Antonov An-70
Antonov An 132 reprezenta speranta companiei ucrainene pentru un viitor, nu foarte bun, nici foarte rau, doar asigura Antonov sansa supravietuirii in linia constructorilor de aeronave.
Dar odata ce guvernul de la Kiev a inchis colaborarea cu Arabia Saudita (pe motiv de apropiere a sauditiilor de Moscova), sansa ca legendara companie sa supravietuiasca scade spre zero.
Evident sauditii veneau cu banii, ucrainenii cu tehnologia, planul era pentru 80 de aeronave An-132 (o evolutie substantiala a mai cunoscutului An 32), primele construite in Ucraina, restul in Arabia Saudita. Nu era cine stie ce, dar pentru companie reprezenta o gura de oxigen in asteptarea unor vremuri mai bune.
Un prototip al An 132 a efectuat primul zbor in decembrie 2016.
Iar Antonov ii merge din rau in mai rau. Cu An 148, un aparat de pasageri regional, au avut numai necazuri, prabusiri, defectiuni cu duiumul, au livrat sub 50 de aparate, majoritatea fiind tinute astazi la sol din motive tehnice, nu mai sunt comenzi pe rol.
Antonov An 178, avion mediu-curier militar, era de construit tot cu sauditii, pana acum s-a reusit fabricarea unui singur exemplar si probabil ca s-a terminat, odata ce relatiile dintre Kiev si Riad s-au racit.
Si cu asta basta, sansa celor de la Antonov ramane sa intre pe piata subansamblelor de aviatie, adica sa lucreze pentru altii, greu de crezut ca vor mai apuca sa proiecteze si sa construiasca avioane proprii, poate doar sa le repare pe cele care inca mai zboara, desi modelele lor sunt destul de vechi.
Odata cu razboiul din estul Ucrainei, Antonov si-a pierdut cea mai mare si sigura piata: Rusia. Moscova a renuntat la aparatul de transport militar mediu-curier dezvoltat de Antonov (desi compania ucraineana are actionariat rusesc) – An 70 in favoarea localului Il 76MD si vorbeam de peste 60 de aparate pentru dotarea VTA (Aviatia de Transport Militara).
An 140 (tot pentru piata rusa) s-a dus si el, desi ar fi trebuit sa fie fabricat in Rusia, astfel ca viitorul, atat cat mai exista se arata sumbru pentru unul dintre cei mai cunoscuti constructori de avioane de transport.
Si parca-i pacat daca ne aducem aminte doar de An 124 sau gigantul An 225…
GeorgeGMT