Proiect F-16 canard – Sursa: Code One Magazine
Revista “Code One”, avand permisiunea Lockheed Martin de a cerceta unele proiecte arhivate ale firmei, a dezgropat o fila mai putin cunoscuta din istoria dezvoltarii lui F-16 “Fighting Falcon”.
In 1971 s-a aflat in studiu o configuratie alternativa, canard, pentru proiectul care va deveni F-16, intr-o vreme cand canardul nu ajunsese inca in mare voga. Interesanta este solutia tehnica a aripioarelor complet mobile, tinand cont ca la aceea data majoritatea avioanelor foloseau inca aripioare fixe, fiind practic aripi delta zburatoare.
Desi nu e o copie, asemanarea cu arhitectura lui Griffon JAS-39 este remarcabila iar, daca proiectul s-ar fi finalizat in aceasta varianta, probabil ca F-16 ar fi putut chiar pretinde ca este proiectul original sau macar sursa de inspiratie pentru toate euro-canardurile aparute in anii ’80.
Desi configuratia canard a fost luata in calcul, a fost in cele din urma abandonata in favoarea unei arhitecturi cu coada clasica, aripa delta cu unghi de sageata mai mic si un profil al fuselajului anterior care sa preia si functia aripioarelor canard la unghiuri de incidenta mari.
O decada mai tarziu, o configuratie foarte asemanatoare a fost insa folosita de suedezii de la SAAB pentru Gripen. La fel, “verii” mai indepartati, bimotorii Rafale si Typhoon au folosit solutii similare.
JAS39_Gripen – Sursa: Wikipedia.org
Mult mai asemanator cu F-16 canard a fost fara indoiala IAI Lavi, un alt proiect care nu a fost introdus in fabricatie.
IAI Lavi – Sursa: Aviastar.org
Totusi Lavi a stat la baza J-10 si, fortand un pic mai mult, se poate spune ca F-16 canard a fost pana la urma introdus in fabricatie, chiar daca in China si nu in SUA.
Chengdu J-10 – Sursa: Wikipedia.org
O comparatie intre versiunea finala a F-16 si proiectele canard mentionate mai sus:
F-16 si prietenii sai – Sursa: © 1997-2005, Robert Beechy