Romania Military

Este oficial, Belgia a ales F 35A

Belgienii au ales viitorul in dauna prezentului, o alegere inteligenta, asa cum era de asteptat.

Dar nu vorbim aici de cine stie ce surpriza si desi belgienii au tot oscilat pentru inlocuitorul F 16A, alegerea era probabil facuta. Atat timp cat Olanda a marsat deja pe F 35A nici Belgia nu putea fi departe.

Cel mai probabil, dupa „baletul” pe care guvernul belgian l-a tot batut pe loc, decizia era luata de mult si, la fel ca in psihologie (care spune ca de fapt omul a luat decizia cu mult inaintea punerii ei in aplicare si asa-zisa cumpanire a factorilor nu este altceva decat gasirea unei justificari), toata tevatura a avut doar scopul de a gasi o modalitate de a anunta castigatorul fara sa supere prea mult pe restul competitorilor.

Au ales belgienii bine? Cel mai probabil nici bine, nici rau, alternativa fiind cu totul inexistenta, nu poti compara un aparat de generatia a V-a cu unul proiectat in anii „80 si modernizat de atunci incolo. Pur si simplu, cand F 35 va atinge maturitatea operationala, celelalte oferte avute pe masa de Bruxelles ar atinge deja jumatatea vietii lor operationale.

Nu discutam aici despre arhitectura F 35, despre radare si alte sisteme pentru ca ne-am pacali, punctual unele dintre noile tehnologii dezvoltate pentru programul JSF pot fi gasite si pe aparatele generatiei 4++, intregul insa arata ca tot asa cum F 16 a fost, si inca este, coloana vertebrala a multor aviatii din lume si F 35 va merge cel mai probabil pe urmele inaintasului sau.

Si putem vedea „in direct” ca dezvoltarea unui „generatia a V-a” nu este chiar la indemana oricui: Rusia se chinuie amarnic cu Suhoi 57, nimeni nu stie exact cand va fi gata si cum va arata pana la urma, Japonia si-a demarat propriul program pentru un „invizibil”, l-a anulat (s-a tiganit iarasi cu guvernul SUA pentru tehnologia F 22 Raptor), acum l-a reluat, ramane de vazut pentru cat timp, europenii n-au nici o treaba nu s-au apucat inca de el.

Chinezii sunt campioni mondiali cu doua (deja) aparate stealth – J 20 si J 31 – plus un bombardier care se pregateste de zborul inaugural, si el tot stealth, doar ca in cazul „Imperiului Celest” nimeni nu stie exact ce generatie sunt avioanele respective, pentru ca chiar generatia a V-a clar nu sunt, de discutat daca sunt macar 4+ceva acolo…

Europenii, rusinea lumii occidentale, trag in continure de aparate dezvoltate in timpul razboiului rece, doar francezii fiind in stare pana acum sa dezvolte si sa opereze un „4++” veritabil si credibil, Eurofighterul fiind doar un ogar care se incearca sa fie antrenat si ca ciobanesc. Costurile sunt insa mai mari decat… turma.

Tehnic vorbind, guvernul belgian si-a anuntat pe 25 octombrie decizia, programul are in vedere achizitionarea a 34 de F 35A block 4 (fata de actuala flota de 54 F 16 MLU), servicii asociate, doua simulatoare, piese etc, totul pentru un pret estimat de 6,2 miliarde de dolari (cam 5,7 miliarde euro). Dar se pare ca pana la urma – conform presei belgiene – suma care va fi platita efectiv este de „doar” 3,4 miliarde de euro, americanii oferind un fel de reducere.

Facem o mica paranteza. Suma ramane inca in dezbatere pana la un anunt oficial pentru ca 3,4 miliarde de euro pare mezelic fata de cele 1,6 miliarde de euro ale slovacilor pentru 14 F 16 block 70. Inchidem paranteza.

Interesant, americanii au oferit suport la sol pentru aparatele F 35 belgiene in cazul in care acestea vor fi dislocate in teatre de operatii comune cu americanii. Un lucru greu de oferit de catre ceilalti.

Bineinteles ca Lochkeed Martin s-a declarat imediat onorata de decizia belgienilor si s-a jurat sa nu le dezamageasca increderea acordata, bla, bla, bla… Guvernul american, ambasada SUA in Belgia au confirmat si ele ca sunt onorate si placut… surprinse 🙂 .

Bineinteles ca noi nu avem inca motive sa privim spre F 35A, nici macar la orizontul anilor 2030, macar si pentru ca abia din 2019 prima escadrila F 16MLU romanesca va deveni partial operationala, iar de restul de 36 de aparate inca nu cunoastem nimic concret, stim doar ca „vor fi”.

Ori „calendarul” ne arata ca abia spre jumatatea anilor 2020 Romania ar putea sa aiba, in sfarsit, trei escadrile de F 16MLU pe deplin operationale, iar asta ne arata ca 2030 este un termen de un optimism cu totul de neluat in calcul.

Poate din 2040 incolo.

GeorgeGMT

Exit mobile version