Si iata ca, datorita Marocului, ni se ofera pe tava costurile pachetelor de F-16 noi versus BL-50/52 modernizate la acelasi standard.
Astfel pe site-ul DSCA.mil au fost publicate doua aprobari din partea Departamentului de Stat al SUA pentru programe de achizitii marocane vizand F-16:
- Primul contract vizeaza modernizarea a 23 de celule BL-52 la standard V, intr-un pachet care costa 985,2 mil.$. Pachetul contine, alaturi de mentenanta, formare, piese de schimb, logistica, comunicare, simulatoare: 26 bucati APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) Radars (3 de rezerva), 26 bucati Modular Mission Computers (3 rezerva), 26 bucati Link-16 Multifunctional Information Distribution System – JTRS (MIDS-JTRS) cu TACAN & ESHI Terminals (3 de rezerva), 26 bucati LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI) (3 rezerva), 26 Joint Helmet Mounted Cueing Systems II 3 rezerva), 26 Improved Programmable Display Generators (iPDG) (3 rezerve incluse), 50 LAU-129 Multi-Purpose Launchers; 26 containere AN/AAQ-33 Sniper, 26 sistemeAN/ALQ‑213 EW Management; 26 Advanced Identification Friend/Foe (IFF); Sistem Joint Mission Planning; 26 sisteme AN/ALQ‑211 AIDEWS; 6 sisteme DB-110 Advanced Reconnaissance.
- Al doilea contract, care consta in achizitia a 25 de aeronave noi F-16 C/D BL72, pentru suma de 3,787 mld.$. Ca si in cazul de mai sus, achizitia mai contine alaturi de pachetele colaterale: 29 motoare (Pratt & Whitney F100-229) (cu 4 rezerva); 26 radare APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) (1 rezerva); 26 Modular Mission Computers (1 rezerva); 26 Link-16 Multifunctional Information Distribution Systems – JTRS (MIDS-JTRS) cu TACAN & terminale ESHI (1 rezerva); 26 LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI) (1 rezerva); 40 Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS) (5 rezerva); 26 Improved Programmable Display Generators (iPDG) (1 rezerva); 30 tunuri M61 Al Vulcan 20mm (include 5 rezerve); 50 lansatoare LAU-129 Multi-Purpose; 40 rachete AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM); 40 AIM-120C-7 Guidance Sections; 3 GBU-38/54 JDAM Tail Kits; 50 MXU-650 Air Foil Group, GBU-49; 50 MAU-210 Enhanced Computer Control Group (CCG), GBU-49,-50; 36 FMU-139 D/B Fuzes; 6 FMU-139 D/B (D-l) Inert Fuzes; 2 GBU-39 (T-l) GTVs; 60 GBU-39/B Small Diameter Bombs (SDB I); 10 MAU-169L/B Computer Control Group, GBU-10,-12,-16; 10 MXU-650C/B Air Foil Group, GBU-12; 12 MK82 Bombs, Filled Inert; 4 BLU-109 Practice Bombs; 10 MAU-169 CCG (D-2); 26 AN/AAQ-33 Sniper Pods, 26 AN/ALQ-213 EW Management Systems; 26 Advanced Identification Friend/Foe; Secure Communications, Cryptographic Precision Navigation Equipment; 1 Joint Mission Planning System; 26 AN/ALQ-211 AIDEWS; 6 DB-110 Advanced Reconnaissance Systems
In ambele cazuri este precizata cerere de offset din partea cumparatorului!
Se poate observa ca pachetul de armament este absent la prima achizitie (avioanele fiind deja in uz, cu stocurile de rigoare, in cadrul Fortelor Aeriene Regale Marocane) iar in al doilea caz este un lot minimalist de armament, pentru initiere. Munitia va face cu siguranta obiectul unei alte achizitii, de cateva sute de milioane de dolari.
Deci pretul unei modernizari la standard V trece de 42 mil.$/bucata de celula BL-52, iar cel al unui BL-72 nou este de 151 mil. $, cu toate costurile de inceput incluse. Cum noi mai cautam inca 36 de aeronave, alaturi de modernizarea celor 17 (in viitor) F-16 A/B MLU, avem de ales intre:
- 714 mil.$ pentru modernizarea celor 17 F-16 A/B + in jur de 600 mil.$ costul unor F-16 second hand (nu cred sa le obtinem chiar gratis din stocurile SUA) + alti 1,512 mld. $ pentrui modernizarea la standard V. Rezulta un total de 2,826 mld.$;
- Tot 714 mld. $ pentru modernizarea primei escadrile la standard V + 5,436 mld. pentru 36 de F-16 C/D Bl.72 noi. rezulta un cost total de 6,15 mld. $.
Mai este si varianta „balcanica”, in care trag de MLU inca niste ani cum pot si poate mai gasesc niste BL-50/52 prin depozitele altora la un pret pana in 20 mil.$/bucata, dar de la mijlocul deceniului urmator devine total inadecvat sa mai vorbim de alt standard decat F-16 V/BL72. Deci pot cel mult sa mai amane cu vreo 5-6 ani modernizarea la ultimul standard, fara a intra in spectrul penibilului.
In fapt, dupa 2025 ar trebui si noi sa incepem sa ne uitam dupa F-35, care va deveni un produs mult mai matur pana la acea data.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/morocco-f-16-block-52-upgrade-f-16v-configuration
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/morocco-f-16-block-72-new-purchase