Conform celor de la Deutsche Welle, parlamentul german a aprobat achizitia unei prime transe de aparate multirol Eurofighter Typhoon Tranche 4.
5,4 miliarde de euro pentru 38 de Typhoon-uri o suma care nu mai pare chiar atat de mare daca ne uitam la sumele preliminare cerute de americani pentru F/A-18 Super Hornet Block III sau F-35.
Ba chiar pare un pret rezonabil pentru doua escadrile dotate cu un super-avion de generatia 4(++)
Conform planurilor Luftwaffe necesarul este de 93 Eurofighter si 45 F/A-18 E/F Super Hornet Block 3.
Eurofighter Tranche 4 al Luftwaffe, Programul Quadriga
Aparatele Eurofighter vor inlocui in dotarea germana avioanele Eurofighter Tranche I, in timp ce Super Hornetul va prelua sarcinile (mai ales cele nucleare) ale Panavia Tornado.
Revenind la programul de achizitii, cele 38 de ET se impart in 31 de aparate simpla comanda si sapte cu dubla comanda, cu inca cinci aparate ca optiune. Toate avioanele vor dispune de radar AESA.
Deocamdata, cele 38 de ET inlocuiesc in raport de 1:1 avioanele Eurofighter Tranche 1 care nu pot fi modernizate la standardul Tranche 2/3 si sunt astfel scoase din uz.
In cazul Super Hornetului achizitia arata diferit: 30 de aparate vor fi Super Hornet E/F Block 3 si 15 unitati E / A-18G Growler, dar deocamdata aprobarea este data doar pentru cele 38 de ET.
A doua parte a planului prevede alocarea de fonduri pentru Super Hornet si pentru inca o transa de aproximativ 50 de Eurofighter, dar aceasta a doua parte va cadea in sarcina viitorului guvern federal si a viitorului cancelar, o decizie clara fiind asteptata dupa alegerile generale de anul viitor.
De remarcat este insa suma alocata pentru cele 38 de Typhoon-uri (care include si ceva suport, piese etc) si care nu mai pare chiar asa de exorbitanta mai ales daca tinem seama ca Eurofighter Typhoon (T 4) este probabil cel mai performant aparat in lupta aer-aer din generatia lui.
Alta discutie cand ajungem sa numaram banii necesari per ora de zbor, aici ajungi sa te intrebi daca suma este reala sau doar o masluire a realitatii dintr-o poveste conspirationista.
Aparatul insa este magnific, nu-i de nasul nostru, nu-i de nasul multora mai bogati ca noi, dar este magnific aer-aer iar Tranche 3/4 stie foarte bine si aer-sol.
In alta ordine de idei, Airbus profita de contractul cu Luftwaffe si inainteaza o oferta serioasa Elvetiei. Astfel guvernul german si Airbus oferteaza Eurofighter-ul catre Berna, compania europeana punand pe masa aceeasi varianta de aparat ca si cea cumparata de Germania.
Se mai ofera si posibilitatea ca cele doua tari sa-si antreneze in comun pilotii, Germania va sustine Elvetia pentru ca intretinerea aparatelor sa se faca local (100%) si de asemenea elvetienii vor avea acces la sistemul de date al Typhoon-ului, cu alte cuvinte vor putea sa faca modificari si modernizari fara a avea nevoie de acordul cuiva.
In alta ordine de idei, Germania a primit ultimul Eurofighter T3 in 2019 si imediat a demarat Programul Quadriga. Acesta are in vedere inlocuirea aparatelor Tranche 1 si omogenizarea flotei de Eurofighter. Astfel 110 aparate T2 si T3 vor primi noul radar AESA ECRS Mk 1 (79 aparate Tranche 2 si cele 31 Tranche 3).
Spania a hotarat si ea sa comande noi aparate Eurofighter (folosind acelasi radar AESA cu Germania) intru inlocuirea E/F-18 Hornet ca si modernizarea aparatelor T3 (19 bucati) cu radarul ECRS Mk 1. Madridul ar avea de inlocuit 20 de Hornet-uri.
GeorgeGMT