Deocamdata programul de integrare al rachetei Sidewinder 9X pe Raptor continua, desi pilotii nu sunt foarte incantati de anumite aspecte. Stim deja ca AIM-9X este o racheta in IR construita sa poata lovi tinte dincolo de raza vizuala, poate gasi tinta si dupa lansare, sau poate fi folosita pentru a a ataca tinte “peste umar”, practic racheta intercepteaza o tinta aflata in spatele avionului lansator, ba poate fi folosita sa loveasca chiar tinte la sol.
Pana aici toate bune si frumoase doar ca deocamdata – cel putin – pilotii de pe F 22 nu vor avea racheta integrata pe casca si acest lucru scade destul de dramatic performatele binomului avion-racheta, mai ales ca in luptele stimulate de pana acum s-a putut remarca ca avioane moderne din generatia 4++, Eurofighter, Rafale, daca se pot apropia suficient de mult de un Raptor –ii pot crea mari probleme, astfel daca lupta ajunge sa fie purtata la vedere (WVR), avionul american ar avea de furca, atat timp cat avionul inamic are racheta IR integrata pe casca pilotului.
“We’ve been screaming for years that the F-22 needs to have the capability fielded, and fast… Once the jets transitions from BVR [beyond visual range] to WVR [within visual range] with only AIM-9M-9s it is hugely vulnerable…” a spus pilotul unui Raptor.
Practic un avion modern cu o manevrabilitate foarte buna ar putea sa puna in dificultate un Raptor dotat cu AIM 9X (neintegrata pe casca) in lupta WVR, pilotii americanii gandindu-se in primul rand la avioanele rusesti cu tractiune vectoriala, Suhoi 35/Mig 35…
In alta ordine de idei Raptorul este inca foarte dorit la export si se fac presiuni foarte mari asupra Congresului pentru a permite acest lucru. Astfel aliatii importanti ai SUA: Japonia, Australia, Koreea sau Israel sunt foarte doritori sa importe avioane pentru sprematie aeriana F 22 Raptor, insa pe moment americanii nu dau semne ca s-ar gandi sa ridice ambargoul asupra exportului Raptorului…
GeorgeGMT