Circula zvonul cum ca ai nostri s-ar uita cu o pofta rezervata catre avioanele F 16A/B pe care Norvegia le va scoate din dotare incet-incet ca urmare a achizitiei de F 35A.
Cand auzi de F 16 din nordul Europei nu poti sa nu simti frisoane pe sira spinarii pentru ca norvegienii, danezii, olandezii etc sunt cunoscuti ca oameni seriosi si pe cale de consecinta si-au zburat F 16le mai mult decat le-au zburat americanii pe ale lor, basca conditiile meteo: temperaturi scazute, aer sarat, marea aproape, zburate preponderent pe deasupra marilor nordice…
Stiti cum se spune: nu-i tot una sa faci 100 de mii de km cu o masina in Germania cu 100 de mii de km prin Romania.
Dar una peste alta, zburate-n draci, stai si te intrebi cate ore sa le mai fi ramas bietelor F 16 A/B MLU norvegiene pana la expirarea celor 8000 de la inceputul vietii?!
Prea multe n-au ramas, pentru ca astia din nord sunt “zgarciti” si cumpara ceva nou abia atunci cand ala vechiu este foarte aproape sa-si deie duhul pe motiv de batranete.
Poate F 16 din regatul Danamarcei sa fie mai proaspete macar si pentru ca in Tara lui Hamlet s-a luat decizia achizitiei de avioane noi (F35A intr-un final) atunci cand flota de aparate F 16A/B MLU a depasit jumatate din resursa de zbor.
Ne mai aducem aminte cum seful de stat major al fortelor aeriene daneze a iesit public si a explicat ca dupa ce aeronavele depasesc jumatatea duratei lor de viata proiectata costurile de intretinere si operare cresc masiv si devine mai profitabil sa cumperi aparate noi decat sa tragi in continuare de ele…
Marsand doar pe aceasta declaratie am putea spera ca aparatele aviatiei regale daneze sa aiba mai putine ore decat cele ale aviatiei regale norvegiene, dar intr-un final nu stim exact, dar ne putem baza pe faptul ca F 16le norvegiene sunt zburate mult si in conditii grele.
Desi aceste conditii grele n-ar fi nici ele de speriat atat timp cat aparatul a fost intretinut cum se cuvine.
Ok, pana aici nu v-am spus mai nimic nou si nici nu stim daca MApN chiar este interesat de F 16 MLU din nordul Europei. Poate este, poate nu este, dar in cazul Norvegiei exista o smecherie.
Retineti termenul “smecherie”, dar intr-un context foarte pozitiv si mergem mai departe.
Polonia. Cumpara 48 de avioane F 16 Block50/52 noi, dar are mari probleme logistice in exploatarea lor pe motiv de piese de schimb. Solutia este simpla dar foarte costisitiare: fiecare operator sa-si faca un stoc de piese si astfel sa nu stea la mana producatorului. Nu-i vorba ca producatorul este rau intentionat, dar din momentul cand faci comanda si pana cand piesa respectiva ajunge la tine in hangar poate sa treaca multe luni, chiar foarte multe.
Piesele sunt foarte scumpe si nimeni nu le produce decat pe comanda ferma. Ai nevoie de multi bani pentru a dispune de un stoc de piese de schimb la tine in tara, un stoc-tampon daca vreti. Ai nevoie de o piesa, o ai pe raft, o folosesti, lansezi imediat comanda pentru alta. Si tot asa…
Saabul a gandit o alta solutie mai economica si a dezvoltat impreuna cu aviatiile care folosesc Gripen depozite comune de piese. Astfel fiecare pune ceva bani si are garantia ca piesele de schimb ii sunt disponibile oricand fara sa fie insa nevoit sa cumpere el singur toate piesele necesare. Are nevoie de ceva, il primeste imediat si evident ca lanseaza comanda catre producator pentru piesa folosita, dar logica este una care reuseste, pe bani mai putini, sa ofere flotei de Gripen o disponibilitate crescuta cu cheltuieli initiale mai reduse. Sau macar aceasta este intentia. O astfel de solutie este una foarte buna pentru timpuri de pace, la razboi devine chiar caraghioasa…
Si daca pana acum am discutat despre piese de schimb pentru avioane noi aflate in productie, inchipuiti-va ce inseamna sa ai nevoie de piese de schimb pentru aparate care nu se mai fabrica si care au iesit de pe banda de productie la sfarsitul aniilor “80. Iar cand ai nevoie de ceva cui sa mai dai comanda?! De unde sa mai gasesti astazi piese de schimb pentru un Audi 100?!
Cred ca am priceput deja ca degeaba ai avionul daca nu ai si stocul de piese de schimb necesare la indemana si aici apare “filiera” norvegiana. Noi nu putem spera sa mai gasim avioane F 16 MLU cu patru mii de ore disponibile la zbor precum cele portugheze, in mod clar aparatele norvegiene, olandeze sau daneze au mai multe ore la activ, dar se stie ca Norvegia are o cantitate foarte mare de piese de schimb pentru F 16A/B MLU, iar piesele vor fi vandute odata cu aparatele de zbor.
Poate de aici si interesul MApN (daca acesta exista cu adevarat) pentru F 16 scandinave si bataia pestelui va fi pe stocul de piese de schimb in timp ce aparatele vor mai fi folosite, atata resursa cat mai au, iar mai apoi canibalizate.
De remarcat ca tara scandinava este si foarte ambitioasa si a anuntat ca intreaga flota de F 16MLU va fi retrasa pana la sfarsitul anului 2021, pentru 2022 fiind prevazute doar aparatele F 35A (24 de aeronave in tara si 10 aeronave in Statele Unite pentru pregatirea pilotilor. In total Norvegia va opera 52 de F 35A).
Daca asta-i logica ramane de vazut, daca Romania chiar este interesata de avioanele norvegiene, iarasi – ramane de vazut, dar daca lucrurile se vor materializa stocul de piese de schimb dipsonibil ar fi unul dintre motivele cele mai importante avute in vedere.
Dar ramane sa fim atenti si sa ne putem eterna intrebare: de ce Statele Unite nu ofera Romaniei direct avioane F 16 si tot stam cu ochi pe ce arunca altii? Aceasta este o intrebare de 100 de puncte si ar merita un articol separat asta daca am avea macar un indiciu serios. Deocamada numai barfe…
Dar cum stau in realitate F 16-le din Danemarca? Pai danezii au comandat F 16 in doua transe: 1980-1983 si 1987-1991 si conform unor surse danezii ar mai avea astazi aproximativ 43-44 de aparate operationale, dar din acestea doar 16-24 de bucati ar mai avea ceva resursa de zbor, undeva intre cinci si maximum zece ani.
Dar la fel ca si in cazul Norvegiei, danezii au un stoc bun de piese de schimb.
Belgienii au avut chiar foarte multe F 16, au comandat de-a lungul timpului 160 de aparate, majoritatea insa livrate pana in anul 1985 si sunt Block 15. Cele mai noi sunt cele 44 de avioane Block 15 OCU, livrate intre 1987 si 1991 (40 simple si patru duble).
Olanda a detinut nu mai putin de 215 avioane F 16 Block 15. De-a lungul timpului flota aeriana olandeza s-a redus drastic la “doar” 68 de aparate, toate fiind modernizate la standardul MLU.
Atat Olanda cat si Belgia au vandut aparate F 16 catre Iordania si Chile, respectiv doar Iordania.
In cazul Olandei, cel mai nou avion a intrat in inzestrare in anul 1992.
Observam asadar ca norocul nostru cu Portugalia nu pare sa se mai poata repeat, slabe spre nule sansele ca tarile nordice sa aiba in inventar F 16 cu o resursa de zbor de 3-4000 de ore.
Si mai trebuie tinut cont de inca un factor: aparatele disponibile la vanzare nu vor fi cele mai moderne aflate in dotare ci vor apartine unor loturi mai vechi. Cu exceptia Norvegiei, Belgia, Olanda sau Danemarca au optat deja pentru F 35A dar operationalizarea avioanelor de generatia a V-a dureaza ani de zile, astfel incat F 16 va mai zbura destula vreme pana la retragerea completa a intregii flote.
GeorgeGMT
P.S. (semnat Marius Z.)
Un mic licar de speranta raman stocurile AMARG de F-16 A/B Block15, unde probabil se mai pot gasi cateva duzini de celule din loturile fabricate intre 1982-1983 si stocate intre 1994 si 1996. Chiar daca avioanele folosite de italieni au fost returnate si casate sau transformate in drone cu cateva mici exceptii, ar putea fi alese dintre cele ale US Air Force, depinzand de cat de actuale sunt informatiile de aici si cate au mai fost casate intre timp:
- https://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/stored-aircraft/airforce/USAF/271/
- https://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/stored-aircraft/airforce/USAF/301/
- https://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/stored-aircraft/airforce/USAF/316/
- https://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/stored-aircraft/airforce/USAF/331/
- https://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/stored-aircraft/airforce/USAF/361/
- United States Air Force Stored F-16s
Am identificat, cum a mai fost si cazul unui articol de acum cativa ani (si aici), urmatoarele celule (peste 50, sub rezerva pertinentei ultimelor actualizari):
- (utilizat 1982-1994) – USAF 81669/ AAFG0080,
- (utilizat 1982-1995) – USAF 81688/ AAFG0330,
- (utilizat 1982-1994) – USAF 81682/ AAFG0164,
- (utilizat 1982-1996) – USAF 81681/AAFG0352,
- ( utilizat 1982-1996) – USAF 81679/ AAFG0354,
- ( utilizat 1982-1996) – USAF 81675 / AAFG0360,
- ( utilizat 1982-2000) – USAF 81674 / AAFG0447,
- ( utilizat 1982-1996) – USAF 81670/ AAFG0355,
- ( utilizat 1982-1996) – USAF 81667/ AAFG0356,
- ( utilizat 1982-1996) – USAF 81695/ AAFG0346,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81694 / AAFG0251,
- ( utilizat 1982-1995) – USAF 81691 / AAFG0333,
- ( utilizat 1982-1998) – USAF 81709/ AAFG0420,
- (utilizat 1982-1994) – USAF 81708/ AAFG0158,
- ( utilizat 1982-1995) – USAF 81707/ AAFG0314,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81705/ AAFG0241,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81701/ AAFG0145,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81700/ AAFG0262,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81698/ AAFG0134,
- ( utilizat 1982 – 1995) – USAF 81696/ AAFG0337,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81727/ AAFG0057,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81726/ AAFG0064,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81725/ AAFG0075,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81720/ AAFG0076,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81719/ AAFG0150,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81718/ AAFG0091,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81716/ USAF 81716,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81715/ AAFG0281,
- ( utilizat 1982 – 1996) – USAF 81712/ AAFG0351,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81711/ AAFG0283,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81710/ AAFG0305,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81729/ AAFG0068,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81744 / AAFG0100,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81743/ AAFG0148,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81742/ AAFG0105,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81741/ AAFG0284,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81740/ AAFG0087,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81739/ AAFG0246,
- ( utilizat 1982-1994) – USAF 81738/ AAFG0211,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81737/ AAFG0291,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81736/ AAFG0050,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81735/ AAFG0065,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81734/ AAFG0147,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81733 / AAFG0290,
- ( utilizat 1982 – 1995) – USAF 81732 / AAFG0343,
- ( utilizat 1982 – 1995) – USAF 81731 / AAFG0342,
- ( utilizat 1982 – 1996) – USAF 81757/ AAFG0359,
- ( utilizat 1983 – 1994) – USAF 81769/ AAFG0114,
- ( utilizat 1983-1994) – USAF 81768 / AAFG0094,
- ( utilizat 1983 – 1994) – USAF 81767/ AAFG0081,
- ( utilizat 1982 – 1998) – USAF 81763 / AAFG0422,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81762 /AAFG0274,
- ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81760 / AAFG0216,
- ( utilizat 1983 – 1994) – USAF 81792/ AAFG0256,
- ( utilizat 1983 – 1996) – USAF 81790/ AAFG0368,
- ( utilizat 1983 – 1996) – USAF 81788 / AAFG0349,
- ( utilizat 1983 – 1994) – USAF 81781/ AAFG0297,
- ( utilizat 1983 – 1995) – USAF 81780 / AAFG0319 ,
- ( utilizat 1983-1994) – USAF 81809 / AAFG0163,
- ( utilizat 1983-1997) – USAF 82908 / AAFG0409,
Intrebare – chiar li s-a inchis alor nostri robinetul la AMARG (din diverse motive) de au ajuns sa caute prin Norvegia, sau au fost doar comozi, ca de timiditate nu are rost sa discutam?