Intr-un raport publicat saptamana trecuta de Government Accountability Office (GAO), agentie guvernamentala ce ofera servicii de investigatie si auditare Congresului Statelor Unite, se atrage atentia asupra problemelor cu care se confrunta ALIS (Sistem Autonom Logistics Information) software resposabil cu intretinerea si logistica aeronavelor F 35, acesta fiind “creierul” care permite aparatului de generatia a V-a sa opereze si sa fie intretinut la sol.
In cazul in care dificultatile persista, acestea ar putea intarzia etape importane ale programului deja aflat in urma, putand afecta planurile US Air Force de a declara capacitatea initiala operationala (IOC) pentru primul lot de F 35 A.
In raportul sau GAO a indentificat doua probleme majore ale sistemului ALIS dezvoltat de catre cei de la Lockheed Martin, prima fiind aceea ca sistemul in sine nu poate fi dislocabil.
ALIS necesita o infrastructura care sa-i permita conectarea la o sursa de alimentare si la server, infrastructura pe care, de cele mai multe ori, cei de la Marine Corps nu o au datorita misiunilor pe care acestia le executa. In ciuda acestui fapt anul trecut acestia au declarat F 35 B operational fara a efectua teste de dislocare asupra sistemului ALIS. Cu toate acestea a fost dezvoltata si pusa in functiune o versiune mai simplista, vara trecuta, fara a fi finalizate testelele, sustin cei de la GAO.
A doua problema ridicata in raport e legata de lipsa unei infrastructuri redundante, nefiind nici o alternativa la ALIS, toate datele colectate de la intreaga flota de F 35, aflata pe teritoriul US, sunt dirijate spre un punct central de intrare si apoi la unitatea de operare principala ALIS din Fort Worth, Texas. In cazul in care oricare dintre acestea esueaza intreaga flota ar fi afectata.
In raport se arata si ingrijorarea cu privire la incapacitatea sistemului de a comunica cu sistemele de la bordul aeronavelor mai vechi si s-a remarcat ca utilizatorii ALIS sunt alarmati cu privire la transferul de date intre servere informatice securizate si nesecurizate.
Departamentul Apararii (DOD) a estimat costurile totale cu ALIS la aproximativ 16,7 miliarde de dolari, pe parcursul unui ciclu de viata de 56 de ani pentru F 35, iar oficiali din cadrul programului au mentionat faptul ca daca ALIS nu este pe deplin functional F 35 nu va putea fi exploatat frecvent. In urma unei anchete comandate de catre cei de la DOD s-a aratat ca intarzierile si problemele de functionalitate ale ALIS ar putea duce la costuri suplimentare de 20-100 miliarde de dolari, GAO sustinand ca utilizarea intregului istoric legat de cheltuieli ar face aproximarile celor de la DOD mult mai realiste, recomandand ca problemele generate de ALIS sa fie remediate inainte de intrarea in productie, DOD raspunzand ca toate probleme ridicate de raport sunt sau urmeaza a fi remediate.
Ionut B.
PS Interesant – si normal pana la urma – cum aflam destul de des despre problemele in dezvoltarea si operationalizarea JSF, americanii facand totul public, dar nu stim nimic despre programul (oarecum omolog) rusesc al PAK FA…
Surse:
http://www.thefiscaltimes.com/2016/04/15/F-35-s-Billion-Dollar-Brain-Fails-IQ-Test