Stirea a explodat in media spre imensa bucurie a francezilor si are la baza urmatoarele:
- 80 de aparate Rafale F 4 contra sumei de 14 miliarde de euro;
- 12 elicoptere H 225M Caracal;
- 2 miliarde de euro pentru armament MBDA constand in rachete aer-aer MICA NG si rachete de croaziera “Black Shaheen”, adica “Scalp”. Se mai discuta si despre o eventuala achizitie de AASM (Armement Air-Sol Modulaire) de la Safran, practic niste kituri care pot fi montate pe bombe neghidate transfomandu-le astfel in armament ghidat de mare precizie, pe model JDAM americane.
„With the United Arab Emirates, we are now sealing the sale of 80 Rafale planes and 12 Caracal helicopters. In confidence, we act together for our safety,” a scris Emmanuel Macron pe Twitter.
Deocamdata nu avem un calendar al livrarilor, ceea ce stim sigur este ca s-a batut palma, s-au facut urari de bine, toata lumea a felicitat pe toata lumea. Contractul a fost semnat de catre Eric Trappier, directorul general al Dassault Aviation si Tareq Abdul Raheem Al Hosani, presedinte si director general al Tawazun Economic Council, care raspunde de achizitiile militare.
Un lucru este clar ca lumina zilei: industria militara franceza, mai ales cea aeronautica, a primit un cadou fantastic de la Mos Craciun.
Intrebarea care se cuvine a fi pusa este insa: cine este Mos Craciun? Cum cine?! Pai lucrurile nu sunt chiar atat de clare cum par a fi si vom discuta mai jos de ce.
In primul rand Emiratele Arabe Unite au o legatura foarte stransa cu Franta, fiind singura tara care a importat tancul Leclerc si l-a importat intr-un numar cu adevarat impresionant: 434 de vehicule. Mai detin cei din Emirate si cea mai moderna si potenta varianta a Mirage 2000. Mirage 2000-9 se afla intr-un numar de aproximtaiv 60 de aparate in dotare si este un aparat dedicat atacului la sol cu adevarat remarcabil.
Pe langa Mirage 2000-9 (varianta pe care doar Emiratele o opereaza), s-au hotarat sa-si dezvolte si un F 16 tot pe comanda si asa au ajuns sa aiba in dotare 78 de aparate F 16 E/F Block 60, versiune proprie si foarte personala, doar a lor. Se mai spune prin targ ca a fost si varianta de la care Lockheed Martin a plecat in dezvoltarea F 16 Block 70.
Mai aproape de zilele noastre, inca de prin 2015, UAE aveau negocieri avansate cu francezi pentru achizitionarea de aparate Rafale. Pe 11 noiembrie 2015 generalul Ibrahim Nasser Al Alawi a declarat pentru Reuters ca negocierile dintre tara sa si Franta pentru achizitia de avioane multirol Rafale sunt in stadiul final.
Negocierile dintre cele doua parti vizau achizitia a 60 de aparate Rafale care urmau sa inlocuiasca Mirage 2000-9. Exista chiar optiunea ca Franta sa rascumpere aparatele Mirage, sau macar o partea din acestea. Discutiile dintre UAE si Franta au fost demarate inca din 2011…
Intre timp lucrurile s-au racit si in timpul administratiei Trump cei din Emirate au facut o cerere care viza achizitia a 50 de aparate F 35A si a unui numar de 18 drone MQ-9B Reaper.
In ultimele zile ale adminstratiei sale, Trump a aprobat vanzarea F 35A, dar actuala administratie taraganeaza semnarea contractului desi suma totala este imensa: 23 de miliarde de dolari, incluzand aici cele 50 de F 35A – 10,5 miliarde de dolari, 18 drone MQ-9 la care se adauga un pachet impresionant de munitii (sute de rachete, mii de bombe ghidate etc).
Deocamdata afacerea cu Emiratele Arabe Unite nici n-a fost anulata (desi s-a incercat in Senat) dar nici nu a fost semnat contractul. Biden a suspendat deocamdata livrarile de armament pe motiv ca Emiratele si sauditi sunt implicati in razboiul din Yemen si, cica, nu respecta drepturile omului. Ar fi de ras, mai ales asta cu drepturile omului, ipocrizie dusa la extrem, dar deocamdata asta-i situatia.
Acestea sunt faptele.
In acest context in care avem o aprobare pentru achizitia a 50 de F 35A, dar nu avem un contract semnat, in care avem o negociere lansata inca din 2011 pentru aparate Rafale (lucrurile se miscau extrem de lent), fara nici un avertisment ne trezim cu o afacere-mamut: 80 de Rafale F 4, 12 elicoptere si munitie inteligenta de doua miliarde de euro.
Ori lucrurile nu sunt chiar atat de clare cum par a fi.
Ce fac “emiratezii” cu flota de Mirage 2000-9, o trag pur si simplu pe dreapta, doneaza avioanele unor natiuni prietene? Ce fac arabii cu posibilul contract pentru F 35A?
Sa inlocuiasca Mirage 2000-9 cu Rafale si F 16 E/F Block 60 cu F 35A? Avioanele F 16 sunt relativ nou intrate in dotare si au inca resursa arhi-suficienta, inca sunt net superioare tuturor variantelor de F 16 aflate in exploatare, cu exceptia poate a F 16 Viper taiwaneze proaspat aduse la acest standard.
Adica imaginea este inca foarte neclara, iar achizitia de Rafale extrem de surprinzatoare, macar si pentru ca Emiratele erau in discutii cu un alt producator (Lockheed) si cu o alta natiune (Statele Unite). Sa existe semne clare ca in cele din urma americanii vor refuza vanzarea?
Sau, daca suntem manati de mania conspiratilor, acest contract sa fie o reparatie pentru Franta in cazul submarinelor australiene? Stiu, pare nelalocul ei o astfel de idee, dar daca ne uitam cu atentie lucrurile sunt macar putin ciudate, iar daca cei din Emirate erau hotarati pe F 35A atunci schimbarea catre Rafale poate fi considerata macar surprinzatoare, asta daca nu cumva au arabii asa de multi dolari incat efectiv numai stiu ce sa faca cu ei si s-au hotarat sa-si schimbe intreaga aviatie militara din doua miscari: Mirage 2000-9 (un aparat inca excelent si deloc invechit) cu Rafale F 4 (si asta intr-o proportie surprinzatoare, mai mare de 1:1) si F 16 E/F Block 60 (ultramodern si plin de reursa de zbor) cu F 35A.
Pentru ca este cu totul de neconceput sa cumpere Rafale F 4, 80 de bucati, 50 de F 35A si sa pastreze in dotare si Mirageul, si F-ul Block 60.
GeorgeGMT