Romania Military

F 22 fata-n fata cu opozitia: T-50 PAK FA

img9707i

Care opozitie are deja patru prototipuri zburatoare, iar constructorii rusii sunt optimisti vis-à-vis de respectarea termenului de livrare. Adevarat a ultimului termen inaintat. Astfel, cel de al patrulea PAK FA si-a inceput cariera de “cobai”, printr-un zbor inaugural pe 12 decembrie, in timp ce primul Suhoi „invizibil” a debutat in ianuarie 2010.

Pe langa cele patru avioane de test actuale se vor mai construi inca sase prototipuri, iar daca totul merge ca pe roate, prima transa de 60 de aparate ar putea incepe sa intre in dotarea Rusiei si Indiei pe la sfarsitul acestui deceniu, cel mai tarziu, inceputul urmatorului.

Insa lucrurile nu merg chiar unse. Astfel programul PAK FA are deja intarzieri si se asteapta ca altele sa apara oricand. Termenul pentru intrarea in productia de serie a tot “sarit”, de la 2015, la 2017, iar acum se spera ca 2019 sa fie anul in care primul T-50 sa iasa pe portiile fabrici. Programul dezvoltarii si construirii T-50 este unul dezvoltat de Rusia in parteneriat cu India, hindusii dorind sa achizitionaze 200 de bucati, dar au si intentia ca aparatul sa fie construit la ei in tara, bineinteles cea mai mare parte din avioanele care vor fi achizitionate de ei.

Programul de dezvoltarea a avionului si ne referim aici strict la avion, nu si la sistemele sale electronice sau de armament, a fost estimat, la inceputul proiectului, la suma de sase miliarde de dolari, numai ca intre timp au exista atat depasiri de buget, cat si amanari ale termenului de intrare in productie, ori India are deja, in urma lungii sale experiente cu Rusia, dureri instantanee de cap atunci cand rusii cer mai multi bani.

Nu ca ar fi foarte surpinsa, este deja o traditie in contractele cu Rusia, ca pretul initial convenit sa fie nimic mai mult decat un simplu reper fata de pretul final, in general “sensibil” mai mare.

Cu toate acestea PAK FA-ul rusesc nu este chiar omologul americanului F-22 Raptor, chiar rusii recunoscand cu juma’ de gura ca noul lor avion nu este chiar unul de generatia a V-a, insa tot ei au sustinut mereu ca “invizibilitatea” americanilor este doar un mit, iar ei nu vor sa sacrifice din capabilitatile avionului doar pentru o iluzorie capacitatea stealth, capacitatea care poate fi contracarata oricand de un radar mai destept, iar in acel moment te trezesti cu avion mediocru, slab inarmat si slab manevrier, dar care nu mai beneficieaza de principalul sau atu: invizibilitatea!

Un Typhoon german cu marcajul doborarii unui F-22 Raptor

Iar aici constructori rusi s-ar putea sa aiba mare dreptate si in acelasi timp probabil ca stiu ce vorbesc! Ganditi-va la F-35, ce ar insemna pentru acest avion incet si foarte slab manevreier, cu o capacitate limitata de a cara armament, sa nu mai beneficieze de invizibilitatea in fata radarelor inamice?! Ar trebui in mod obligatoriu sa fie escortat. Si daca in luptele simulate de curand intre Typhoon-urile germane si F-22 Raptor, s-a dovedit clar ca in timpul luptei la vedere, Eurofighterul este superior Raptorului, nu putem dacat sa ne imaginam ce ar putea face un Typhoon, sau un Suhoi 30/35 intr-o lupta directa cu F-35 care sa nu benficieze de capacitatea sa stealth…

In princpiu poate rusii isi ascund doar slabiciune si lipsa de bani si de timp, pentru a creea un adevarat luptator de generatia a V-a, poate…Dar daca au dreptate, e de rau pentru F-35 in general si pentru tarile care isi vor punea intrega siguranta aeriana si a trupelor de la sol, sub acestui avion, un avion care s-ar putea dovedi mult prea slab pentru suprematie aeriana.

Pana una alta Rusia spera ca PAK FA-ul sau sa fie bine primit la export, aruncandu-se pe piata si pretul: 60 milioane de dolari, gol cum l-a facut mamica lui, la poarta fabrici, sau 100 de milioane de dolari full-option. Anumite neintelegri persista inca in cadrul parteneriatului ruso-indian, si asta datorita faptului ca rusii merg pe idee unui avion cu un singur loc, India ar prefera varianta cu doua locuri.

Principalele probleme care au dus la intarziera proiectului tin de electronica care va echipa aparatul: cea defensiva care sa-i permita sa lanseze fara sa fie vazut, sau dimpotriva, sa nu se trezeasca cu o AMRAAM in coada habarnuavand de existenta avionului inamic, F-22 sau F-35, in trasa lui, si in acelsi timp nici dezvoltarea motoarelor nu a mers foarte bine. Aceste doua probleme se pare ca sunt la originea depasiri termenelor si a bugetului initial prognozat.

Deocamdata nu s-au semnala noi intarzieri in dezvoltare, insa astfel de accidente se pot intampla oricand. Cine va avea dreptate intre F-22/F-35 americane, care costa o avere dar sunt „invizibile” si rusii cu al lor PAK FA semi-stealth, doar viitorul si dezvoltarea tehnologiei radar o pot spune.

Sursa: strategypage

 

GeorgeGMT

Exit mobile version