Partea a doua a povestii…
Si sa nu uitam: la 17 iunie Rumania Military a pasit in cel de-al 12-lea an de existenta!
Incepem cu standul MBDA, unde erau expuse Sherpa 4×4 echipate cu un lansator Mistral respectiv un radar antiaerian Girafe 1x:
In apropiere trona un autopropulsat Archer pe platforma RMMV HX2 8×8, la standul BAE Systems Bofors, tocmai fiind anuntata intentia suedezilor sa cumpere un batalion de 24 astfel de sisteme, BAE finalizand livrarea primelor 48 de Archer catre armata suedeza:
Standul Airbus, cu un H145M multirol:
In apropierea acestuia era expus de BAE Systems un CV9035 MKIV… echipat cu „Artificial Intelligence & Augmented Reality Software „:
Intr-un colt al spatiului exterior de expozitie, am gasit un Leopard 1 pe care a fost adaptata pe un inel suprainaltat o turela Cockerill 3105, dotata cu un tun cal. 105mm de inalta presiune compatibil cu munitia tunului original L7A3, dar in plus poate folosi si proiectilele de tip racheta ghidata Falarick ucrainene (derivat al Kombat cal. 125mm) :
Noua turela permite elevatie de pana la 42°, mai mare decat in turela originala ar tunul este alimentat cu un autoloader cu 12 pana la 16 lovituri, ceea ce permite un echipaj de doar 3 oameni. Turela C3105 este realizata din aliaj de aluminiu blindat, oferind o protectie balistica maxima de nivel 5 STANAG 4569, similara cu a turelei originale Leopard 1A5, dar fiind mai usoara cu 4,2 tone. Turela poate integra cu sistem de protectie activa, sistem de detectare a tragerii, sistem de avertizare iradiere laser cuplat cu lansatoare de grenade de mascare.
In spatele acestuia se aflau cei de la Patria cu noul 6×6 lowcost, o masinarie facuta pe cerintele finlandeze:
Cei de la Pearson Engineering’s au montat un sistem de deminare „Light Weight Mine Roller” pe un UGV Milrem Robotics’ Type-X. Sub denumirea Type-X Robotic Combat Vehicle (RCV), vehiculul atinge o masa de 12 tone, din care 4 tone masa utila, iar in expozitie era echipat cu o turela KONGSBERG’s PROTECTOR RT40 cu tun Bushmaster 30, sistemul putand integra chiar si un tun calibrul 50mm.
Standul Rafael a „aglomerat” de la sistemele de rachetele antiaeriene Spyder, SkyCeptor si Iron Dome la Spike instalat in turelele de fabricatie proprie pe Piranha 5 respectiv JLTV.
Piranha 5 echipat cu turela Rafael, cu postul comandantului si tragatorului unul langa altul sub turela, mai avea doar 4 scaune pentru grupa:
Standul Israel Weapons Industries, cu o droaie de bunataturi (nu, nu ma refer la bautura, cei de la stand pregatindu-se de inchidere) : Carmel, ACE Sniper, Negew… iar mai in spate familiile Galil ACE.si Tavor (nu am identificat TS-12).
Cei de la FFG au expus pe langa senilatul PMMC G5 (in plan indepartat) si conceptul de vehicul hibrid 8×8 Genesys de 40 de tone – o platforma reconfigurabila cu diferite module de misiune:
Diehl au expus gama de rachete pe care o concep sau produc (submunitiile Bonus, LAGS- Sidewinder ghidat LASER, IRIS-T, conceptul FutureCombatAir to Air Missile/AIM-2000 Iris-T, 70mm Guided Intelligent Light Armament GILA si Spike ) si un vehicul Eagle 6×6 care integreaza radare SHORAD si lansator pentru rachete IRIS-T SLS Mk III:
IAI au expus un UGVechipat cu sistemul de detectie a tragerii Othello-P, un ansmblu de optoelectronica si 4 senzori acustici (microfoane directionale). Un singur dispozitiv ofera detectia a amenintarilor pe o raza de 180º, fiind nevoie de conectarea in tandem a 2 astfel de dispozitive pentru acoperirea completa la 360°. Sistemul detecteaza tragerea cu arma de asalt pana la 400 m ziua si ceva mai departe noaptea, iar lansarile de RPG pot fi detectate pana la 2 km.
Australienii de la EOS au fost prezenti cu o solutie antidrona Titanis bazata pe LASER de mare energie (25-50kW), pe langa deja celebrele turele teleoperabile. Se pare ca de fapt EOS au mai multa vechime si experienta in domeniul laserilor, mai bine de doua decenii, decat al teleoperabilelor. Titanis poate dezafecta drone din categoriile 1 si 2 pe distante de pana la 3km, pentru aceasta avand nevoie de doar cateva secunde de iluminare continua a tintei:
Se pare ca am fost suficient de norocos sa gasesc si un stand romanesc, in apropierea celor israeliene, posibil singurul de la Eurosatory: atat s-a putut…
Si sa ne intoarcem la drone: Anavia HT-100, laudata de producatorii elvetieni a fi cea mai avansata pe nisa elicopterelor UAS. Cu o solutie de doua rotoare care se rotesc imbucat sincron (similar cu Kaman H43 Huskie), drona are o autonomie maxima de 250 de minute (400km distanta maxima de zbor cu o incarcatura de 20kg) si o sarcina utila maxima de 65kg, incluzand combustibilul. Barzaunele are o masa maxima la decolre de 120kg, un plafon maxim de zbor de 3 km si o distanta maxima a legaturii de date de 200km.
Am ajuns si la standul Elbit, unde erau expuse mai multe produse interesante:
– tancul usor Sabra de 30 de tone pe platforma ASCOD, cu o turela proiectata de Elbit in colaborare cu directia Merkava a armatei israeliene pentru clasa de vehicule blindate „Mantak”. Turela, cu echipaj de doi oameni optional, integreaza un tun calibrul 105mm si un autoloader cu 12 lovituri in carusel si 24 in sasiu, tun care poate fi incarcat si manual ca solutie de avarie. Respectiva turla poate fi montata si pe un sasiu pe roti, fiind integrata pe Pandur II 8×8. Iron Vision si Iron Fist sunt de asemenea integrate pe vehicul.
– Alaturi se putea observa vehiculul israelian robotizat Medium Robotic Combat Vehicle (M–RCV), baat pe platforma UGV BLR-2, care va incepe testele in 2023. M-RCV include si el sistemul de protectie activa Elbit Iron Fist, precum si „o drona capsulata pentru misiuni de recunoastere si un kit de detectie pasiva dezvoltat de Elbit Systems si Foresight.
– O ultima remarca la standul Elbit: sistemul ATMOS si sistemele de rachete ale IMI, care ar fi putut fi integrate si pe LAROM: ACCLAR, EXTRA, Predator Hawk precum si o munitie hoinara:
La standurile sud-coreenilor a fost inghesuiala mare de exponate: multe machete (atentie la un anume exponat, prezent si in poza) dar si un AS21 Redback in marime naturala – mi-a parut chiar mai inalt decat ASCOD si poate la paritate cu Lynx:
Si am ajuns si la standul Iveco, unde erau expuse Super-AV-ul si Guarani:
Turcii de la BMC au prezentat Altug 8×8 IFV, dezvaluit prima data publicului in 2021 si aflat in clasa de 35 de tone:
Iar mai jos visul oricarui iubitor de AJAX ASCOD: versiunea APC su senile de cauciuc Soucy, care promit reducerea semnaturii termice, a masei vehiculului, a distantei d efranare, a vibratiilor cu pana la 70%, a zgomotului cu aproximativ13dB si a consumului de carburant cu pana la 30%:
Si pentru ca suntem la capitolul senile de cauciuc, un Boxer IFV senilat: Si tot pe sasiu de Boxer, dar 8×8, mi s-a parut cunoscuta turela – Skyranger 30:
Si un Sherpa Light cu de toate agatate, inclusiv racheta antitanc:
Degeaba ai tunuri, tancuri sau aviatie, daca nu ai munitie. Niste munitie cal. 120mm pentru Abrams, pe fundal de Apache:
Si cam aceasta a fost povestea de anul acesta…
Marius Zgureanu