Dar nu-i de plans, este de bine.
Eurofighterul parea la un moment dat un aparat intrat in umbra, achizitionat de catre cei patru parteneri in program (Germania, Spania, Italia si Marea Britanie), de sauditi (in numar mare) si apoi ceva mai modest de Kuwait si Qatar.
Foarte scump la operare si dezvoltat initial ca aparat de vanatoare pur-sange, Typhoonul a avut o adolescenta grea atunci cand s-a pus problema transformarii lui intr-un multirol veritabil, dar odata cu Tranche 3 lucrurile s-au schimbat, germanii au facut primii pasul in fata si au comandat noi aparate plus modernizarea celor deja avute in dotare (Tranche 2 si 3), britancii si-au mentinut flota si au trecut si ei la modernizare, Spania si Italia tin si ele pasul.
Ba au mai aparut si noi clienti la orizont: Egiptul pentru Italia, sauditii cand britanicii s-au hotarat sa ridice interdictia de export impusa acum un an (48 de Eurofighter Typhoon pentru 5 miliarde de lire sterline).
Pe langa noii clienti, au aparut comenzi si pentru aparate noi: Germania si Spania.
Iar acum lucrurile se misca si mai bine, aparatele aflate deja in exploatare urmand sa primeasca radare AESA. Dar nu intreaga flota acelasi model de radar, vor fi trei modele diferite.
Astfel, se prefigureaza trei variante de radar care vor echipa aparatele Eurofighter aflate deja in exploatare sau cele nou construite (in cazul Germaniei si Spaniei):
- Captor E original, desi “usor batran” – are cam zece ani de cand a aparut, radarul va echipa aparatele destinate Kuwaitului, Qatarului ca si pe cele nou construite destinate Arabiei Saudite. Nu stim ce radar va alege Egiptul;
- Germania si Spania vor merge pe un nou radar E-Scan Common Radar System (ECRS) Mk. 1 dezvoltat in comun de compania germana Hensoldt si cea spaniola Indra. 1,5 miliarde de euro este costul acestui nou program;
- Italia si Marea Britanie merg impreuna pe mana celor de la Leonardo (divizia italiana si cea britanica) pentru dezvoltarea radarului AESA E-Scan Common Radar System (ECRS) Mk. 2
Dar in cazul cuplului Italia/Marea Britanie lucrurile sunt destul de neclare, deocamdata s-a anuntat intentia nu si finantarea proiectului, iar pe de alta parte cele doua tari nu au anuntat in mod oficial ca aparatele Eurofighter pe care le detin vor fi dotate cu radare AESA. Sau cel putin deocamdata nu exista o hotarare ferma, sau un calendar asumat, ci doar o intentie declarata.
Ce stim sigur este ca ambele variante ECRS Mk 1 & Mk 2 sunt de fapt variante modernizate ale originalului Captor E dezvoltat in 2014 (dar primul Captor E a zburat inca din 2007, abia in 2014 tehnologia devenind matura) si la randul lui “se trage” din ECR 90 care era un radar cu scanare mecanica.
Revenind acum la cei patru parteneri, deocamdata germanii au fost cei mai fermi, au comandat deja noi aparate Eurofighter Tranche 3, au bugetat atat dezvoltarea cat si achizitia radarelor, impreuna cu Spania.
Conform celor de la Helsoldt (compania germana care va dezvolta si produce de facto noul radar), in acest moment se pleaca la drum cu 130 de bucati comandate, din care 22 pentru Spania. Desi cifrele nu se “pupa” pe motiv ca Germania are o comanda ferma de 110 radare, iar Spania a avut initial cinci radare comandate, mai apoi a anuntat ca in 2021 va mai comanda inca 17 bucati, asadar totalul ar fi de 132 ECRS Mk.1…
Cum nu stim ce vor italienii si britanicii de la noul lor radar, putem arunca un ochi la varianta germana.
Astfel, Helsoldt ne asigura: “With this decision, Germany is taking on a pioneering role in the field of key technology for the Eurofighter for the first time. This will create high-tech jobs in Germany and give the Bundeswehr the equipment it needs to respond to new threats. In addition, it is a signal for Europe that Germany is investing in a technology that is of crucial importance for European defence cooperation,” a declarat Thomas Müller, directorul al companiei germane.
Germanii sustin ca ECRS Mk. 1 va face ca Eurofghterul german sa detina cel mai avansat radar AESA zburator operational. Hensoldt este producatoarea radarului AESA naval TRS-4D care va echipa noile distrugatoare germane MKS 180
Cei mai mari operatori sunt: Germania, Marea Britanie, Arabia Saudita (72+48 de aparate), Spania si Italia. De mentionat ca interesul Spaniei si al Germaniei pentru modernizarea flotei de ET este mai mare decat al italienilor si britanicilor, acestia din urma operand si F 35A/B in cazul Italiei si F 35B in cazul Regatului Unit.
GeorgeGMT