Si daca tot au aderat la faimoasa si „puternica” organizatie BRICS anul trecut, egiptenii sarbatoresc evenimentul cu o comanda in premiera pentru avioane multirol chinezesti J-10C. Nu se stie exact cate aparate au de gand sa cumpere.
Pe 19 august, ministerul egiptean al apararii a anuntat ca va cumpara Chengdu J-10, dupa ce egiptenii au refuzat oferta americana de modernizare a avioanelor F 16 la standarul Block 70 si oferta ruseasca de modernizare a MiG 29 cumparate in 2025. In cazul particular al avioanelor rusesti, egiptenii au reprosat rusilor ca MiG 29 i-a dezamagit destul de profund si nu merita modernizat.
Egiptul, tara esuata din dpdv economic, practic in faliment si care se vinde singura pe bucati catre altii, intretine o forta armata foarte mare, iar achizitiile de tehnica militara sunt de necrezut pentru o natiune atat de saraca. Cu toate acestea tara africana continua sa arunce cu miliardele de euro pe avioane, nave de lupta etc. Adevarat ca in destule cazuri banii nu sunt ai lor dar nici gratis nu vin.
In acest moment fortele aeriene egiptene se bazeaza mai ales pe avioane occidentale, F 16 fiind coloana vertebrala a aviatiei, iar Rafale franceze cele mai moderne aparate din dotare.
Doar ca atat F 16 americane, modele mai vechi si nemodernizate deocamdata, cat si Rafale nu sunt chiar in varianta normala de dotare cu armament. Astfel, americanii au vandut Egiptului rachete aer-aer modele mai vechi, egiptenii neavand acces la AIM-9 Sidewinder in varianta moderna ci doar F/P/M, in timp ce pentru raza lunga nu au primit AIM-120 AMRAAM ci doar AIM-7 Sparrow.
Nici francezii nu au fost mai darnici cand au vandut Rafale, Parisul oferind doar rachete cu raza medie MICA IR/EM, dar fara Meteor. Si evident ca din cand in cand atat Parisul cat si Washingtonul mai trag de urechi regimul “democrat” de la Cairo si ar putea oricand sa-l lase fara aviatie de lupta.
Iar daca mai tinem cont ca economia egipteana este in corzi, ca statul in sine pare cam falimentar, ca banii care tin totusi tara in viata vin dinspre Orient, miscarea facuta de egipteni poate avea logica ei.
Cu atat mai mult cu cat este de asteptat ca avionul chinezesc J-10C sa vina dotat cu rachete aer-aer chinezesti de tip PL-10 si PL-15, rachete pe care presa chineza si cea care simpatizeaza cu presa chineza ne asigura ca sunt superioare IRIS T/AIM-9X respectiv Meteor/AIM-120 AMRAAM.
De altfel aceeasi presa ne spune ca si J-10C ar fi superior tuturor avioanelor occidentale, poate cu exceptia F 35, dar nici aici nu sunt siguri. Si acest lucru s-ar putea sa fie adevarat mai ales daca tinem cont de faptul ca J-10C a strans pana acum trei clienti: China (tara producatoare), Pakistanul (cea mai buna prietena a Chinei si care nu mai are acces la avioane vestice) si Egiptul, in timp ce europenii si americanii au zeci de clienti pentru avioanelor lor mai slabe.
Acum, nu stim noi sa ne dam cu opinia cat de superior este J-10C fata de omoloagele NATO, sau cat de “mai bune” ar fi rachetele chinezesti in fata celor americane si europene. Nu stim dar putem presupune ca lucrurile n-ar fi chiar asa de rele.
Una peste alta, BRICS creste si aduna tari numai una si una, care mai de care mai dezvoltata, mai bogata si cu o moneda mai puternica. Ciudat nu este faptul ca o gasca de +100 de milioane de egipteni extrem de saraci a aderat la BRICS, ci faptul ca o tara precum Turcia si-a exprimat o dorinta similara.
Dar probabil ca in BRICS sunt cateva reguli pe care trebuie sa le indeplinesti pentru a accede in asa club select: inflatia cat casa, saracie lucie, dictatura, stat esuat, moneda “zdravana”, economie “dezvoltata”. Sigur ca nu trebuie sa le indeplinesti pe toate, nimeni nu este perfect nici macar membrii BRICS, dar este de ajutor daca bifezi macar 2-3 pentru inceput, restul vor veni de la sine..
Asadar, de la F 16 C/D si Rafale egiptenii isi incearca acum norocul cu J-10C, dar este adevarat ca acest avion pare si cel mai serios dezvoltat de chinezi pana acum, singurul multirol decent din dotarea lor. Adica au ales o chinezarie dar una mai de soi…
GeorgeGMT