Noul elicopter din clasa LAH (Light Armed Helicopter) de 5 tone al Korea Aerospace Industries se afla in ultima etapa de testare inaintea certificarii de la sfarsitul acestui an.
LAH va inlocui vechile modele AH-1J/S Cobra si MD-500 Defender din dotarea fortelor armate sud-coreene.
Proiectul LAH (Light Armed Helicopter) a inceput in 2015, in comun cu proiectul civil LCH (Light Civil Helicopter), pentru a reduce costurile de dezvoltare si exploatare prin procentajul ridicat de piese si componente comune. Platforma comuna celor 2 proiecte este o varianta a Airbus H-155 (fost Eurocopter EC-155, evolutie a AS365 Dauphin/AS565 Panther – din care deriva si Harbin Z-9 chinezesc), adaptata cerintelor sud-coreene, cu principalele diferente: designul cabinei, transmisia si palele rotorului principal.
H-155 adauga la randul sau o cabina mai mare cu 30% si un spatiu de bagaje cu 130% mai mare fata de variantele anterioare de AS-365 Dauphin, precum si un nou rotor Spheriflex compozit cu 5 pale cu incastrare flexibila, cuplat cu un fenestron anticuplu imbunatatit si motoare mai puternice (935 Cp fata de doar 852 Cp ale Dauphin) Turbomeca Arriel 2C2.
Greutatea maxima la decolare a LAH este de 4,92 tone iar cea gol de doar 2,62 tone, fiind fabricat din materiale compozite si aliaje ușoare. Propulsia este asigurata de doua motoare Safran Arriel 2L2 cu o putere maxima de 1032 Cp (770 KW) fiecare, ele fiind controlate prin intermediul unui sistem electronic digital (FADEC). Motoarele sunt dezvoltate si fabricate in Coreea printr-un acord intre Safran si Hanwha Techwin.
Echipamentul cabinei este „full-glass”, toti parametrii tehnici, tactici si de navigatie fiind afisati pe ecrane LCD de mari dimensiuni. In bot se afla un cap optoelectronic dotat cu camera de vedere pe timp de zi si infrarosu.
LAH integreaza ca armament principal un tun rotativ M197 cu 3 tevi de calibrul 20 mm montat sub bot, iar pe pilonii laterali poate agata containere de rachete nedirijate calibrul 70 mm si rachete antitanc , in curs de testare fiind si solutii de lansare a munitiilor ratacitoare si colaborarea cu drone (MUM-T), solutii dezvoltate in parteneriat cu Israel Aircraft Industries .
Noul elicopter este multirol, putand sa lupte cu tancurile si vehiculele blindate inamice, sa efectueze misiuni de recunoastere sau de sprijin pentru fortele terestre, si sa transporte trupe ale fortelor terestre.
In martie 2015 KAI și Airbus au semnat un memorandum de cooperare pentru vanzarea și sprijinul tehnic al ambelor elicoptere aflate în dezvoltare iar 3 luni mai tarziu, s-a inceput proiectarea, care a durat pana in luna august 2016. Primul prototip, finalizat in decembrie 2018, a avut zborul inaugural pe 4 iulie 2019.
Daca cei de la KAI reusesc sa finalizeze faza de testare a LAH pana la sfarsitul lui noiembrie si se obtine certificatul, chiar de anul viitor ar putea fi livrate primele elicoptere catre armata sud-coreeana.
Previziunile de productie, includ pe langa cele 170 elicoptere LAH si aproximativ 100 de exemplare LCH, precum si un potential de export de 300-400 unitati. Deja oficialitatile din Emiratele Arabe Unite si-au exprimat interesul pentru elicopterul coreean in luna martie.
LAH/LCH este probabil ultimul descendent direct al familiei AS-365Dauphin/H155M, familie care va fi inlocuita in inventarul militar francez de H-160M.
Iata si un tabel cu cateva date comparative intre acesta si alte cateva elicoptere de pe aceeasi nisa (am pastrat H145 ca si referinta pentru multirolul care ne este oferit si noua, H135 nefiind nici el departe, dar amandoua situate in liga inferioara fata de familia Dauphin):
Model | AS365 Panther | LCH/LAH | H145/ BK117 | AW159 | H160 | AW169 |
Pasageri | 10 | 10 | 9 | 8 | 12 | 10 |
Lungime (m) | 13,68 | 14,6 | 13,03 | 15,24 | 13,96 | 14,64 |
D. rotor (m) | 11,94 | 12,6 | 11 | 12,8 | 13,4 | 12,12 |
Inaltime (m) | 4,06 | 4,35 | 3,45 | 3,73 | 4,91 | 4,5 |
S. disc rotor (mp) | 111,98 | 124,7 | 95 | 128,7 | ||
Masa gol, (kg) | 2389 | 2620 | 1792 | 3300 | 4240 | 2850 |
Masa utila (kg) | 1600 | 1793 | 1361 | 1760 | 1800 | |
Masa maxima (kg) | 4077 | 4756 | 3585 | 5330 | 5670 | 4600 |
Masa sarcina max.(kg) | 4300 | 4920 | 3350 | 6000 | 6050 | 4800 |
Viteza croaziera (km/h) | 243 | 243 | 246 | 256 | 296 | 268 |
Viteza max (km/h) | 324 | 325 | 268 | 324 | 337 | 306 |
Raza actiune (km) | 827 | 857 | 680 | 528 | 850 | 820 |
Plafon de serviciu (m) | 5865 | 4572 | 5240 | 5900 | 4500 | |
Viteza de urcare (m/s) | 8,9 | 8,9 | 8,1 | 11 | 8,9 | |
Motoare: | 2 × Turbomeca Arriel C2 852 Cp | 2 × Safran Arriel 2L2 1032 Cp |
2 × Turbomeca Arriel 1E2 740 Cp | 2 × LHTEC CTS800-4N 1361 Cp | 2x Turbomeca Arrano 1A 1280 Cp | 2× Pratt & Whitney PW210A 1000 Cp |
Ideea de elicopter inarmat usor se regaseste si in familiile H135M/H145M, OH-58 Kiowa si MD/OH-6/AH-6, acestea putand desfasura misiuni de recunoastere si acompaniere a elicopterelor de atac dedicate, dupa cum se vede mai jos:
Inca asteptam cu sufletul la gura ce va rezulta din competitia americana pentru elicopterul de recunoastere si atac usor…
Marius Zgureanu
Surse:
https://www-altair-com-pl/news/view?news_id=37891
.