Epoca F 35 Block 4 se apropie, nu atât de repede pe cât ne-am dori, dar lucrurile merg înainte și s-ar putea să avem norocul ca avioanele F 35A românești să fie Block 4 încă de la ieșirea pe porțile uzinei sau să fie măcar aproape Block 4.
Conform celor de la Air & Space Forces, Lockheed Martin este pregătită să lanseze prima modernizare de software aferentă Block 4 în această vară.
Block 4 reprezintă nu numai o modernizare majoră a F 35, față de Block 3, dar este de facto o maturizare a F 35, Block 4 fiind ținta programului încă de la demararea sa. Acest standard aduce modernizări substanțiale în ceea ce privește integrarea de noi sisteme de arme, un nou radar, noi senzori, război electronic, supraviețuirea aparatului în mediu ostil.
Toate acestea sunt realizate pe baza echipamentelor Technology Refresh 3 (TR-3) și acum înțelegem de ce TR-3 era atât de importantă pentru a merge mai departe către Block 4.
Se preconizează că Block 4 va fi total operațional la începutul aniilor “30.
Așadar, TR-3 reprezintă fundația tehnologică pentru modernizarea de software necesară Block 4, fără TR-3 nimic nu avea cum să continue, atât timp cât a implicat și montarea unui nou procesor capabil să facă de 25 de ori mai multe calcule decât predecesorul sau, acest lucru permițând montarea unor senzori mult mai peformanti.
TR-3 a însemnat și introducerea unui display panoramic de mare rezoluție.
Revenind la Block 4, acesta va însemna și o nouă gama de senzori, începând cu un nou radar – AN/APG-85, în locul actualului AN/APG-81. Viitorul radar oferă o mult mai bună rezoluție, capacitate crescută de război electronic, permițând operațiuni aer-aer și aer- sol de o mai mare intensitate și calitate.
Actualul sistem Distributed Aperture System (DAS) a fost înlocuit cu Next-Generation DAS de la Raytheon, care oferă o mai bună coordonare în domeniul imaginilor IR. Sistemul oferă o vizibilitate de 360* în IR pentru avertizarea anti-rachetă, operațiuni pe timp de noapte și o conștientizare situațională superioară.
Electronic support measures (ESM) a fost extins, crescând capacitatea avionului de a detecta, urmări și clasifica emisiile radar inamice pe multiple frecvente.
Remotely Operated Video Enhanced Receiver (ROVER) a fost integrat pentru a permite transmiterea în timp real a imaginilor și datelor despre ținte către forțele terestre.
Din punctul de vedere al noilor sisteme de arme care vor fi integrate în standard pe F 35 Block 4, enumerăm:
– Noua rachetă aer-aer cu rază lungă și ghidare radar (inlocuitoarea AMRAAM) – AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile (JATM);
– Europenii își vor putea integra racheta aer-aer Meteor;
– Integrarea AGM-88G Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range (AARGM-ER);
– Joint Strike Missile (JSM), varianta dedicată pentru F 35A a rachetei anti-nava NSM;
– GBU-53/B StormBreaker (SDB II);
De asemenea, cala internă de arme a F 35A/C va putea să transporte echivalentul a șase rachete AIM-120 AMRAAM, în loc de patru cât poate acum.
Block 4 va aduce cu el și o modernizare a sistemului AN/ASQ-239 Barracuda, responsabil cu bruiajul, contra-măsurile electronice și detecția în mod pasiv a emisiilor radar inamice. Vor fi disponibile și noi materile și vopsele care să crească durabilitatea sistemului pasiv stealth al avionului.
Aparatele Block 4 vor fi dotate și cu sistemul laser ThNDR (Threat Nullification Defensive Resource), care va fi utilizat împotriva rachetelor cu senzor IR.
Pentru a face față creșterii necesarului de energie pentru aceste sisteme și propulsia va beneficia de modernizări – Pratt & Whitney F135 Engine Core Upgrade (ECU), care va crește puterea motorului, va scădea consumul și va crește capacitatea de răcire cu 50%.
Și ca să încheiem într-un ton și mai optimist, LM discuta deja despre un posibil Block 5 care deocamdată nu este definit. Dar mai întâi să avem Block 4 complet operațional, mai sunt multe de făcut, și mai apoi vom aștepta cuminți să vedem ce și cum va fi Block 5.
De menționat că toate avioanele F 35 de la Lot 15 încoace vor primi aceste modernizări. Aparatele de până în Lot 15 au o soarta ceva mai incertă și rămâne de văzut ce se va putea face cu ele.
GeorgeGMT