Numarul aparatelor care vor fi donate Ucrainei creste si incet se aduca o forta aeriana demna de luat in seama, chiar daca discutam despre avioane F 16A/B MLU, adica aparate destul de batrane.
Initial, Olanda a anuntat ca ofera 42 de aparate Ucrainei, urmata de Danemarca cu 19 unitati. In cazul Olandei vorbim si de avioane care initial trebuiau vandute catre companii private de aviatie (companii care ofera serviciul de “aggressor” mai ales pentru US Air Forces). Unele surse indica ca Olanda ar mai avea de facto doar 18 aparate F 16MLU, dar ca urmeaza ca aparatele vandute catre privati sa fie reascumparate si modernizate.
Nu se stie cate avioane F 16 mai erau in proprietatea statului olandez si cate ar fi trebuit transferate catre zona privata, cert este ca Olanda a anuntat ca va oferi 42 de aparate functionale Kievului.
Danemarca suplimenteaza oferta olandezilor cu 19 avioane dintr-un total de 44 de F 16 detinute. De mentionat ca danezii vor incepe retragerea progresiva a F 16 MLU din serviciul activ din primavara anului viitor.
In acest context Norvegia, face si ea un pas inainte si anunta in mod oficial, prin vocea ministrului apararii, ca va oferi Ucrainei avioane F 16MLU. Intelegem ca Oslo s-a razgandit si nu mai vinde aparate F 16 catre companii private (era vorba de 12 avioane catre Draken).
Astfel incat Norvegia, din totalul de 53 de aparate MLU, a vandut Romaniei 32 de unitati (probabil cele cu mai multa resursa), in timp ce restul de posibil 21 sunt disponibile pentru Ucraina dar nu se stie daca toate sunt in stare de zbor. Ceea ce stim este ca cel putin 12 aparate, cele care intial trebuiau sa ajunga la Draken, sunt operatioanle dpdv tehnic, in timp ce restul de 9 unitati sunt sau nu gata de zbor. Nu se stie insa cand ar putea fi livrate.
In privinta calendarului livrarilor (Olanda si Danemarca), aici lucrurile sunt ceva mai incetosate in privinta Olandei care abia spre jumatatea anului viitor ar putea sa cedeze aparatele, pe masura ce F35A va deveni operational. Din 42 de avioane, doar 18-24 sunt gata de zbor si ele vor fi folosite in continuare pana in vara lui 2024.
Vestea buna este ca pregatirea pilotilor si a tehnicienilor a inceput sau este pe punctul sa demareze. Chiar si Suedia face ceva, piloti ucraineni se familiarizeaza cu Gripen C, desi aici lucrurile sunt neclare, in mod oficial, suedezii au declarat ca nu au avione de dat.
Danemarca in schimb are deja un calendar fixat: 19 aparate in total, din care sase ar putea fi livrate pana la sfarsitul acestui an, opt unitati in cursul anului 2024 si restul de cinci in 2025. Asadar nu se pune problema ca Ucraina sa opereze F 16 MLU in acest an, ci abia din 2024 cand numarul de avioane livrate de Olanda si Danemarca ar atinge un numar suficient.
Un alt posibil donator ar fi Belgia, care detine o flota importanta de F 16 MLU, numai putin de 51 de avioane, iar Belgia, la fel ca Danemarca si Olanda, a semnat pentru F 35A. Cu toate acestea, aparatele daneze si belgiene nu par a fi disponibile chiar imediat, cele doua tari avand inca nevoie de o parte din ele pentru serviciul de politie aeriana, dar odata ce F 35A va deveni operational si aparatele F 16MLU vor fi disponibile pentru frontul ucrainean.
Daca deocamdata discutam despre 73 de avioane: 42 olandeze (intreaga flota), 19- din Danemarca si cel putin 12 MLU din Norvegia, intr-un viitor nu foarte indepartat li se pot adauga alte ceteva zeci de aparate din Belgia si Danemarca.
Este insa clar ca avioanele nu vor fi disponibile in urmatoarele luni, Danemarca inca utilizand 30 din totalul de 43 (F-35 incepe sa inlocuiasca F-16 daneze din aceasta toamna, procesul incheindu-se in 2025), cele nefolosite avand mai intai nevoie de o trecere prin revizie capitala. Danezii au specificat deja ca primele 6 aeronave vor fi transferate la sfarsitul lui 2023, altele 8 anul viitor si ultimele 5 abia in 2025. O situatie similara este si cu flota olandeza de F-16, in plus 12 dintre ele fiind transferate mai intai centrului de pregatire din Romania.
Belgia se pare ca deocamdata nu doreste sa doneze F-16, programul sa de trecere pe F-35 fiind mai intarziat decat al Olandei si Danemarcei, dar va ajuta la formarea pilotilor ucraineni. O sansa pentru noi ar fi sa ne completam inventarul scolii de F-16, in ipoteza ca olandezele vor fi transferate ulterior Ucrainei, cu aeronave din Belgia si poate cateva din Portugalia & AMARG. Problema inventarului de mai putin de 50 de aparate F-16 belgiene este ca in medie se apropie de 8000 de ore consumate/celula si au nevoie de extinderea resursei pentru a mai putea zbura inca 6 ani dupa 2023. Primul F-16 belgian retras din serviciu datorita atingerii celor 8000 de ore era planificat in aceasta vara.
Sigur ca avioanele vor veni insotite si de ceva munitie, aici lucrurile nu sunt publice, si piese de schimb, dar lucrurile sunt pe termen mediu si va dura destul pana cand pilotii ucraineni si tehnicienii lor vor putea sa utilizeze F 16MLU in mod autonom. O prima transa de piloti si tehnicieni ucraineni, in numar total de 73 (se pare ca doar 8 piloti), au ajuns deja acum o saptamana in Danemarca iar antrenamentul lor va dura intre 6 si 8 luni.
Insa F 16MLU vine si cu cateva probleme operationale.
- Prima problema tine de utilizarea aparatului in sine si stim din experienta romaneasca ca nu este simplu sa inlocuiesti MiGul cu F 16-le, din aproape niciun punct de vedere. Ai nevoie de piste asfaltate, hangare, o disciplina a zborului si a intretinerii avionului destul de diferita fata de MiG si Suhoi (credeti-ma ca este foarte diferita si destul de greu de atins pe termen scurt);
- A doua problema tine de pregatirea personalului, atat pilotii cat si tehnicienii. Cine isi inchipuie ca dupa sase luni de pregatire ai piloti pe F 16 se inseala dramatic. Ok, il zboara ziua, in linie dreapta, dar ca sa fie pilot de lupta, in orice conditii meteo, ziua si nopatea, sa poata folosi intreaga capacitate de lupta si supraveghere a aparatului, ai nevoie de timp si multe ore de pregatire;
- F 16MLU vine el, dar vine cu o resursa de zbor redusa. Romania a cumparat din Portugalia 17 aparate cu aproximativ 4000 de ore resursa si am fost fericiti, cele norvegiene vin – pe medie – cu maximum 2500 de ore. Ori in conditii de razboi real, orele respective trec repede si odata consumate ai ramas fara avion.
Doar ca diavolul sta in detalii si cateodata detaliile iti fac viata mai buna. Este adevarat ca, cel mai probabil, avioanele olandeze si daneze sunt zburate zdravan, dar pe de alta parte nici rusii nu stau mult mai bine la capitolul ore de zbor disponibile. Daca cele 2500 de ore de zbor pentru F 16MLU romanesti din Norvegia vi se par putine, atunci aflati ca avioanele rusesti mai vechi plecau din uzina cu 3500-3000 de ore disponibile per celula. Adevarat ca mai apoi, le trimiteai la uzina si reveneau gata de zbor, dar celulele rusesti abia de cativa ani se apropie de 6000 de ore de zbor, in timp ce aviatia rusa are mai mult de 50% din inventor format din avioane destul de vechi, cu resursa putina din fabrica, plus ce au consumat ele inainte de razboi., la care se adauga resursa consumata masiv in timpul razboiului.
Asadar, nu numai ucrainenii trebuie sa zboare ecomonicos dpdv al resursei, dar si rusii trebuie sa faca la fel.
Extrem de interesant va fi atunci cand, daca acest lucru se va intampla, avioanele rusesti moderne Suhoi Su 30SM/Su35S se vor intalni cu F 16A/B ucrainene. Teoretic rusii ar trebui sa stearga cerul cu ucrainenii macar si pentru ca – la nivel de pliant – Su30/Su35S – ar trebui sa fie net superioare cam din toate punctele de vedere in fata F 16 de la inceputul aniilor “90. Ar trebui, dar daca F 16-le face fata si da de pamant cu Su 35S?! Daca se intampla minunea si ni se arata pe viu cum chiar un avion destul de trecut de prima tinerete, si ma refer aici la avionica, nu la celula, face fata cu brio celor mai moderne avioane rusesti?
Daca F 16MLU va reusi sa tina piept de la egal la egal rusilor atunci ce s-ar intampla daca NATO si-ar trimite avioanele de generatie 4.5 in front? Daca MLU-ul reuseste sa-si faca treaba, ce sanse ar avea rusii in fata F 16 Block 70, Rafale, F-15 EX Eagle II, F/A-18 Super Hornet Block III, Gripen, Eurofighter Typhoon, fara sa mai discutam despre F 22 Raptor si F 35A/B/C?!
Un scurt P.S., cu voia autorului: Va dati seama ce se intampla daca, in loc sa semnam contractul cu norvegienii, ne aruncam in licitatii, discutii interminabile despre offset sau ascultam Casandrele care boceau ca e o afacere proasta?
F-urile plecau pa pa la Ukraina iar noi ramaneam pana dupa 2030 cu Mig21 si cu o escadrila de F16. (EB)
GeorgeGMT