Cu nu foarte mult timp in urma scriam despre procentul de disponibilitate al aviatiei militare franceze, iar procentele nu erau deloc grozave si incurajatoare, iar astazi a venit timpul sa vedem cum stau galicii nostri colegi de Alianta si Uniune cu flota de elicoptere.
Astfel aflam flota de elicoptere militare franceze are o rata de disponibilitate – pe medie – de 50%, cu exceptia, nu mai mira pe nimeni, a Tigerului care atinge un procent de doar 25%.
Din cele 59 de elicoptere de atac Tiger, anul trecut, doar un sfert din ele au fost si gata de lupta in orice moment. Costul total al intretinerii flotei de Tiger s-a ridicat in 2016 la aproximativ 89 milioane de euro. Atentie, vorbim de intretinere si nu de operare si toate astea in conditiile in care elicopterele sunt practic nou-noute, varsta medie a flotei fiind de 5,5 ani…
Fostul ministru al apararii, Jean-Yves Le Drian, se plangea in noiembrie trecut de sumele prea mari necesare intretinerii raportate la disponibilitatea flotei, batand saua mai ales pe Tigerul autohton.
Mergem mai departe si constatam ca nici marina n-o duce mult mai bine. Astfel cele 15 NH-90 Caiman au o rata de disponibilitate undeva la doar 38,5%, e drept mai mare decat ghinionistul Tiger dar totusi destul de foarte redusa in caz ca chiar ai nevoie de ele. Totul la un cost cu intretinere de 47 milioane de euro. Daca am face o comparatie strict aritmetica putem constata ca fiecarui Caiman ii revin anual cam 3,1 milioane de euro numai cu intretinerea, iar unui Tiger 1,5 milioane de euro, in sfarsit avantaj (relativ) Tiger.
Varsta medie a flotei de NH-90 Caiman este de doar 3,4 ani, adica si mai nou-noute decat Tiger.
Ramanem la NH 90, de aceasta data cele 17 bucati operate de armata. Aici procentul de disponibilitate este mai ridicat – 41,4% – dar aflat in scadere fata de 2015 (46,7%). Terestrii francezi opereaza 17 bucati la un cost total de 61,5 milioane de euro, iar varsta medie a flotei este de trei ani.
Aici putem constata ca pretul mediu per aparat sare la 3,6 milioane de euro pe an!!
Flota de elicoptere Cougar, mult mai batrana decat aparatele Tiger si NH 90, are o varsta medie de 26,3 ani si o rata de disponibilitate de doar 9,9%, in scaderea si ea fata de anul precedent (12,2%). Costul anual este de putin peste 40 de milioan de euro.
Restul flotei este mai putin emblematica asa ca nu vorbim decat de astea mai importante.
Problemele par a fi unele structurale atat timp cat de intretinerea elicopterelor militare franceze se ocupa patru structuri separate: una guvernamentala prin Directia Generala pentru Armamente, doua structuri care apartin ministerului apararii (forte terestre si navale) plus un operator privat.
Si bineinteles francezii se intorc spre Tiger care s-a cam facut de bacanie operand pe deasupra nisipurilor africane. Cica nu i-ar prii nisipul de acolo.
Una peste alta cu astfel de rate de disponibilitate nu poti avea o dotare serioasa si totul devine din ce in ce mai scump. Ar trebui, strict matematic, ca Franta sa aiba in dotare 100 de Tiger daca vrea sa opereze macar 25 de bucati, ori cum Tigerul nu este nici foarte ieftin lucrurile trebuiesc indreptate pe alte coordonate.
Australienii si acum ii injura pe astia de la Airbus pentru Tiger si le vor scoate foarte repede din dotare in favoarea AH 64E.
Sa mai precizam ca aici discutam despre disponibilitatea flotei ca intreg si nu de aeronavele dislocate in TO.
GeorgeGMT