Ei bine, scriam inca de dinaintea semnarii contractului pentru F 16 MLU ca Romania a avut doua motive pentru care a marsat pe avioanele F 16 MLU norvegiene.
Primul motiv a fost ca aparatele norvegiene desi zburate zdravan erau excelent intretinute. Astazi stim ca pe medie cele 32 de avioane F 16MLU vin cu o rezerva de 2500 de ore de zbor, ceea ce este destul de tipic avioanelor F 16MLU folosite de tarile din nordul Europei. Belgienii, olandezii, danezii au cu totii acelasi model si le-au zburat destul de bine doar ca Norvegia se distinge prin seriozitatea maxima pe care o acorda intretinerii aeronavelor sale si prin fondurile generoase alocate pentru asta.
Al doilea motiv, despre care autoritatile noastre nu prea au facut discutie, a fost ceea ce primeam pe langa cele 32 de avioane: piese de schimb, SDV-uri etc iar aici norvegienii au avut ce sa ofere, din acest punct de vedere afacerea fiind una cu adevarat excelenta.
Evident ca nu stiam ce anume primim si in ce cantitati dar astazi avem norocul sa vedem un pic pe sub patura contractului si aflam (cu multumiri colegului nostru de blog AlexandruP pentru semnalare) ca in urmatorii doi ani vom aduce in tara urmatoarele:
Sursa AICI
- 62 transporturi a 124 containere ISO 20 standard, h=2600 mm, cu piese de schimb/echipamente specifice;
- 4 transporturi a 8 containere ISO 20 extra height, h=2900 mm, cu piese de schimb/echipamente specifice;
- 65 transporturi cu camioane tip TIR acoperite, pentru transportul a diverse echipamente, cu dimensiuni ce respectă gabaritul de liberă trecere.
Credeti ca-i de colea sa primesti o cantitate atat de mare de piese, subansamble, scule, dispozitive etc pentru intretinerea flotei de F 16MLU? Daca am fi achizitionat de pe piata libera ceea ce primim acum din Norvegia costurile ar fi fost enorme, atat de mari incat nici nu ne-am fi putut gandi macar sa intrebam ci ne-am fi multumit cu cumparaturi mici, in functie de buget si in cel mai probabil caz s-ar fi ajuns foarte repede la canibalizarea unor avioane.
Cu ce primim din Norvegia avem sansa sa mentinem la zbor un numar mult mai mare de avioane cu costuri mult reduse.
Ok, discutam despre F 16MLU, dar in aviatie conteaza nu doar tehnologia pe care o ai ci si daca o poti avea la dispozitie, conteaza daca avioanele zboara, daca pilotii se antreneaza destul, daca ai un numar cat mai mare de aparate gata de lupta.
Si cum vedem in Ucraina, avioane batrane si net inferioare F 16MLU isi fac treaba cu modestie: Mig 29 lupta si lanseaza bombe ghidate in capul rusilor si rachete HAARM, Suhoi Su 24 lanseaza rachete SCALP. Se dovedeste ca aviatia este utila si asteptam cu interes ca F 16MLU sa intre in lupta si sa vedem atunci cum se descurca “batranul” F american in fata S 300, S 400, Su 30 si Su 35S.
Dar revenind la noi, asa cum scriam in decembrie 2021, Fortele Aeriene Romane pusesera ochii pe stocul semnificativ de piese de schimb si subansamble pe care norvegienii le aveau intr-o stare impecabila si o cantitate record in lumea aviatiilor militare. Banuiala mea din 2021 s-a adeverit si astazi vedem cum containerele vor ajunge in Romania pline ochii cu piese si “echipamente specifice”- a se citi aici scule-dispozitive de testare si control necesare mententantei avioanelor.
Vom primi atat piese de schimb cat si, trebuie sa subliniem asta, sculele, dispozitivele etc necesare.
Lucru mare pentru noi.
GeorgeGMT