Deocamdata e mai mult un concept, un studiu lansat de Boeing pentru a raspunde nevoii fortelor aeriene americane de a umple un gol ce va fi lasat in curand de posibila retragere din uz a aproximativ 230 de aeronave F-15 C/D, dar si de numarul prea redus de F-22 Raptor, acompaniat de intarzierea in livrarile de aeronave F-35, acestea din urma avand insa nevoie de suprematie aeriana pentru a opera la adevarata capacitate pentru care au fost concepute.
Si ca sa incepem cu o clarificare, F-15X se pare ca nu va contine elemente stealth specifice lui F-15 Silent Eagle prezentat acum un deceniu si nici elemente „low-observability”. Este mai degraba un derivat monoloc al F-15 QA (36 de bucati comandate de Qatar ce vor intra curand in uz, cu o optiune de inca 36 de bucati) imbogatit cu cerinte de modernizare emise de USAF pentru F-15 C/D/E, unele déjà identificate in programul F-15 C2040.
F-15 x va include:
- flat pannel glass-cockpit;
- JHMCS II HMD (vizor pe casca);
- structura interna a aripii reproiectata;
- noi comenzi fly-by-wire;
- radar APG-82 AESA;
- activarea statiilor de arme exterioare de pe aripa, numarul 1 si 9;
- noi statii de rachete – AMBER;
- computer de misiune de capacitate mare;
- HUD cu profil redus;
- sisteme moderne de comunicatii radio si satelit;
- sistem de razboi electronic si supraveghere: Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS);
- IRST (infrared search-and-track) Legion montat in container;
Noua platforma va putea duce pana la 22 rachete aer-aer (fata de 16 la versiunea C2040 si 12 la F-15 SA), sau, spre exemplu, un mix de 8 rachete aer-aer si 28 SMDB (sau 7 bombe de cate 900kg). Astfel F-15x va putea mixa misiunile aer-aer specifice F-15C/D cu cele Strike ale variantei E, devenind cu adevarat multirol.
Se propune o dezvoltare iterativa, cu risc scazut, a unei platforme existente, al carei pret sa fie sensibil inferior unui F-35A (95 mil.$) si mai apropiat de cel al unui F-18 SuperHornet (65 mil.$). F-15x s-ar putea integra alaturi de F-16 modernizate ca si componenta low-cost, in viitoarea USAF, avand rol de purtator de vectori grei care nu incap in calele aeronavelor stealth (inclusiv vectori antibalistici), dar si ca si platforma de „asigurare a spatelui”, de bruiaj electronic si de interfunctionare cu viitoarele platforme stealth UCAV.
Durata de viata a noii structuri de F-15 va fi de 20.000 de ore, ceea ce inseamna comparativ cu actualele F-15 in uz de 45 de ani, o viata operationala de 80 de ani.
Ultimele aparate noi F-15 si F-16 livrate catre USAF dateaza de la inceputul mileniului, avand deja 20 de ani de serviciu.
Ora de zbor estimata pentru varianta X pare sa urce la doar 27.000$, mult sub cei 42.000$ pe modelele C/D si doar cu 6000$ peste costul de operare al uni F-16 C/D. Ca si referinta suplimentara, ora de zbor a unui F-35 este estimata in jurul a 45.000$. Un alt avantaj este ca infrastructura de anternament si operare este prezenta, mostenita de la F-15C/D/E, deci cheltuielile de introducere in serviciu vor fi minimale.
F-15 2040C … popularmechanics gif
Asa, ca si gand razlet, niste F-15 de soi nou la Campia Turzii parca prea s-ar potrivi!
Marius Zgureanu
Surse:
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/f-15-un-obiectiv-nerealist-pentru-fortele-aeriene-romane
https://www.rumaniamilitary.ro/sauditii-vor-152-aparate-f-15sa
https://www.rumaniamilitary.ro/alhtk
.