Considerata una dintre cele mai bune fregate ale generatiei sale, F 105 a spaniolilor de la Navantia se pregateste sa-si intalneasca urmasa si nu o face in stil de mare campioana ci mai degraba in stil Lance Armstrong, fostul mare ciclist american, cel mai bun din toate timpurile dar care la finalul carierei s-a dovedit a fi dopat, adica un mare trisor in locul unui mare campion.
Cam asa si cu F 105, norvegiana scufundata atat din cauza unui echipaj nu tocmai cum ar trebui sa fie ci, intr-un final, datorita slabei calitati a executiei (izolatiei intre compartimente)…
Si daca stai sa te gandesti F 105 avea tot ce-i trebuia pentru a fi declarata, neoficial macar, “Regina” fregatelor europene, fiind singura nava din familia ei de pe Batranul Continent dotata din standard cu sistemul AEGIS.
Insa cu anii in urma, inainte de tragicul accident, Navantia incepuse dezvoltarea umasei sale, iar guvernul de la Madrid a si pus la bataie suma de de 4,3 miliarde de euro pentru cinci nave F 110.
Dar F 110 “Bonifaz” nu va inlocui F 105 “Álvaro de Bazán” ci sase fregate ceva mai vechi – clasa “Santa María” – lansate la apa intre anii 1984 si 1992.
Revenind la F 110 “Bonifaz” aceasta este in mod special proiectata pentru lupta anti-submarin desi, evident, ca fi o nava multifunctionala care va putea sa duca lupta in toate cele trei medii, ba datorita radarului AEGIS de utlima generatie – AN/SPY-7(V)1 – va putea folosi si rachete anti-aeriene/anti-nava cu raza foarte lunga SM-2.
Astfel, F 110 va beneficia de sistemul PPC de la Kongsberg Maritime, adica nava spaniola va folosi elice cu pas variabil special proiectate pentru reducere zgomotului (cavitatiei). De asemenea intreaga nava este proiectata pentru lupta anti-submarin si deci pentru o navigatie cat mai silentioasa, inclusiv proiectul carenei.
Dar pe langa lupta ASW, F 110 va putea sa duca si lupta anti-nava – aici spaniolii pastreaza rachetele Harpoon, pe care unii de pe la noi le considera prea batrane, prea bune de nimic – precum si lupta anti-aeriana, nava dispunand de 16 lansatoare verticale Mk 41 in care se vor odihni atat rachete SM 2 cat si ESSM, probabil Mk 2.
Conform caietului de sarcini si ca orice nava vanatoare de submarine respectabila, F 110 va putea sa sustine pe durate mari de timp o viteza de cel putin 25Nd.
Desi initial se dorea ca aceasta clasa de fregate sa fie mai mare decat F 105, intre timp s-a ajuns la concluzia ca tonajul va fi cam tot pe acolo – 6100 tone, “Bonifaz” nu mai este acum privita ca o inlocuitoare a “Álvaro de Bazán” ci mai mult ca o clasa de nave complementara.
Nava va fi una modulara, va putea opera UAV, UAS etc, va putea sa execute vanatoare de mine (un lucru cu adevarat deosebit pentru o nava de tonajul sau), misiuni de suport medical si oricare alt tip de misiune, atat timp cat modulul respectiv va fi la bordul navei.
GeorgeGMT