Romania Military

Elicopter de atac pentru jandarmerie: T-129 Atak

La unii jandarmeria chiar se doteaza la acelasi nivel cu armata.

Comandamentul general al jandarmeriei turce tocmai a receptionat al 11-lea elicopter de atac, dintr-un total de 18 (optiune posibila de pana la 24):

Kurzii vor primi cu siguranta o atentie speciala!
Pakistan erau dispusi sa plateasca in 2018 pana la 1,5 miliarde de dolari americani pentru un pachet de 30 de astfel de elicoptere.
Intre timp, incepand cu 2017, turcii lucreaza si la UAV-ul electric T629 de doar 6 tone…
si pentru putin mai incolo, la prototipul mai greului ATAK-2, cu primul zbor prevazut in 2023.
Nu sunt neaparat surprins de cresterea in dimensiuni a urmasilor lui AH/T-129, insa odata cu miniaturizarea electronicii, a cresterii puterii motoarelor (vizibila deja intre AH-129 si TAI-129 Atak) si a scaderii consumului, parca m-as fi asteptat la o versiune cu gabarit similar, dar semnificativ mai „furisata” si cu capacitati usor extinse.
AH-129 era low-costul elicopterelor de atac, cu echivalentii sai Z-19 Harbin si Kawasaki OH-1, pe cand T-129 Atak se apropie ca si categorie de Caic Z-10, dar urmasii acestora nu par deloc sa mai fie in aceeasi categorie.
Daca T-129 Atak s-a ingrasat cu 450kg fata de A-129 Mangusta, masa acoperita de puterea mai mare a celor 2 motoare LHTEC CTS800-4A de 1360 Cp fiecare fata de doar 890 Cp ale Rolls-Royce Gem 2-1004D, T-929 Atak 2 isi dubleaza practic masa totala fata de predecesorul sau, fiind vizate motoare din categoria lui TV3-117, de aproximativ 2500 Cp (aceeasi categorie cu RAH-66 Comanche, ale carui motoare le-a preluat). Ceea ce este similar cu ceea ce se preconizeaza pentru Leonardo AW-249 cu ale sale motoare General Electric CT7-8E6. Practic se intra in categoria elicopterelor de atac mai grele: Apache, Viper, Mi-28, Ka-52 sau Rooivalk.
Poate ca BELL Invictus, echipat cu un singur motor General Electric T901 de 3000Cp, urmas al AH-1 Cobra monomotor, va prelua stafeta elicopterelor de atac compacte in deceniile urmatoare… Doar sa reuseasca mai intai sa castige competitia americana si sa ajunga in productie de serie.
Noi inca nici nu stim cu se mananca elicopteul de atac…
Jandarmeria noastra e alta poveste alambicata.

.

Marius Zgureanu

 

Surse:

. https://www.helipress.net/schede-583-military_helicopters_t129_atak_the_mangusta_made_in_turkey_video

. https://www.trtworld.com/magazine/turkey-s-unmanned-attack-helicopter-exhibited-for-first-time-44550

Citeste si:

. CAIC Z-10 si Z-19 Harbin livrate catre armata chineza

. Kazan Ansat 2RC 

. KA-126, o oportunitate inca viabila?

 

Exit mobile version