In esenta, cateva tari europene isi doresc sa dezvolte in comun o racheta de croaziera cu lansare de la sol si care sa aiba o raza de peste 1000km. Cat peste o mie de km, nu stim dar generalul francez Thierry Burkhard – seful statului major al fortelor armate franceze – a precizat ca in cazul razei viitoarei rachete discutam despre mii de km nu despre sute.
Pana acum pe lista de prieteni ai ELSA avem: Germania, Franta, Polonia, Italia, de curand Marea Britanie si este de asteptat ca Suedia si Spania sa se alature programului.
In mod oficial ar trebui ca viitoarea racheta de croaziera europeana sa aiba o raza, asa cum spuneam, de peste 1000 km, dar acest lucru nu are sens. De ce? Pentru ca in Europa exista deja o astfel de racheta: Missile de Croisière Naval (MdCN) care are o raza, lansata de la bordul unei nave de lupta de suprafata, de 1400km.
Si atunci despre ce vorbim? Cu ocazia EuroSatory 2024, MBDA Franta a si prezentat “Land Cruise Missile” (LCM) si a facut vorbire despre MdCN: ”LCM offers the same exceptional capabilities as the MdCN [naval cruise missile], including its metric accuracy to hit the enemy in depth, from a safe distance, its high level of survivability in contested environments thanks to its reduced radar equivalent area and its terrain tracking capability.”
Doar ca lucrurile nu sunt atat de simple pe Batranul Continent pentru ca:
- In materie de rachete de croaziera lideri sunt francezii care au deja in dotare racheta europeana cu cea mai mare raza – MdCN si produc impreuna cu britanicii racheta de croaziera aer-sol (de curand si mare-sol) SCALP/Storm Shadow, care si-a facut debutul in Ucraina (direct in capul flotei ruse a Marii Negre) en fanfare. De asemenea, Parisul si Londra sunt partenere si in dezvoltarea viitoarei rachete anti-nava menite sa inlocuiasca Harpoonul in Marea Britanie si Exoccetul in Franta;
- Germania are si ea o racheta de croaziera aer-sol – KEPD 350 Taurus dezvoltata de MBDA impreuna cu Suedia. Se spune ca raza Taurus ar fi mare decat cea a SCALP, dar cert este ca suedezii si germanii au mai colaborat pe zona rachetelor de croaziera, chiar si racheta RBS-15 fiind produsa in Germania, asadar avem si aici un pol de putere;
- Italia nu are astazi in portofoliul sau industrial rachete de croaziera dar fabrica rachete anti-nava, care in principiu sunt extrem de similare si in mod sigur si-ar dori sa obtina o astfel de capacitate, putem astfel preupune ca italienii s-au alaturat programului cu sinceriatte;
- Spania si Polonia sunt singurele tari care nu prezinta probleme, asta daca Spania se va altura programului asa cum speculeaza presa europeana.
Acum, ce ar trebui sa dezvolte industria europeana la o racheta pe care francezii o au deja in si este operationala de ani de zile? Sa aleaga un sasiu si sa-i dezvolte un sistem de lansare montat pe acesta, in rest ori ca este lansata de la bordul unei nave de lupta, ori de pe un camion ascunsa intr-o padure, tot despre aceeasi racheta discutam, fix acceasi raza si atunci?
Daca se dorese o raza mai mare – care sa rivalizeze cu Tomahawkul american – n-are trebui sa fie o problema, de la 1400km cat duce astazi MdCN pana spre 1700km nu avem o asa de mare diferenta, astfel incat ce se doreste mai exact?
Iar problema nu este ce se doreste ci potentialele lupte pentru “putere” intre tarile participante, cu referire exacta la binomul Berlin-Paris, unde francezii vor pune pe masa o racheta deja operationala, germanii au si ei ce sa arate si ramane de vazut cum isi vor imparti munca, tehnologia si bani.
De vazut si cine cu cat va participa, dar repet, se apuca sa dezvolte ceva ce exista deja in Europa si nu ar avea motive decat pentru o usoara ajustare pe parte de motoare, asa cum au tot facut americanii cu Tomahawkul lor.
Daca se va reusi ceva vom vedea, cert este ca deocamdata rachete de croaziera sunt fabricate in Franta si Marea Britanie, Berlinul nu mai fabrica Taurus de ani buni, iar suedezii – desi au participat la dezvoltare – nu au au avut-o in dotare deloc, iar acum probabil ca regreta sincer acest lucru.
GeorgeGMT