F-16A, bk 15
Domnul Dobritoiu zice ca nu!
Mai tineti voi minte cand va povesteam despre diferenta dintre optimisti si pesimisti?! Optimistul crede in viitor si la intrebarea: “Mai rau de atat se poate?” El raspunde senin: “Se poate”!
Iar cum noi ca natie suntem optimisti si mergem pe idea: “ lasa bre, trece si asta, noi sa fim sanatosi!”, am ajuns la momentul in care varianta de avioane second-hand nu este chiar cea mai proasta! Cu putin…noroc ne putem alege cu avioane three-hand, adica avioane la mana a treia! Probabil ca am fi unici in NATO!
Astfel filiera portugheza ne ofera doua variante, una mai proasta decat alta:
-prima varianta, clasica deja 🙂 , F-16 A/B construite prin 1994 si cumparate “zero kilometri” de portughezi. Aceste avioane, F-16 OCU, un pic peste douazeci la numar ar fi, teoretic macar, de vanzare.
-a doua varianta, F-16 MLU, adica tot A/B, primite gratis de Portugalia din stocurile Garzii Nationale, si modernizate si remotorizate in Portugalia, 20 de bucati gata de lupta.
Problema este insa spinoasa: ce vor vinde portughezii si ce vom cumpara noi?! Avioane F-16 A/B OCU second-hand, cumparate noi-noute de la americani, sau F-16 MLU, care desi primite second-hand din SUA, au fost modernizate in Portugalia si ar fi mai bine dotate decat cele OCU, desi cu o resursa mult mai mica?
Cam cata resursa mai au F-urile sh MLU… portughezii sunt singurii care stiu, insa din moment ce au fost zburate de US Air Forces, de Garda Nationala si de PoAF, ne putem inchipui ca resursa lor este sensibil mai mica decat cei 15-20 ani, perioada pe care ministrul apararii spera s-o acopere cu aceste avioane, pana cand, in sfarsit, F-35 va sosi pe plaiurile noastre.
Si da, ati citi bine: 15-20 de ani! Atat se are in vedere folosirea „noilor” F-16 de catre RoAF. Cam cate ore pe an ar trebui/ar putea, sa zboare un avion deja vechi ca vai de el, pentru ca noi sa-l folosim 20 de ani?! Mai ales daca tinem cont ca un avion nou este proiectat sa zboare cam 30 de ani!
Asadar ideea conform careia cumparam acum din targul de vechituri avioane, sa ne carpim o anumita perioada, pana cand in sfarsit vom opera F-35, cade si se face praf! 20 de ani!!! Pai am sincere indoieli ca F-16 sh sau th, vor putea sa mai porneasca motoarele dupa 10 ani, da dupa 15?!
Parca am fi personajele unui roman de Alexander Dumas…tatal!
Asadar, daca in urma cu doi ani ne jumuleam, unii altora, parul din cap, pe problema F-16 sh din SUA, modernizate insa substantial, acum putem continua scandalul pe o tema chiar mai umilitoare, dacat precedenta: avioane F-16 th, la mana a treia adica…
Si inca o data se dovedeste ca onoratul ministru ori nu stie cu ce se mananca aviatia militara, ori ne abureste ceva de speriat. Cum poti macar sa sustii ca vei achizitiona avioane cu o resursa de operare consumata in proportie de peste 60-70% si sa speri ca le vei zbura decent, inca 20 de ani?!
In anul de gratie 2032, atunci cand Romania ar trebui sa retraga flota de F-16, aparatele F-16 OCU, cumparate in 1994, ar implini venerabila varsta de 38 de ani. Nu stiu cate ore de zbor au acum la bord aceste aparate, si nici nu stim ce fel de avioane au portughezii intentia sa ne vanda: F-16 OCU sh sau F-16 MLU th, oricum viitorul suna foarte…ciudat pentru noi.
Sursa: Ziuaveche
GeorgeGMT