Romania Military

Eurocopter EC135, un elicopter versatil

L'Hélicoptère EC135 Hermès.

Elicopterul Eurocopter EC-135 pare la mare cautare tocmai datorita flexibilitatii sale dar probabil si datorita dimensiunilor sale reduse, fiind un elicopter cu dimensiuni comparabile cu EC130 B4 Ecureuil dar cu capacitate de transport superioara cu 50% si o putere a motoarelor aproape dubla, totul la un pret de aproximativ 3 mil. euro fata de 1,75 mil euro pentru EC-130.

EC130 B4/T2

Turcia a semnat un contract de achizitie a 17 exemplare care vor fi folosite de serviciile sale de ambulanta aeriana, efectuand misiuni de urgenta pentru ministerul sanatatii, intr-un sistem similar cu SMURD-ul romanesc, si el inzestrat cu acest tip de elicopter.

EC-135 P al politiei germane

Zborurile vor incepe din luna august a acestui an, initial cu un lot de 5 elicoptere, la care se vor adauga livrarile ulterioare.

 

Planuri EC-135

Derivat din mai vechiul MBB BO-105 si denumit initial BO-108, EC-135 a avut prima aparitie publica in 1995. In 2002 pe o versiune modificata a EC-135 s-a testat conceptul de comenzi prin fibra optica.

 

BO-105

In 2011, Eurocopter anuntase 1000 de elicoptere EC135 livrate la clienti, la doar 15 ani de la inceperea productiei, iar in 2013 s-a constatat ca acest elicopter asigura 25% din zborurile de urgenta medicala la nivel mondial, cu o flota de peste 500 de elicoptere in configuratie de transport medical.

Bordul EC-135

In configuratia militara, denumita EC-635, a fost conceput initial pe specificatiile Portugaliei pentru un elicopter de lupta anti-incendiu si evacuare medicala militara, cu o masa de 3 tone si posibilitatea de a transporta 1+7 oameni sau 1,44t de echipamente, ajutat fiind de 2 motoare de × Pratt & Whitney Canada PW206B2 cu 817CP fiecare.

EC-635 inarmat

Intr-un articol mai vechi, „EC-725, o optiune onorabila pentru innoirea parcului de elicoptere dar si pentru S.C. IAR S.A.”, pornind de la faptul ca avem deja acest elicopter in operare pentru institutii romanesti, am putea lua in considerare si o varianta militara a EC 135adica EC635, produs in cateva zeci de exemplare printr-o asociere a Eurocopter Romania cu S.C. IAR S.A. Brasov, contract care ar putea fi tocmai temeiul de negociere al acestei asocieri.

Schita EC-635 Armed Scout

S-ar inlocui astfel vechiul IAR-316 B Alouette III si s-ar putea desfasura misiuni de observatie, atac usor, transport usor sau evacuare medicala. Pretul sau n-ar trebui sa treaca de 3 mil. euro si ar putea exista o versiune ceva mai scumpa, cu kit-uri suplimentare de protectie la armament de preferinta pana la calibrul 12,7mm si cu sisteme de lupta gen SOCAT, cu limitarile impuse de masa utila de aproape 1,5t si eventual cu motoare mai puternice.

EC-635 elvetian

O idee ar fi ceva similar cu ceea ce au facut indienii cu al lor HAL Dhruv, concept dezvoltat tot de MBB, tinand cont insa de faptul ca HAL este un elicopter mai mare. Exista deja variante imbunatatite ale EC-635, dupa cum se poate vedea mai jos.

HAL Dhruv

EC-635

Un alt program interesant, al varului sau putin mai mare, EC-145, este programul american pentru un elicopter de atac usor, unde candidatul favorit este AAS-72X derivat din EC145 (5.5 mil.$ bucata), ultima varianta, introdusa si in productie, fiind UH-72 Lakota. Acesta are si versiunea Armed Scout 645 , propus pentru inlocuirea elicopterului de recunoastere OH-58D.

 

UH-72 langa EC-635

EC-635 echipat cu SAWS (Stand Alone Weapon Systems) al ATE– echipat cu mitraliera de 12,7mm FN Herstal HMP-400 si un tun frantuzesc de 20mm Nexter NC-621.

Avantajele unui astfel de elicopter sunt pretul scazut, versatilitatea, operarea simpla si ieftina, capacitatea de a manevra in spatii restranse, dimensiunile relativ reduse, mai greu de detectat de echipamentele antiaeriene. Este o solutie ieftina, care poate efectua o gama larga de misiuni, un adevarat multirol, in lipsa unui elicopter de atac dedicat, a carui gama de misiuni le poate indeplini partial.

 

EC-635 – acces spate

Ca si facilitate suplimentara, la sfarsit de aprilie a fost testata in mod oficial o versiune fara pilot a EC-145, zborul durand 40 de minute la baza militara Istres din sud-vestul Frantei. Aparatul poate zbura cu sau fara pilot, aceasta reprezentand o inovatie.

 

EC-635 in formatie

Eurocopter EC635/135 caracteristici tehnice

Performante

EC-635 langa un Super-Puma

 

Surse Altair.com.pl; Ziuaveche.

 

 Marius Zgureanu

 

Exit mobile version