Romania Military

Euronaval 2024 partea a II-a

In continuarea vizitei, m-am oprit putin la pavilionul celor de la Damen unde se aflau machetele OPV2600, fregatei F-126, fregatei antisubmarin si OPV 10514:

Daca OPV2600 si Sigma10514 sunt niste OPV-uri decente, fiind doar usor inferioare cerintelor fostei noastre licitatii pentru corvete (OPV-ul Damen are chiar 12 celule verticale pentru rachete antiariene), fregata antisubmarin de 146 metri lungime si 6550 tone (destinata marinelor belgiene si olandeze si construita la Galati) este o configuratie serioasa, probabil superioara la mai toate aspectele fregatelor Type 22 dupa modernizare. Cat despre F126/Niedersachsen la 10550 tone, e practic distrugator…

In apropiere se mai afla un concept interesant al unui OPV propus Lituaniei de catre danezii de la OSK Design:

Apoi am trecut pe langa pavilioanele mai multor firme turcesti specializate in constructii navale: ASELSAN, ASFAT, ROKETSAN, DEARSAN Shipyard, DESAN Marine Construction Industry, TEI, TAIS Shipyard and TUALCOM

 

Bineinteles, cei de la Naval Group nu puteau sa nu aibe un stand central, cu noul Blacksword Barracuda (varianta propulsata de baterii litiu-ion a clasei Suffren, contractata de Olanda sub denumirea Orka) in prim plan si OPV-ul „Hauturier” (construit in colaborare cu Piriou si CMN), ultimul bucurandu-se de o comanda de 7 nave din partea DGA-ului francez, cu inca 3 in optiune:

Se mai remarca demonstratorul de drona submarina UCUV al aceluiasi constructor, folosit pentru o program de testare a diferitelor capacitati care vor fi integrate intr-un potential viitor produs:

O prezenta mai aparte a constituit-o drona submarina (AUV) Grayshark a germanilor de la Euroatlas:

Propulsata electric, drona de doar 6,5 metri lungime este, datorita senzorilor ambarcati in cupola si a capacitatii de operare complet autonome, destinata supravegherii, patrularii, detectiei de obiecte si a defectelor infrastructurii submarine, putand actiona si in haita de pana la 6, inclusiv pentru misiuni de deminare, urmarire, identificare si iluminare de tinte. Adancimea de scufundare poate atinge 650 metri, putand fi extinsa cu modificari pana la 4 km, iar raza de actiune este de 1100km la o viteza de croaziera de 10 noduri.

La standul Fincantieri tronau FREMM EVO – cu potentiale capacitati extinse antiracheta si deep-strike (2 proaspat comandate de italieni pentru 1,5 mld. euro), PPA EVO , imagini cu noul concept de submarin S800A si conceptul propriu pentru noua corveta europeana modulara si multirol (MMPC), pentru cea din urma semnandu-se chiar pe perioada expozitiei un acord intre Navantia – Fincantieri- Naval Group – Naviris vizand faza a doua a programului:

Aceasta a doua faza a programului MMPC (Multi Modular Patrol Corvette, in clasa de pana la 3000 de tone) vizeaza constructia a doua prototipuri pentru variantele: Long Range Mission (LRM/ varianta „franceza/spaniola”) si Full Combat Mission (FCM/ varianta „italiana/greceasca”).

Nu i-am uitat nici pe cei de la CMN cu compactul BR-71 si alte concepte (inclusiv participarea la OPV-ul Hauturier):

Si da, si BAE Systems trebuiau sa fie prezenti, cu arhicunoscuta Type 26 dar si cu conceptul Adaptable Stryke Frigate, o platforma cu un deplasament in jurul a 6000 de tone, digitalizata si modulara, configurabila cu pachete de misiune containerizate si destinata programului fregatei britanice Type 32:

ca si Lockheed Martin , Navantia sau Thyssenkrupp:

Cei de la Thyssenkrupp se mandreau cu noua versiune a submarinului U212CD si cu fregata purtatoare de rachete antiaeriene (AEGIS) F127 (derivata a proiectului Meko A-400 AMD), ambele fiind pe cale de a castiga contracte de livrare catre marina germana. 4 astfel de fregate ar costa aproximativ 7,5 miliarde de euro. U212CD, dezvoltat in program comun germano-norvegian, are la 2800 de tone un deplassment cu 50% mai mare decat predecesorul U212A.

Urmeaza si partea de vectori…

Incepem cu standul MBDA, unde tronau de la rachetele sol-aer cunoscute, la concepte de lovire in adancime si de asemenea rachete antinava:

Printre noutatile MBDA:

Diehl afisau si ei o solutie containerizata navalizata pentru Iris-T SLM si racheta IDAS (Interactive Defence&Attack System for Submarines) :

Apoi cei de la Saab cu RBS-15 Mk4 Grugnir, dar si cu radarul Sea Giraffe X, un avion de patrulare marina Global Eye, sistemul U/SME-400 naval RESM (Radar Electronic Support Measures) si sistemul de control agnostic pentru drone navale – Autonomous Ocean Core:

Dezvoltat cu un pachet software comun pentru platforme subacvatice si de suprafata, cu misiunea de a detecta, gasi directia si clasifica emisiile radarelor inamice (radare de banda larga, radare cu unda continua modulata in frecventa (FMCW) cu probabilitate scazuta de interceptare (LPI) ), gama U/SME-400 are trei variante:

Tot la rachete erau prezenti si turcii, de la Roketsan cu intreaga pleiada de sisteme antiaeriene si antinava/ anti suprafata:

In incheiere si niste zburatoare, de la Airbus, cu H160M Airbus 321 MPA cap de afis:

Si tot la zburatoare, Dassault Falcon 2000LXS pentru patrulare marina, in configuratiile Albatros si cea a gardei de coasta japoneze:

Si ca sa nu uitam:

 

.Marius Zgureanu

Exit mobile version