Surprinzator pentru mine, care credeam ca americanii de la Boeing si-au asigurat contractul din Brazilia, Saab-ul a castigat cel mai probabil nu cu cel mai bun avion, din punct de vedere tehnic, ci cu cea mai buna afacere pentru economia Braziliei.
Sa fim realisti, si in Elvetia Rafale s-a dovedit a fi cel mai bun avion multirol, in India la fel si nu cred ca se indoieste nimeni de calitatile exceptionale ale acestui demn urmas al seriei Mirage, doar ca brazilienii s-au gandit la viitor, la locuri de munca si dezvoltarea industriala, s-au gandit nu la un sistem de armament ci la o afacere care se duca la cresterea economiei lor, iar din acest punct de vedere, la fel ca si in cazul Romaniei, oferta celor de la SAAB este cea mai buna, sau cel putin asa era in cazul nostru si in Elvetia.
Oferta suedezilor a avut la baza Gripen E/F, un avion modern, solid, destul de ieftin de operat in raport cu concurenta, si care ofera o platforma foarte buna pentru asimilarea de tehnologii noi si de varf economiei braziliene. Acum nu stiu ce tip de offset vor alege brazilenii, dar din ce se stie deja intentia acestora este ca cele 36 de aparate sa fie construite in tara, printr-un transfer masiv de tehnologie.
Aceasta varianta de offset (folosita si de catre India sau Japonia) poate asigura brazilienilor intrarea intr-un club extrem de select, cel al detinatorilor tehnologiei de constructie a unui avion supersonic de generatie 4++, si le va asigura pe viitor modernizarea flotei de avioane in industria proprie. In urma unui astfel de contract, o mare parte din banii cheltuiti pentru achizitie, se vorbeste de 4-4,5 miliarde de dolari, se vor reintoarce in economia braziliana si vor crea locuri de munca, IMM-uri si una peste alta vor asigura crestere economica si de plus valoare pe plan intern.
Pentru compania suedeza castigarea FX-2 este pur si simplu cel mai frumos cadou de Craciun pe care l-au primit vreodata, Gripen iesind deja din zona unui avion regional si tinzand sa devina un nume cu adevarat important. Elvetia, Brazilia, Africa de Sud, Ungaria, Cehia si Thailanda detin sau vor detine flote de Gripen C si E, in timp ce comenzile din partea guvernului Suediei sunt astazi de 60 de aparate.
Din aceasta perspectiva SAAB Gripen devin un jucator mondial, iar Brazilia este mult mai importanta decat Elvetia datorita posibilitatii oferite programului Sea Gripen. Varinta de Gripen ambarcat a fost gandita special pentru competitia MMRCA din India, dar pe surse se spune ca de fapt clientul-tina ar fi Brazilia. Bunul simt de indeamna sa credem ca portavionul brazilian ar fi sa fie dotata cu Sea Gripen macar din motive de omogenitatea a inzestrarii, iar pe de alta parte, varianta ambarcata ar putea sa fie pusa la punct chiar in Brazilia, conform specificatiilor locale.
Asadar suedezii nu au castigat in Brazilia pe baza datelor tehnico-tactice ale aparatului, desi din punctul meu de vedere Gripen este un avion foarte bun, ci pe baza ofertei economice si de colaborare tehnologica, oferta pe care guvernul de la Brasilia a considerat-o cea mai profitabila pentru economia nationala.
Cam asta spun si suedezii pe pagina lor de net: “The offer presented to the Brazilian Government by Saab includes Gripen NG, sub-systems for Gripen NG, an extensive technology transfer package, a financing package as well as long term bi-lateral collaboration between the Brazilian and Swedish Governments.”
Asadar s-a ales cea mai buna afacere, ori in acest context nu cred ca performatele aparatului in sine sau ale sistemelor de avionica merita analizate, cu atat mai mult cu cat Gripen are o arhitectura foarte deschisa putand incorpora cam orice sistem dorit de client. Sa nu uitam ca ultima oferta de Gripen E pentru Romania prevedea in mod expres posibilitatea ca noi sa alegem ce subsisteme dorim, cunoscandu-se apropierea dintre Romnaia si Israel pe aceasta tema, astfel ca s brazilienii vor avea posibilitatea de as dota flota de Gripenj E cu orice le da prin cap.
In privinta capacitatii avionului de a executa diferite misuni, Gripen este o platforma suficient de puternica si flexibila, astfel ca in nici un caz nu putem afirma ca alegerea multirolului suedez ar scadea in vreun fel capacitatea de lupta a Braziliei, ba dimpotriva, datorita imenselor avantaje economice oferite de catre constructorul suedez, forta militara a Tarii Cafelei va creste semnificativ odata ce programul Gripen va fi implementat si va incepe sa-si arate roadele, afacerea fiind destul de similar cu ceea ce a facut Spania in 1983, caz prezentat pe larg de RoMilitary in urma cu doua zile, ca exemplu de cooperare economica care are la baza achizitiile de tehnica de lupta…
Noi, bineinteles, ne spun unii, ar trebui sa fim mandri de cele 12 F-16 th, care in opinia altora ar fi un foarte bun inceput pentru o primenire a dotarii Armatei Romane, noi credem insa ca achizitia portugheza este bomboana de pe coliva dotarii Armatei la un standard cat de cat decent!
Iar ca lucrurile sa fie cu adevarat „frumoase”, poate ar trebui sa ne aducem aminte ca ultima oferta a SAAB pentru Romania, in privinta Gripen NG, suedezii ne oferisera un parteneriat pentru dezvoltarea in comun a NG-ului, in sensul ca Romania ar fi devenit partenera in programul Gripen NG, pentru absolut toate aparatele E/F construite si vandute in lume. Iar daca ne apucam sa adunam sumele aflate astazi in discutie: +2 miliarde euro Elvetia, 3,5 miliarde de euro Brazilia, +8 miliarde Suedia, si cum oferta catre noi era in jurul procentului de 10%, putem concluziona ca Avioane Craiova si alte capacitati industriale romanesti ar fi avut contracte de aproximativ 1,35 miliarde in comenzi in industria Romaniei.
Asadar Traiasca F-16 th si prietenii lui!
GeorgeGMT