Romania Military

Eurofighter EK(ECR)

Parlamentul german a aprobat bugetul necesar pentru dezvoltarea variantei Eurofighter EK, aparate destinate sa inlocuiasca in cadrul Luftwaffe avioanele Panavaia Tornado ECR (Electronic Combat / Reconnaissance).

Tornado ECR este operat doar de Germania si Italia, Luftwaffe detinand cea mai avansata varianta dotata inclusiv cu motoare RB199 Mk.105 care genereaza mai multa putere.

Tornado, ca avion, este un aparat de vanatoare/bombardament supersonic cu geometrie variabila, iar pentru misiunile de tip SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) avionul are capacitatea de a zbura cu viteza foarte mare la altitudini foarte mici (de ordinul zecilor de metri), ghidat de un radar care urmareste solul.

Ca arma principala are racheta anti-radiatie americana AGM-88 HARM, Tornado este relativ similar americanului EA-18G Growler, ambele aparate fiind dedicate razboiului electronic si misiunilor de tip SEAD.

In prezent Luftwaffe are in inventar 21 de aparate Tornado ECR si peste 60 de unitati Tornado IDS (interdictor/strike).

In cadrul programului de inlocuire a flotei de Tornado, exista si problema bombelor nucleare americane B 61, arme pe care germanii le au integrate pe Tordano, dar nu si pe Eurofighter, aceasta problema si-a gasit rezolvarea prin achizitia celor 35 de aparate F 35A pe care Berlinul le-a comandat deja.

Astfel ca Eurofighter ECR va ramane sa sustina misiuni de recunoastere si razboi electronic ca si misiuni de tip SEAD. In cazul razboiului electronic, aparatul va fi dotat cu 1 sau doua containere dedicate, similar cu ceea ce americanii au deja – NGJ (Next Generation Jammer).

Pentru misiunile de tip SEAD Eurofighterul EK va trebui sa poata folosi arsenalul pe care Tornado ECR il avea la dispozitie: rachete anti-radiatii AGM-88E2 AARGM , rachete de croaziera TAURUS KEPD 350 si bombe ghidate GBU 24 Paveway sau JDAM.

Arsenalul in sine n-ar trebui sa puna problema Airbus, necazul vine de la profilul misiunilor de zbor de tip SEAD, acolo unde Tornado zbura la viteze foarte mari la altitudini foarte mici, reusind astfel sa-si “plieze” zborul dupa relieful zonei si sa se ascunda foarte eficient (ajutat de geometria variabila), lucru care s-ar putea sa nu fie la indemana Eurofighterului care este, indiferent de ce modernizari a primit pentru atacul la sol, un avion destinat luptei aer-aer, la altitudine mare si ramane de vazut daca va putea evolua la 50 de metri de nivelul solului.

Sau poate ca in viata reala, principalul aparat pentru misiunile SEAD va fi F 35A, Eurofighterul ramanand doar pe zona de razboi electronic.

Deocamdata exista aprobare pentru 15 aparate Eurofighter EK (ECR) si ele se asteapta sa fie certificate prin 2030. Se stie ca sistemul de razboi electronic containerizat va fi Arexis, produs de catre suedezii de la Saab in colaborare cu compania germana specializata in inteligenta artificiala Helsing.

Insa nu discutam despre aparate nou construite ci despre conversia a 15 avioane aflate deja in exploatare la standardul EK. Suma pusa la bataia este de 384 milioane de euro.

Doar ca stim de unde au plecat germanii si unde au ajuns, pe vremea deloc regretatei Frau Merkel se discuta despre achizitia a 30 F/A-18E/F Super Hornet si 15 E/A-18G Growler, pentru ca atunci cand un general de rang foart inalt din Luftwaffe a adus vorba de F 35A ca un avion foarte apropiat de ce le trebuie lor intru inlocuirea Tornado, bietul om a fost dat pur si simplu afara.

Mai apoi au renuntat la Super Hornet si au batut plama penteu F 35A, acum nu mai sunt interesati de Growler ci isi dorec Eurofighter EK.

GeorgeGMT

Exit mobile version