TABC-79 in Afganistan
In acest moment, fortele terestre romane “beneficiaza” de mijloace invechite de transport si de lupta pe roti. Daca SAUR2 si TBT ar putea inlocui in serviciu 500-600 dintre vechile TAB-71 (aprox. 350 de bucati) si TAB-77 (aprox. 150 de bucati), SAUR4 sau un alt vehicul echivalent ar trebui sa inlocuiasca la un moment dat vechile dar inca utilele TABC-79, mai nou denumite ABC-79M, in numar de aproape 400 de bucati, in diverse variante (peste 430 de bucati initial). SAUR4 poate fi un derivat al platformei 8×8, ca vorbim de TBT sau SAUR2, in functie de carnetul de sarcini al Armatei Romane, la fel cum TABC-79 a fost o varianta scurta a TAB-77.
SAUR 2
Tot aceeasi familie a transportorului 8×8 ar putea genera si o sub-increngatura 6×6, pe traditia lui RN-94, daca nevoia va fi formulata de fortele terestre, sau pentru export, la fel cum au procedat cei de la Renault Defence Trucks, care au produs VAB 4×4 in principal pentru Armee de Terre, iar versiunea VAB 6×6 pentru export.
Nenorocosul RN-94 cu turela Dragar
Alaturi de TABC-79 ar trebui de asemenea abordata problema modernizarii sau a inlocuirii blindatelor anti-tanc de provenienta sovietica, BRDM2, in numar de peste 100 de bucati, echipate cu rachete antitanc Maliutka si Konkurs, fiind nevoie de o platforma usoara capabila sa lanseze rachete Spike sau STAR-80L.
Oare cum va arata TBT-ul nostru? Intre timp … Terrex, deja o referinta in domeniu
Practic, doar necesarul de transportoare blindate in diverse variante, intr-un numar de aproximativ 1400 bucati ar putea necesita peste 3 miliarde de euro cheltuiti de catre MAPN. Daca luam ca si referinta pretul unui vehicul blindat Piranha IIIC fara armament si sisteme integrate, de aproximativ 1,9 mil. Euro, conform contractului de achizitie din 2006 al MAPN pt. 31 de vehicule (in valoare de 58.859.410 euro fara TVA), practic cifra de 3 miliarde de euro se verifica prin rotunjire la 1500 de vehicule blindate.
Mowag Piranha IIIC cu blindaj aditional
Si o versiune 4×4
Conform estimarilor pentru derularea a 6 programe de achizitie strategica din 2007 necesarul de transportoare blindate a fi inlocuite, in principal 8×8 era de 837 bucati iar de vehicule de teren 4×4 usor blindabile era de 2842 (vezi “În afacerea fregatelor, BAE a scufundat acordul de offset”).
Doar inlocuirea a 600 de bucati 8×8 cu SAUR2 si TBT, tinand cont ca un vehicul complet echipat ar costa in medie 1,6mil.euro, ar face ca bugetul necesar sa urce la 1 miliard de euro, ceea ce, tinand cont de bugetul aproape inexistent al MAPN pentru achizitii, face aproape imposibila o astfel de comanda, fara a mai vorbi de inlocuirea parcului de TAB-uri 4×4 sau de vehicule 4×4 usor blindate.
TABC-79 al batalionului 33 vanatori de munte
Durata de exploatare a unui TAB fiind de aproximativ 20 de ani, resursa poate fi extinsa cu inca 10 ani daca se trece printr-o operatiune de revitalizare, la o treime din pretul unui echipament nou, care presupune: re-motorizare (crescand raportul CP/tona), alte sisteme de racire si alimentare, cresterea protectiei si eventual inlocuirea/adaugarea de noi platforme de arme.
Toate acestea sunt posibile in cazul ABC-79M, care la cele 10 tone ale sale poate beneficia de mai multe imbunatatiri, multe mentionate pe pagina uzinei Automecanica Moreni:
- Motoare noi, Cummins, Deutz, Renault, cu transmisie aferenta si autoumflare pneuri
- Suspensii imbunatatite
- Aer-conditionat
- Statie noua de armament de pana la cal.30mm, in variante: turela telecomandata cal. 12,7/14,7mm, turela OWSR cal. 25mm, turela Dragar cal. 25mm, alaturi de variantele mortier 82/122mm sau CA-95, precum si cea de decontaminare sau de geniu.
- Protectie balistica sporita, pana la nivel 3 STANAG si protectie anti-mina/exploziv pana la nivel 2 STANAG.
- Eventual sistem de management al luptei si comunicatii imbunatatite
TABC-79 AR
Referitor la blindajul suplimentar, in 2009 se incheiasera testele de omologare in standard NATO, in colaborare cu ACTTM a doua tipuri de blindaj care faceau ca TABC-79 sa reziste la gloante cal. 7,62mm perfornat si exploziv amplasat sub roata si sub podea, astfel:
- Blindaj suplimentar de protectie balistica la gloante (BSG), realizat din material compozit ceramic dispus pe exteriorul carcasei si patura din tesatura poliamidica pe interiorul carcasei blindate. Cu o masa suplimentara de 450 kg, acest blindaj ar putea asigura protectia de nivel 3 STANAG a transportorului TABC-79.
- Blindaj suplimentar de protectie balistica la mine (BSM), realizat din tesaturi poliamidice combinat cu blindaj de otel si dispus modular pe suprafata exterioara a podelei si pasajelor rotilor, dublata de o tesatura poliamidica pe interiorul zonelor amintite. Acest blindaj adauga un plus de masa de 350kg, asigurand protectia la 6kg TNT dispus sub roata si tot 6kg TNT sub podea. In cazul podelei, s-a constatat deformarea acesteia, fara penetrare sau fisurare, insa cu rupturi ale sudurii la imbinarea dintre podea si carcasa blindata. A urmat un set de teste ale raspunsului biomecanic al corpului uman la unda de soc a exploziei, care din date ulterioare pare sa se fi terminat cu succes, insa pentru o protectie adecvata la explozibilul aflat sub roata sau carcasa s-a constatat ca trebuia modificata ancorarea scaunelor echipajului de plafon, in locul podelei, realizarea unor prinderi ferme ale unor subansamble, rigidizarea zonelor critice. Blindajul BSM asigura protectia impotriva grenadelor de mana, aminelor anti-personal si a fragmentelor de proiectile de artilerie la nivel STANAG 2A.
BSM ventral
Adaugand o masa cumulata de 800kg de blindaj BSG+BSM la cele 10 tone ale TABC-79, este necesara si o motorizare corespunzatoare, prin cresterea puterii motorului, si eventual inlocuirea unor componente cu unele mai usoare, pastrand sau chiar imbunatatind mobilitatea si flotabilitatea vehiculului.
Renault VAB MK3
De asemenea, exista si alte tipuri de kit-uri de blindaj, o varianta putand fi un derivat al blindajelor suplimentare israeliene Plasan Sasa propuse spre instalare pe Mowag Piranha din dotarea Fortelor Armate Romane, insa pretul este mai piperat, crescand si pretul total al modernizarii.. .
Renault VAB Ultima
Renault Trucks Defence ofera pachete similare de upgrade pentru parcul de Renault VAB 4×4 si 6×6, similare TABC-79, intrate in dotarea fortelor franceze incepand cu 1976, pachet cunoscut sub denumirea „VAB Valorise”, ultimele variante fiind Ultima si MK3 (4×4 si 6×6). Si Franta a adoptat prelungirea resursei si modernizarea vehiculelor 4×4 VAB, produse cam in aceeasi perioada cu TABC-79 sau chiar cu cativa ani mai devreme, in paralel cu introducerea in serviciu a VBCI, o masina de lupta blindata pe roti.
VAB echipat cu lansatoare de rachete antitanc
In momentul in care se va face inlocuirea TABC-79, trebuie tinut cont de faptul ca acesta este o platforma multirol, trebuind achizitionate si integrate si sistemele de armament echivalente. Iata variantele principale ale TAB-C79:
TABC-79 – versiunea de baza transportor de trupe
ABC-79M – varianta de recunoastere cu turela, cu versiunea recenta AM-425/ TAB-79R.
CA-95
CA-95 – lansator de rachete anti-aeriene cu raza scurta A-95M
TAB-79A POMA – vehicul de observatie pentru artilerie
TAB RCH-84 versiune de recunoastere protejata nuclear-biologic si versiunea de export TAB-CG.
TABC-79AR versiune cu mortier de 82mm
TCG-80 – vehicul de recunoastere pentru genisti, fara turela
In orice caz, variante de modernizare exista iar necesarul armatei romane pentru astfel de vehicule se ridica la aproape 1500 de bucati la care se adauga si peste 2800 de vehicule 4×4 usor blindabile (care sa inlocuiasca venerabilul ARO) ceea ce creaza o atractie destul de mare si pentru producatori straini.In categoaria de vehicule 4×4 exista deja un contract de achizitie cu URO Spania pentru Vamtac, la care se adauga donatii de Humvee in loturi mici. Pentru productie, nu stiu daca URO avea in vedere si o productie la noi in tara in cazul unei comenzi mai consistente, insa ramane ca si borna „istorica” varianta producerii Mowag Eagle in Romania, o alta incercare esuata.
Mowag Eagle
La acest capitol, al vehiculelor 4×4, posibil si varianta MRAP, suntem surclasati chiar si de Ungaria, care are deja o versiune interesanta de vehicul 4×4, ceva mai greu – Komondor.
Komondor-ul unguresc
Astfel, in ceea ce priveste coproductia in tara, Patria si Textron au incercat o asociere cu Aerostar Bacau, Mowag si apoi Iveco au incercat sa se asocieze, intr-o forma sau alta cu Automecanica Moreni, iar recent Renault Trucks Defence au incheiat un parteneriat cu MFA Mizil, care este posibil sa evolueze in cazul in care se reuseste castigarea unui contract cu MAPN.
TABC-79 versiune tarzie
Interesul Renault Trucks Defense pentru MFA Mizil s-ar putea sa cuprinda o gama mai mare de produse, inclusiv un vehicul blindat usor 4×4, de genul Renault Sherpa sau camioane medii si grele pentru logistica, in functie de ceea ce MAPN ar putea fi interesat sa achizitioneze in viitorul apropiat.
Renault Sherpa
Problema ramane vointa identificarii de fonduri de achizitie de catre MAPN, care in urma platilor anuale pentru avioanele F-16 portugheze risca sa ramana fara un ban, chiar si doar pentru revizia aproape a intregului parc de vehicule, care tot din lipsa cronica de finantare asteapta de ani de zile un program mai serios de acest gen.
VAB in timpul operatiunii Desert Shield
Desi lucrurile nu arata deloc bine, financiar vorbind, solutii sunt, chiar la noi in tara!
Marius Zgureanu
Poze: