Romania Military

ENIGME:MIG-ul, intre adevar si legenda.

 

   Aviatia sovietica, ulterior cea rusa, ocupa un loc aparte in Aviatia Mondiala. Si pe buna dreptate! In primul rand datorita misterului de care s-a inconjurat pe timpul Razboiului Rece, cand sursele de informatie cu privire la realizarile proiectantilor aflati in spatele masinilor zburatoare, a eforturilor si chiar jertfelor aduse de catre pilotii de teste –nu putine dealtfel- erau firave si de cele mai multe ori, false…

De aceea incercam printr-o serie de articole sa reflectam obiectiv, departe de orice „preferinta”, adevarul si misterul totodata, din spatele aparatelor despre care toata lumea a auzit sau stie cate ceva: Fagot, Fishbed, Flogger, Foxbat, Fulcrum si Foxhound. Intr-un cuvant, MIG-uri!

„Inceputul” sa-i spunem asa, a avut loc la sfarsitul anului 1939, cand doi ingineri total necunoscuti la acea data, Mihail Iosifovici Gurievici si Artiom Ivanovici Mikoian, si-au intemeiat propriul birou de proiectare denumindu-l simplu, MIG –dupa initialele numelor lor.

Aflati pe perioada WW II, intr-o relativa obscuritate, aveau sa cunoasca un boom al dezvoltarii si al proiectelor, dupa sfarsitul razboiului.Si asta fiindca s-au aflat printre cei care au „beneficiat” de documentatie, avioane deja construite, ingineri de aviatie si proiectanti germani…ca si restul Invingatorilor dealtfel.

Crearea unui avion cu reactie, primul din istoria sovietelor, a inceput in 1946 si urmarea constructia unui avion cu turbina cu gaze, cu plafon practic pana la 10000 de metri si o viteza de 0,9 Mach. Desi MIG nu a recunoscut niciodata „sursa de inspiratie” a fost…Focke-Wulf Ta-183, proiectat de Kurt Tank, un avion cu aripa in sageata de 35 de grade, ampenaj in T, avand propulsie cu turbina cu gaze, capabil sa atinga o viteza de 1940 de km/h la 15500 de metri. Foarte mult pentru acele vremuri, ceea ce spune multe despre tehnologia si geniul cercetatorilor germani in domeniu!

Rusii au beneficiat astfel de studiile absolut unice pe atunci, asupra aerodinamicii aripii drepte sau a aripii cu unghi de sageata mic, al profesorilor Goethert si Ruden… Datorita lor, un mare „obstacol” in realizarea jet-ului sovietic a fost depasit. Lupta cu reactorul a continuat, fiind creat motorul reactiv RD-10, care de fapt era o…copie fidela a turboreactorului german Junkers-Jumo 004, care insa s-a dovedit un esec avand performante mai scazute decat originalul!!!

Solutia a fost gasita cu ajutorul…serviciilor secrete. Ea a constat in „oferirea” de catre Marea Britanie a licentei pentru motorul Rolls-Royce Nene –el insusi o copie a Jumo 004!  Era anul 1947 iar Razboiul Rece era la debut.

Avand toate „ingredientele”, avionul experimental ce figura in analele VVS-ului cu denumirea I-310, a zburat pentru prima oara pe data de 30 decembrie 1947.

Se nascuse MIG-15, legenda zburatoare de mai tarziu!

Va continua…

WW

Exit mobile version