F 35B, cel mai necontroversat membru al familiei
Desi aceasta problema nu parea sa se mai puna din punctul de vedere al US Air Forces, ei bine, se pune si de aceasta data F 35A s-ar putea sa iasa cam sifonat.
Astfel, generalul Charles Brown, comandantul US Air Forces a declarat ca fortele aeriene au in vedere o reducere a numarului de F 35A comandate, in favoarea achizitiei de F 16 Block 70. Motivul?! Banii!
Conform Departamentului Apararii al Statelor Unite, costul per ora de zbor in cazul F 35A este de 44 mii de dolari, mult prea scump. Exista un plan prin care Lockheed Martin urma sa scada aceasta suma la “doar” 25 mii de dolari (o suma similara cu operarea F 16) dar acest lucru nu s-a realizat si, presupunem noi, nici semne prea bune nu sunt.
Deocamdata nu s-a luat nicio decizie dar exista un termen limita: 2025 si daca pana atunci Pentagonul si LM nu ajung la o concluzie clara, este foarte posibil ca US Air Forces sa nu mai cumpere cele 1763 de aparate F 35A.
Iar semnele nu sunt bune pentru F 35, infanteria marina americana pare si ea destul de hotarata sa reduca numarul de aparate comandate si prin reducerea numarului de aparate dintr-o escadrila, de la 16 la 10 unitati. Deocamdata se discuta.
USMC are in planul initial programat sa cumpere 420 de aparate, din care 353 F 35B si 67 de aparate F 35C.
Daca US Air Forces au cu sa inlocuiasca F 35A (F 16 Block 70 sau F 15EX), pentru USMC nu prea exista variante la F 35B, iar F 35C ar putea sa fie inlocuit cu F/A-18 E/F Super Hornet Block III, dar aici US Navy pare hotarata sa nu mai cumpere aparatul celor de la Boeing. Cel putin de buna voie…
Revenind la US Air Forces, comandatul acesteia, generalul Charles Brown sustine ca, in acest moment ca si in viitorul apropiat, potentialii inamici ai Statelor Unite nu detin o tehnologie care sa puna in pericol superioritatea aeriana americana, calificand gradul de pericol ca fiind unul scazut.
In viitor, mai vedem, dar deocamdata “ecosistemul” in care avioanele de lupta americane evolueaza astazi nu necesita un numar mare de aparate de generatia a V-a, cele de generatie 4++ fiind mai mult decat suficiente.
Pe de alta parte, Greg Ulmer, vice-presedinte al Lockheed Martin sustine ca reducerea costului orei de zbor pentru F 35 este perfect posibila si relativ facil de implementat, compania sa reducand deja costul a 40% din componente, dar cu toate acestea nu a putut oferi un orizont clar de timp. Sa avem rabdare, pare sa spuna domnul Greg Ulmer, dar guvernul american se pare ca tocmai de rabdare duce lipsa.
Singurul F 35 care nu are probleme cu clientii, ba dimpotriva s-a dovedit un succes mult mai mare decat cele mai bune asteptari este F 35 varianta B STOVL, aparat care a capatat tot mai multi clienti iar lista de asteptare se tot lungeste.
Tari care initial nici nu se gandeau la el l-au cumparat: Japonia, Coreea de Sud etc si nimeni nu da inapoi cu toate ca si in cazul variantei “B” (sau poate tocmai in cazul acestei variante) costurile cu ora de zbor par cele mai mari, tinand cont si de particularitatile tehnice ale aparatului.
GeorgeGMT