Desi F-22 Raptor este cel mai performant avion de suprematie aeriana al USAF, abia de curand s-a inceput integrarea pe el a rachetei pentru lupta apropiata AIM-9X Block II, desi aceasta era disponibila de ceva vreme (9-2 de aproximativ 5 ani). F-22 a fost conceput si fost conceput superb, pentru lupta de tip BVR, dincolo de raza vizuala, folsoind rachete cu ghidare radar de tip AMRAAM-120, avand in fisa postului capacitatea de a-si dobora adversarii de la cel putin 70 de kilometri.
F-22 la prima lansare a unei rachete AIM-9X, 2002
Numai ca in ultima vreme americanii au vazut cum capacitatea de lupta a unor avioane potentiale inamice pentru F-22 creste si tot creste. Mai mult decat atat, toti producatorii fac pe dracu-n patru intru micsorarea amprentei radar a avioanelor lor, chiar daca initial aceste nu erau gandite sa fie stealth.
Cu toate ca nu se asteaptau ca prea curand sa existe un avion operational capabil sa vada Raptorul pe radar, sau dimpotriva F-22-ul sa nu fie capabil sa-l detecteze electronic inainte de a junge in raza vizuala, americanii se pregatesc totusi pentru astfel de necazuri, integrand AIM-9X pana la sfarsitul anului 2017, macar asa la siguranta, sa nu zica ca n-o au.
Problema F-22 rezida in fatul ca daca un pilot inamic reuseste sa-l vada fizic, exista posibilitatea sa-l fixeze cu ajutorul unei rachete IR chiar si de la 30 de kilometri, ori in fata rachetelor cu cap de cautare termic, capacitatea stealth ii foloseste Raptiorului tot atat de mult ca parasuta inecatului.
Ultima varianta a AIM-9-2 este foarte performanta putand fi lansata si spre inapoi, tinte terestre, etc, fiind conectata cu avionul prin datalink, numai ca pentru a face acest lucru pilotul de pe Raptor ar avea nevoie de o casca JHMCS, casca care deocamdata nu o are si inca se mai discuta daca sa fie si ea integrata sau nu pe Raptor odata cu racheta. Numai ca oricat de impresionata ar fi AIM-9-2, racheta americana nu este peste ultimele versiuni folosite de rusi sau chinezi, astfel ca desi este o scula extrem de periculoasa pentru orice adversar, tot atat de periculoase pentru F-22 sunt si rachetele “concurentei”.
Tehnologia JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing Systems), este cu adevarat deosebita. Practic racheta, capul de cautare mai exact, se orienteaza dupa privirea pilotului, permite lansarea rachetei inainta ca aceasta sa se fixeze pe tinta (operatie care se poate realiza ulterior), salvanda astfel secunde foarte pretioase intr-o lupta aeriana. Dar cea mai mare inovatie a sistemului JHMCS este data de faptul ca poate trasnforma un avion de vanatoare dedicat aer-aer, cum este F-15C, intr-un avion de atac la sol redutabil, fara a fi nevoie ca avionul sa fie modificat in vreun fel: pur si simplu pilotul lanseaza racheta si o dirijeaza cu ajutorul casti catre o tinta terestra, tinta care poate fi atacat folosind inclusiv armament dedicat luptei aeriene, cum este AIM-9-2.
AIM-9X, Block II
Asadar americanii si-au adus aminte de lectiile invatate pe pielea pilotilor lor in Vietnam, atunci cand noul F-4 Phantom a fost trimis in lupta fara tun de bord, mergand pe mana rachetelor ghidate. Bineinteles ca stim cu totii rezultatul si opinia pilotilor despre siguranta in exploatare a tehnologiei, astfel ca F-4 si-a primit in cele din urma tunul.
Morala aceslei erori arata faptul ca tehnologie este foarte folositoare si poate face diferenta, dar niciodata nu te poti baza pe ea 100%, asadar e bine sa fi pregatit pentru orice, inclusiv pentru un avion inamic care ar putea sa ia in vizor un Raptor.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT