Cel mai tarziu spre sfarsitul acestui an primul Eurofighter Typhoon va zbura avand la bord un radar AESA, iar acest mare pas inainte face parte dintr-un program care va asigura avioanelor Typhoon un nou sistem de senzori.
Selex si Euroradar lucreaza de trei ani la implementarea noului AESA pe avioane si spera ca toti cei patru parteneri din programul Eurofighter – Germania, Italia, Spania si Marea Britanie, vor fi de acord sa preia tehnoloia radarului activ, semnatura pe noul contract fiind asteptata in aceasta vara la Farnborough International Airshow.
“This year is a very important year for the Eurofighter radar,” a spus Andrew Cowdery, presedintele Euroradar. “We want solidity; we want to see the four nations contract for [AESA] development in place by midyear.”
In luna februraie un Typhoon a fost modificat de catre BAE Systems si dotata cu un model inert al noului rdar AESA. Testele au avut in vedere verificarea gabaritului noului radar, mai mare decat “Captorul” din prezent, testarea noilor cablaje, masa radarului si alte tipuri de legaturi electrice.
“In order to evaluate and test the aircraft systems in advance of radar hardware delivery, the initial flights are being conducted with mass representative line replaceable items [LRIs]. These are nonfunctioning units which, however, contain the same system connectors as the working LRIs to enable flight systems to be operated and tested,” a declarat purtatorul de cuvant al consortiului Eurofighter, care a mai spus printre randuri ca semnarea unui contract pentru dotarea EF cu radar AESA ar acoperi unele dintre costurile generate de dezvoltarea si implementarea sistemului, costuri care pana acum au fost suportate numai de catre producator.
Compania Selex, principalul integrator al noului AESA Captor-E, spune ca are in lucru si o a doua versiune a acestui radar destinat in mod special Marii Britanii si ca specificatile radarului AESA pentru care consortiul Eurofighter spera sa obtina acordul celor patru natiuni sunt doar la 80% din ceea ce britanicii vor pentru avioanele lor.
Selex Captor-E dispune de o antena care se poate misca, spre deosebire de radarele AESA americane care sunt fixe pe motiv de mentenanta, care in cazul radarelor fixe, spun americanii, ar minimiza costurile cu intretinerea. Radarul european are un unghi de 100*, iar europenii spun ca aceasta capacitate de miscare a antenei ar aduce numai avantaje dar ca americanii au evitat aceasta solutie datorita spatiului mai mic din botul aeronavelor, exemplul dat fiind F-16 care nu ar avea loc suficient pentru un radar de tip Captor-E.
Chiar si Eurofighterul dotata cu AESA va avea un bot marit, iar radarul sau va dispune de 1500 de module de emisie-receptie, radarul fiind similar celui folosit de francezi pe Rafale, iar un bot mai mare, inseamna un radar mai puternic si bineienteles ca acest lucru se traduce printr-o raza crescuta, pentru ca asa cum stim cu totii de pe National Geografic, un nas mare inseamna un miros foarte fin pentru pradatorul respectiv 🙂 !
Spre comparatie radarul AESA construit de catre Selex pentru Gripen E va dispune doar de 1000 de mini-radare sau module de emisie- receptie, suedezii comanand deja 60 de astfel de radare pentru cele 60 de Gripen C/D care vor fi modernizate la standardul E/F si de asemenea se asteapta si decizia finala din Elvetia, pentru inca 22 de radare, plus Brazilia cu minim 36 de bucati…
GeorgeGMT