Romania Military

F 125 o bascalie de fregata sau un proiect care prevesteste viitorul?!

Asadar si prin urmare germanii au constatat ca noua lor clasa de fregate „Baden-Württemberg” – sau F 125  – nu-i buna de nimic: nici nu stie sa inoate, nici sa lupte – oricum cica nu prea ar avea cu ce – si una peste alta, dupa ce copaia a cazut la testele pe mare, au constat nemtii ca totul este gresit, de la concept si pana la proiectare si constructie…

Mai exact F 125 scoasa la teste pe mare le-a picat cu brio spre sincera dezamagire a tuturor celor implicati…

Revenind la ceea ce sperau germanii sa obtina, ei bine, asteptarile erau mari, nava ar fi trebuit sa poata naviga oriunde in lume si sa stea pe mare chiar si doi ani fara sa vada santierul de reparatii adica.

Cu un deplasament de 7200 de tone (fregata de fregata) „Baden-Württemberg” si-a inceput testele pe mare in 2016 dupa o serie de intarzieri, iar in decembrie 2017 – dupa teste intensive – s-a ajuns la concluzia ca nava are unele probleme serioase de proiectare, probleme care o fac practic inoperabila.

F 125 ar trebui sa inlocuiasca actuala clasa de fregate F 122 intr-un raport de 1:2, dar expertii militari germani se intreba cum ar putea sa faca asta atat timp cat ii lipseste o putere de foc serioasa.

Acum, marina germana a refuzat sa primeasca nava pe urmatoarele considerente: calculatorul central al navei nu a reusit sa multumeasca pe nimeni, softul are unele probleme greu de remediat. Ar mai fi necazuri si cu radarul, electronica navei si cu stratul  ignifug care-i acopera rezervoarele de combustibil, plus ca nava avea de la inceput obiceiul sa stea un pic aplecata spre tribord din motive cu totul necunoscute…

Unul de la Thyssenkrupp, compania lider in proiectarea si constructia noi clase de fregate, spune ca lucrurile nu sunt chiar atat de alarmante, totul va fi pus la punct si nava livrata marinei in cel mai scurt timp.

Revenind la deplasament vs armament, v-ati astepta probail ca la +7000 de tone nava sa aiba radare cu raza lunga, Aster sau rachete SM la bord, sa fie adica o fortareata plutitoare si cand colo  problemele de proiectare a capacitatii de lupta a navei o fac destul de ciudata. Astfel fregata nu detine nici sonar si nici torpile,  cum ar putea dansa…sa lupte impotriva submarinelor?! De asemenea si capacitatea ei de a se apara in fata rachetelor anti-nava este pusa la indoiala pentru ca efectiv n-are cu ce, adica are ceva RIM, dar astea trebuie folosite si impotriva avioanelor, rachetelor si a tot ce in general zboara, adica are 2 CIWSuri si cam atat.

Dar aici nu-i vina constructorului ci a decidentilor politici si militari, pentru ca daca la inceputurile proiectului (prin 2003) se asteptau la o nava care sa poata tine piept navelor omoloage rusesti din Baltica, prin 2005 multiculturalismul german a transformat F 125 intr-un fel de nava ONU, punandu-se mai mult accent pe misiuni de ajutor umanitar si de proiectarea fortei la sol (?!), de unde si capacitatea navei de a opera o unitate de infanterie marina la bord pentru un timp indelungat si patru RHIBuri…

De ajungi sa te intrebi ce cauta o astfel de nava in marina militara si pe considerentele de mai sus F 125 a inceput sa fie dezarmata, iar astazi – in parte si datorita deplasamentului foarte mare, dublu fata de F 122 – adaugarea de noi sisteme de arme este dificila.

Dar haideti sa vedem ce stie sa faca F 125/F 222 Baden-Württemberg: pai are un echipaj de doar 110 oameni la 7200 de tone, nava avand un foarte inalt grad de automatizare – daca automatizarea chiar va functiona, fereasca Dumnezeu ca nava sa fie lovita cu un astfel de echipaj scheletic, o viteza maxima de 25 Nd – destul de slabuta, un tun principal Otobreda calibrul 127mm capabil sa foloseasca proiectile ghidate Vulcano, 8XHarpoon si 2xRAM Block II fiecare lansator cu cate 21 de rachete, plus niscai tunuri calibrul mic si mitraliere, basca tunuri cu apa pentru motive pe care chiar nu le intelegem.

Una peste alta 7200 de tone pentru o nava care are armamentul unei corvete de 3500 tone. Doar ca desi constructia primei nave a inceput inca din 2011, inca trei se afla in diferite stadii de montaj, marina germana refuza s-o accepte, cica navigheaza un pic sui, radarele nu prea functioneaza, calaculatorul central nici atat etc etc…

Oricum ar fi foarte interesant sa ne explice marina federala cam ce are de gand sa faca cu acest tip de nava prin Baltica si Marea Nordului, unde anume crede onorata marina ca-si poate proiecta forta la sol, ce face cu RHIBurile la bord si una peste alta sa dai 620 de milioane de euro pe o nava care ar fi crunt batuta de orice corveta serioasa de 2500 tone pare bascalie.

Daca la Type 22urile noastre le-am adauga 8 Harpoon si doua RIMuri ar fi mai fregate decat F 125 macar ca ale noastre au si lansatoare de torpile si ating 32Nd.

Acum, daca e sa comparam fregata „Baden-Württemberg” cu alte nave din aceeasi clasa, dar care apartin unor marine militare cu reale veleitati expeditionare (franceza si britanica), observam cateva diferente. Astfel, FREMM franco-italiana poate lupta in toate cele trei medii, dispune de 16VLS care pot folosi Aster 15/30, plus VLSuri dedicate rachetelor de croaziera, 8 rachete antinava, torpile etc.

Britanicii cu a lor viitoare Type 26 detin: VLS pentru un total de 48 CAMM, 24 x VLSuri Mk 41 in care pot baga orice, de la Harpoon la ASROC sau LRSAM. Bineinteles ca toata lumea detine si sonar tractat.

Si cum francezii si britancii chiar au teritorii peste mari cu gramada stai si te intrebi ce logica a avut marina germana sa-si dezvolte o nava enorma, sub-inarmata pentru misiuni cu care nemtii nu prea ar trebui sa aiba a face, ca doar Berlinul nu mai are teritorii peste mari din 1919?

Ce au rusii la Baltica?! O singura corveta din clasa Steregushchiy detine la bord urmatoarele: 8x Kh 35, 12VLS pentru sistemul Redut, 3x CIWS 8 lansatoare de torpile, elicopter, totul la 2200 tone. Si mai au rusii aviatie, iar „Baden-Württemberg” n-are sisteme AA cu raza mare, nici macar cu raza medie, detine doar CIWSuri si poate lua la bord doua elicoptere NH 90.

GeorgeGMT

Exit mobile version