Romania Military

F 16IN India, o noua sansa

F-16IN

In urma incheierii oficiale a MMRCA cei mai optimisti par a fi americanii si suedezii. Motivul ar fi ca hindusii, speriati de costurile unui avion bimotor precum Rafale si EF, au revenit la ganduri mai bune fata de aparatele “single-engine” si cum pe piata internationala sunt doar doua astfel de oferte, bucuria si speranta celor de la Saab si LM pare intemeiata, desi cu putina vreme in urma si cei de la Dassault erau optimisti si veseli pana cand au dat nas in nas cu indienii si pretentiile lor destul de absurde.

Cand spun “pretentii absurde” nu ma refer bineinteles la offset ci la credinta ca India va putea integra in industria ei “ciudata” un avion de o astfel de complexitate, cand hindusilor -saracii de ei-  nu le-a reusit nici macar integrarea unui “amarat” de tanc T 90, care tanc oricat ar fi el de dotat cu tehnologie inalta este o joaca de copii pe langa un avion multirol de talia celor care au fost oferite in cadrul MMRCA.

Revenind la F 16IN, caci despre el vorbim astazi, presa indiana (The Indian Express) mai exact, ne anunta ca americanii ar fi venit cu o oferta nou pentru hindusi, oferta care ar fi mult mai generoasa cu transferul de tehnologie.

Ne referim of course la asteptatul si anuntatul MMRCA 2.0, program despre care am mai vorbit de curand si care are in portofoliu o comanda ferma de 90 de avioane, posibil chiar 145, pentru nu mai putin de 30 de miliarde de dolari, transferul tehnologic inclus.

Acum Lockheed Martin a fost si ea prezenta in primul MMRCA cu “cea mai avansata versiune a F 16”, cum spuneau americanii – F 16IN SuperViper, doar ca indienii au considerat atunci ca F 16 este un avion la capatul vietii (platforma) si care nu este de dorit sa-l ai in dotare pentru urmatoarii 30 de ani. Acum se pare ca s-au mai razgandit un pic.

Oricum americanii ofereau o varianta de super-top avand la baza F 16 Block 60 dezvolat pentru Emirate. Ofereau o platforma de generatia a IV-a dotata cu tehnologie si avionica de generatia a V-a, un avion cu adevarat multirol si care a dovedit de-a lungul lungii sale cariere ca este un aparat serios.

Asadar yankeii ofereau practic un F 16 Block 60 dotat cu noul si foarte performantul radar AN/APG-80 AESA, cu sistem IRST de ultima generatie, posibilitatea de a integra sistemul data-link indian, integrarea la cerere a sistemului Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS), sistem de razboi electronic de la Raytheon, plus motorul General Electric F110-132A, rezervoare conforme, sistem de alimentare in aer compatibil cu ce au indienii, etc.

Oferta suna bine doar ca spre deosebire de europeni si rusi, la americani nu poate fi vorba despre un transfer total de tehnologie. Probabil ca LM va fi de acord sa transfere catre India o mare parte din tehnologia de fabricatie, mai putin in unele zone sensibile, cum ar fi motoarele, radare, razboi electronic, etc, astfel ca aici Lockheed ar putea parea un pic handicapata fata de Saab, care a promis transfer total.

Pe de alta parte insa sansele ca indienii sa poata asimila in productie sisteme complicate si foarte sensibile este destul de redusa, situatia inteleasa probabil si de catre conducerea politica si militara a tarii, astfel ca de aceasta data nu cred ca se va mai marsa pe integrarea intregului avion ci doar a anumitor componente urmand ca in viitor, pe masura ce industria locala se maturizeaza si prinde experienta, sa vada ce vor face.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version