Urmaresc acest avion militar de transport inca de la lansarea sa si desi imi place intr-un mod mai greu de descris, dincolo de capabilitatile sale tehnice, nu credem sa fie un mare succes la export desi compania producatoare – Embraer este una serioasa si cu o reputatie impecabila la nivelul aviatiei civile.
Pe nisa civila, principala sa activitate, compania braziliana vine cu doua variante de avioane de transport pasageri si trei variante de aparate business jet.
La nivel de avioane de lupta, Embraer are destula experienta fiind producatoarea arhi-cunoscutului si foarte apreciatului avion de lupta impotriva insurgentilor EMB 314 Super Tucano. De asemenea brazilienii produc si avioane pentru comanda si control (AEW&C) – Embraer E 99, supraveghere maritima – Embraer P 99, iar de cativa ani compania este implicata in programul de dotare a Braziliei cu Gripen E/F. De remarcat ca varianta Gripen F (dubla comanda) va fi fabricata doar in Brazilia.
Si revenim la noul C-390 Millennium. Nou cu adevarat pentru se bazeaza pe un avion proiectat de la zero. In esenta, tinta brazilienilor sunt clientii C-130, pentru ca aeronava braziliana este superioara C 130J Super Hercules, dar inferioara in fata Airbus A 400M.
Capacitatea maxima de transport este de 26 de tone, fata de 20 in cazul C 130 si de asemenea Embraer se lauda cu o fiabilitate exceptionala, procentul gata de zbor la nivel de flota, in intreaga lume, fiind situate intre 93 si 99%, ceea ce este cu totul remarcabil.
Succesul la vanzari a depasit si el asteptarile in conditiile in care Embraer nu are in spate prea multa influenta politica si nici nu poate oferi scheme de ajutor financiar, din acest punct de vedere C-390 fiind probabil unul dintre cele mai cinstite avioane militare din lume.
Si cu toate acestea se vinde bine. In Europa, Portugalia a semnat pentru cinci aparate, posibil sase, Ungaria a cumparat doua bucati, Cehia tot doua, Olanda cinci avioane, Austria patru aeronave. La lista tarilor europene se adauga si Coreea de Sud cu trei aeronave comandate si bineinteles Brazilia cu 19 unitati.
Deocamdata C -390 brazilian este departe de cifrele concurentei dar in acelasi timp este si cel mai tanar membru al clubului si este de remarcat ca cine l-a cumparat l-a ales pentru ca efectiv i s-a parut cea mai buna oferta. Brazilia nu poate face presiuni sau lobby prin Uniunea Europeana sau in poarta americanilor, la Seul, asadar putem fi siguri ca aparatul se vinde pentru calitatile sale reale.
Pe de alta parte este un avion frumos, foarte puternic pentru unul cu doua motoare, se spune ca intretinerea ar fi semnificativ mai ieftina decat in cazul C 130J si una peste alta se pare ca brazilienii au gasit o nisa buna pentru ei.
Un avion care sa fie superior C-130J, dar care sa nu intre pe piata C-17 Globemaster III (desi nu se mai fabrica) sau a Airbus A 400M, fiind evident superior in clasa Spartanului C 27J, sau Airbusului C-295.
Astfel incat, pentru mine cel putin, Embraer C-390 Millennium este o mica minune, un succes al companiei braziliene care a avut curajul sa intre pe o piata (cea a armamentului) dominata de giganti cu multa putere politica in spatele lor.
A riscat si deocamdata cel putin are comenzi.
GeorgeGMT