Cei de la Northrop Grumann au dezvaluit ca au primit un contract din partea departamentului de aparare al SUA pentru livrarea a 72 de radiolocatoare AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) destinate modernizarii aparatelor F-16 C/D ale U.S. Air National Guard.
Contractul in valoare de 243,873277 mil. $ (adica 3,38 mil.$ pe setul de radar si echipament aferent) a fost semnat in 31 mai iar livrarea radarelor si echipamentelor aferente este planificata a se desfasura pana in luna ianuarie 2019.
Anterior, SABR pare sa fi castigat competitia cu radarul Raytheon-RACR (Raytheon Advanced Combat Radar) pentru echiparea standard a F-16V (F-16 BL-70, fiind prevazut intr-un derivat pentru modernizarea bombardierului Rockwell B-1B), Northrop-Grumann anuntand intrarea in productie de serie la sfarsitul lui 2016, datorita comenzilor din partea unui client strain a carui identitate nu a fost divulgata (posibil Singapore, Taiwan sau Coreea de Sud).
US Air Force si garda Nationala au in inventar peste 1000 de aeronave F-16 C/D Block 40/42/50/52 (partea buna pentru disperati rupti in cur, ca noi, e ca A/B-urile sunt stocate), dintre care un lot de 300-350 structuri vor intra in programul de modernizarea a radarului (RMP), SABR.
O alta veste din aceeasi zona, este ca USAF a decis sa extinda lotul de aparate F-16 C/D Block 40/42 si 50/52 care vor petrece prin procesul de extindere a resursei (SLEP), de la 300 initial la 841 de bucati (din totalul de 1017 ), cu o crestere a duratei de viata de la cele 8000 de ore standard la 12000 de ore initial (cu aproximativ 8 ani de serviciu operational), pentru ca mai apoi sa se decida la 13856 ore – potrivit notificarii afisate pe pagina Federal Business Opportunities (FedBizOpps) in 12 iunie.
F-16 in operatie… SLEP
In prezent se cauta a se acorda contractul cuiva capabil sa fabrice, asambleze si instaleze cele 841 de kit-uri de prelungire a resursei structurale pe noua cerinta de aproape 14000 de ore, conform specificatiilor definite in Technical Data Package (TDP)…
Deci numai vesti bune si pentru noi, deoarece pe de-o parte se confirma standardizarea in F-16V/BL-70 a radarului SABR, avem o prima estimare a costului cu bucata a radarului si echipamentului asociat la 3,38 mil.$ (ramanand a se adauga costul mainii de lucru) si in acelasi timp aflam ca resursa poate fi prelungita pana la 14000 de ore de zbor (ceea ce pentru noi ar insemna inca zeci de ani de exploatare).
Revenind la radar, acesta ar fi minimul de modernizare pentru ca si ale noastre F-16 sa poata pasi onorabil in decada urmatoare, iar un cost total sub 4 mil.$ cu tot cu operatiunea de instalare nefiind o gaura in cer pentru 12, 24 sau chiar 48 de aparate (la 50, 100 respectiv 200mil.$). In plus, daca Aerostar sau alta firma romaneasca ar primi certificarile necesare din partea Lockheed Martin, am putea poate sa facem chiar noi instalarea radarului si poate dupa 2020 si aplicarea kit-urilor SLEP…
Desi anumite anunturi din partea oficialilor americani dau de inteles ca nu mai dispun de prea multe (mai mult de o duzina) celule second-hand vendabile unor terti deja inscrisi pe lista de asteptare, „balta are inca peste”.
Intr-un articol de acum 4 ani identificasem folosind F-16.net in stocurile SUA un numar de cel putin 18 aparate F-16 A/B stocate, cu pana la 14 ani de utilizare (la 250 de ore/an rezulta sub 3500 de ore cheltuite din resursa de zbor), majoritatea fiind avioane standard ADF, care au avut atat modernizarile OCU cat si cele ale programului Air Defense Fighter (capacitatea de a duce 6 rachete aer-aer BVR AIM-7 Sparrow/AIM-120 Amraam, radar modernizat APG-66A, modificari ale comunicatiilor). Intre timp, o parte dintre aceste aparate au fost livrate altor cumparatori, cum ar fi Pakistan, iar 3 sunt in curs de livrare catre noi via Portugalia.
O veste mai buna este ca cele 34 de avioane imprumutate italienilor, in cadrul programului Peace Caesar (2003-2012), sunt inca la AMARG. Aparatele, standard ADF (un cumul al programelor OCU si ADF de fapt), au trecut prin Falcon-up cu ranforsari structurale inainte de livrare si apoi au consumat un total de 47000 ore la italieni, adica in medie 1382 ore/ aparat.
Tabela cu inventarul Peace Caesar:
Program | Model | Block | Qty. | Serials | Delivered |
---|---|---|---|---|---|
Peace Caesar | F-16A | Block 15ADF | 26 | MM7236/MM7265 | 2003-2004 |
F-16B | Block 15ADF | 1 | MM7268 | 2003-2004 | |
F-16B | Block 5/10 | 3 | MM7266, MM7267, MM7269 | 2003-2004 | |
F-16A | block 10 | 4 | 79389, 80474, 80515 | 2003-2004 |
Din tabela de mai sus, verificand cateva identificative:
- #79-0431 – a fost in uz 19 ani, pana la stocare si apoi refolosire de italieni, adica probabil pana in 4500 ore consumate inainte de leasing. Daca adaugam uzura italiana ne apropiem de 5500 de ore, nu neaparat stralucit.
- #82-1049 – uzat doar 15 ani inainte de Italia, deci sub 3700, totalizand spre 5000 cu aventura italiana;
Rezulta ca nu mai putem spera la celule cu uzura de pana in 3500 de ore, cum erau cele portugheze, insa alegand cu atentie am putea gasi in fostul lot italian posibil o duzina daca nu chiar doua in jurul a 5000 de ore cheltuite… ceea ce ar lasa inca o marja de 3000 de ore pe vechiul standard sau de pana la 9000 de ore resursa conform vestilor de mai sus.
F-16A/B | Blocks 1-10 | Block 15 | MLU | Block 20 | F-16A ADF | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Engine | F100 | F100 | F100 | F100 | F100 | ||
Intake | NSI | NSI | NSI | NSI | NSI | ||
Landing Gear | Normal | Normal | Normal | Normal | Normal | ||
Main Gear Doors | Normal | Normal | Normal | Normal | Normal | ||
Landing Lights | Main Gear Mounted |
Main Gear Mounted |
Nose Gear Door |
Nose Gear Door |
Main Gear Mounted |
||
HUD | Early | Normal | Normal | Normal | Normal | ||
Intake Pylons | N/A | N/A | Litening | Litening | N/A | ||
Conformal Tanks | No | No | No | No | No | ||
IFF Antennas | N/A | N/A | APX-113 | APX-113 | APX-109 | ||
AIM-120 | N/A | N/A | Yes | Yes | AIM-7 | ||
AGM-88 | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Dincolo de optiunile europene, unde probabil F-16 MLU daneze ar fi in stare mai buna, ar mai fi cativa operatori de F-16 A/B:
1.)Egipt, care ar putea fi interesat sa scape de lotul vechi (42 F-16A/B-15 din totalul de 227). Aparatele s-ar putea sa nu fie „forjate” prea tare…
2.) Venezuela ar putea fi un caz interesant: au 21 de F-16 A/B (avand integrate Israeli Python IV IR si Rafael LITENING II), putin folosite din cauza kipsei de piese din SUA. Oamenii sunt cam disperati sa vanda orice… fiind angajati in cumpararea de SU-30, iar SUA ar scapa de un posibil element de santaj (venezuelenii au amenintat ca le vand iranienilor la un moment dat).
3.) Singapore mai au cateva, dar probabil le modernizeaza, majoritatea parcului lor fiind C/D.
Iordanienii aveau si ei 62 de A/B dar nu cred sa vanda, ca au tot cumparat SH in ultimul timp si au vandut 13 catre Pakistan… Taiwan modernizeaza si ei pe ale lor… Tailanda la fel.
Marius Zgureanu
Surse: