Cum flota de F 16 din intreaga lume este inca foarte numeroasa si nici nu da semene de retragere, ba dimpotriva sunt in lucru programe de modernizare, Lockheed Martin si-a dat seama ca F 16, asa “batran” cum este, reprezinta inca o piata foarte, foarte mare si pe cale de consecinta constructorul a considerat de cuviinta sa demonstreze ca platforma F 16 este una cu totul desosebit de robusta.
In cadrul unor teste – Full Scale Durability Test (FSDT) – la uzina din Fort Worth s-a aratat ca platforma F 16 poate fi folosita pana la 25000 (25 de mii) de ore de zbor, cu reparatii periodice bineinteles, insa mesajul este clar: F 16 poate si merita sa fie modernizat atat timp cat celula rezista fara probleme.
Testele au fost realizate pe F 16C Block 50 si au aratat ca desi celula a fost initial proiectata pentru doar 8000 de ore de zbor, resursa acesteia poate fi prelungita de inca trei ori pe atat. Rezultatele acestor teste vor fi folosite de LM in programul Service Life Extension Program (SLEP) care are in vedere extinderea duratei de viata pentru aparatele F 16C/D Block 40-50 americane de la 8 la 12 mii de ore de zbor. Se au in vedere circa 300 de aparate, dar programul se adreseaza si altor detinatori de F 16 cum ar fi Taiwan sau Singapore.
Bineinteles ca noi, care vom detine F 16 A/B, ar trebui sa fim atenti la SLEP care desi este un program gandit pentru F 16 C/D ar putea sa ne fie si nou util atat timp cat Taiwanul are in vedere modernizarea avioanelor sale F 16 A/B la standardul”Viper”, asadar se poate si daca deocamdata o astfel de idee poate parea SF, in viitor (intr-un viitor putin previzibil dar totusi posibil) cand vom scapa poate de cea mai anti-nationala clasa politica din Europa vom fi in stare sa privim cu mai multa incredere spre un astfel de program…
Cum eu nu cred ca F 35A este o solutie pentru Romania – cel putin nu in urmatorii 20 de ani – si cum F 16 pare un avion capabil sa fie modernizat inca mult timp de acum incolo, programul SLEP ar putea fi o varianta peste un numar de ani.
Ca sa va faceti o idee, 12000 de ore de zbor ar insemna o durata de exploatare de nu mai putin de 60 de ani (la 200 de ore zbor pe an) si cum F 16le din Portugalia vin cu 4000 de ore la bord, ar avea sens ca peste 10 ani sa le modernizam, celula avand suficienta resursa disponibila.
Nu-mi place afacere cu F 16 dar daca tot le vom avea macar sa gandim un mod de utilizare cat mai destept si poate sa avem in vedere, pe langa cresterea flotei, o modernizare pe termen mediu, care modernizare nu ar costa chiar atat de mult.
GeorgeGMT