Romania Military

F 35 nu-i chiar atat de slab

download

Analize despre “slabiciunea” F 35 in fata unor adversar posibili sau fata de alte avioane americane si europene au tot aparut de-a lungul timpului, cea mai celebra astfel de analiza fiind cea publicata de RAND (despre care am scris si noi).

Ei bine realitatea, cel putin declaratiile unor oficiali americani, pare a fi alta, generalul- maior (US Air Forces) Charles Davis – fost directorul al programului JSF, a declarat ca luat ca un intreg F 35 este cu pana la 400% mai eficient in lupta aeriana decat orice alt avion de suprematie aeriana operational astazi, inclusiv Suhoi (declaratia a fost facuta prin 2008).

La randul sau Lockheed Martin sustine ca toate cele trei variante ale F 35 au performante cinetice (aerodinamice) mai bune sau egale cu oricare alt avion de generatie 4++. Comparatia facuta de LM include acceleratia transonica fata-n fata cu Eurofighter Typhoon, sau unghiul de atac fata de F/A 18 SuperHornet. „The F-35 is comparable or better in every one of those metrics, sometimes by a significant margin, in air-to-air,”a declarat Billy Flynn, pilot de teste al Lockheed Martin.

Problema pare a fi, in ochii criticilor macar, lipsa agilitatii F 35 pus fata in fata cu F 16 Block 40, F 22 Raptor sau Suhoi 35, dar aparatorii F 35 spun ca o astfel de manevrabilitate chiar nu este necesara din partea avionului, atat timp cat nu avionul in sine doboara aparatul inamic ci racheta.

Senzorii F 35 suplinesc si chiar depasesc in performante anvelopa de zbor a avioanelor cu care JSFul este comparat, astfel un pilot de F 35 implicat in lupta la vedere (BVR/WVR) poate ataca orice tinta intr-un camp virtual de 360* datorita sistemului de achizitie si urmarire a tintei Distributed Aperture System (DAS) si a rachetelor aer-aer cu raza scurta extrem de agile care pot fi lansate impotriva unui avion inamic aflat oriunde in arcul de 360*, asadar ce nevoie ar mai avea F 35 sa duca lupta in mod clasic si sa “prinda” trena avionului inamic?! Scoatem din discutie lupta cu tunul.

La aceste capabilitati se mai adauga si amprenta foarte radar redusa a F 35 plus sistemul informatic in care avionul este gandit sa functioneze. Adevarat, cala interna a F 35 nu-i foarte mare desi daca avionul transporta rachete pe pilonii externi invizibilitatea radar scade semnificativ, doar ca aici nu-i vorba de o problema, pur si simplu asa a fost construit.

F 35 nu este un avion de superioritate aeriana precum F 22 sau Su 35 ci unul multirol care are ca principala misiune atacul unor tinte la sol trecand fara sa fie observat de sistemele antiaeriene inamice si lupta aeriana dincolo de orizont. Inca din faza de proiect F 35 a fost gandit sa fie 70% pentru atacul sol si doar 30% pentru lupta aer-aer.

F 117 a fost un avion indragit de presa dar avea trei limitari foarte serioase: nu putea gasi tintele in conditii meteo grele, nu putea lovi tinte in miscare si nu avea nici avionica sau armele care sa-i asigure supravietuirea pe timp de zi. Pe baza invatamintelor trase cu F 117 s-a creat Joint Advanced Strike Technology (JAST) tocmai pentru a remedia cele trei probleme mai sus mentionate si pentru a permite F 35 sa zboare cu arme pe pilonii externi.

Cand LM a spus ca F 35 va fi similar cu F 16,  compania se refera la faptul ca, la fel precum celebrul F 16, F 35 este un avion de “a doua zi” nu unul de prima linie. Pentru ca F 35 nu a fost gandit sa fie un aparat de linia intai si pentru ca americanii ar fi trebuti sa detina (asa erau planurile originale) aproximativ 450 de aparate F 22 Raptor care sa curate cerul de avioane inamice in fata F 35. Din pacate Raptorul s-a produs doar in 180 de exemplare, dar tehnologia a avansat de atunci si una peste alta, desi nu a fost gandit ca avion de vanatoare, F 35 ar trebui sa faca fata oricarui adversar printr-o combinatie de capabilitati: amprenta radar scazuta, o avionica foarte moderna, rachete cu raza lunga si scurta performante, un sistem in care aparatul va fi integrat, etc. Plus de asta F 35 va lupta alaturi de F 15 o foarte buna bucata de timp, iar daca pe T 50 se va dovedi un avion atat de bun pe cat il lauda rusii, linia de fabricatie pentru F 22 nu fost demontata. De J 20 si J 31 chiar n-are rost sa discutam in acest context…

Una peste alta posibilitatea ca o escadrila de F 35 sa se intalneasca bot-in-bot cu una de Suhoi 35 este atat de redusa inca nici macar nu merita luat in considerara, iar daca totusi s-ar intampla, americanii spun ca Suhoiul ar musca tarana pana sa apuce sa-si foloseasca super-manevrabilitatea in fata JSF-ului.

Cu alte cuvinte cand ai de gand sa te iei de un JSF (oricare varianta) te iei de intregul sistem american care-l sustine, iar pilotii de teste care au zburat si F 16 si F 35 spun ca o comparatie directa intre cele doua este pur si simplu ilogica, diferentele de mentalitate care au dus la proiectarea celor doua aparate sunt enorme si este ca si cum ai spune astazi ca un submarin Gotland este inferior unuia german Type IX pentru ca germanul din WW2 are tun de bord si daca prinde Gotlandul la suprafata il ciuruie iar “G”-ul nu are, evident cu ce sa se apere in fata tunului submarinului german. Un silogism aproape perfect.

Insa ce sanse sunt ca un Gotland sa fie surpins la suprafata de un Type IX si ce sanse sunt ca sub-ul german sa fie scufundat de 199 de ori de submarinul suedez care-l poate probabil depisata si urmari cu muuult inainte ca Tuype IX sa-si dea macar seama ca a inceput razboiul, in timp ce Type IX n-are nici o sansa sa gaseaca Gotlandul?!

Comparatie dintre submarine si avioane mi s-a parut cea mai plastica si este probabil adevarat ca F 35 nu poate fi comparat cu F 16 doar si pentru ca tehnologia si logica din spatele fiecarui aparat s-au schimbat foarte mult.

Una-i tactica unei batalii navale daca ai nave cu panze si alta daca dispui de nave cu turbine. Pana la urma orice distrugator din WW2 ar scufunda lejer un Ticonderonga DACA s-ar putea apropia la 1-2 kilometri, dar in realitate care sunt sansele ca un distrugator dotat cu tunuri sa se apropie atat de mult de un Tico?!

Aparatorii F 35 sustin ca principala gresala pe care criticii acestuia o fac este sa incerce sa integreze F 35 in actualul camp de lupta si sa compare actualele avioane cu tehnologia JSF. F 35 nu-i facut sa fie un F 16 modern ci este pur si simplu un alt avion, o alta tehnologie, o alta arhitectura de lupta, o alta tactica in spatele lui. Asemanarea cu F 16 se rezuma doar la numarul de aparate construite si la faptul ca JSFul, la fel ca F 16, se vrea un avion bun la toate, pentru toata lumea.

Diferentele dintre F 35 si F 16 ar trebui sa fie similiare cu cele dintre un submarine modern si unul din WW2, atat ca tactica cat mai ales ca tehnologie. Pana la urma vom vedea ce stie JSFul sa faca odata cu operationalizarea primelor escadrile, odata ce numarul avioanelor va creste si va incepe sa fie operat de mai multe forte aeriene…

GeorgeGMT

 

PS Iar pe de alta parte lucrurile se misca si din alte puncta de vedere.

Succesul F-16 s-a datorat nu numai unui proiect bazat pe niste cerinte operationale derivate din experienta de lupta reala dar si unor factori neglijati acum, cum ar fi arhitectura “deschisa“, competitia intre producatorii de piese si flexibilitatea in acordarea licentei de fabricatie. De referinta pentru modelul comercial adoptat in cazul F-16 ramane decizia de a certifica doua familii de motoare diferite, proveninte de la GE si P&W.

 

Aproape toate elementele de mai sus, cu exceptia poate a caietului de sarcini ancorat in realitate, au fost uitate in cazul F-35. Odata cu anularea dezvoltarii F136 al GE si RR, singura motorizare disponibila este F135 al P&W. Situatie care s-a reflectat cu siguranta si in pretul total, punctul vulnerabil al intregului program F-35.

F-35 poate fi salvat tocmai de cei carora li s-a inchis usa in nas: GE a testat cel mai avansat motor turboreactor construit la aceasta data, rezultat al programului ADVENT/AETD. Dupa unele informatii, GE pregateste un motor derivat din demonstratorul ADVENT/AETD care sa poata fi folosit de F-35, fara indoiala pe baza experientei GE in proiectarea motorului alternativ F136.

Tehnomil.net

Un motor mai puternic si in acelasi timp mai economic ar fi un mare castig pentru avionul F-35 insa adevarata valoare adusa programului F-35 de un derivat ADVENT/AETD ar fi tocmai competitia care sa impinga pretul motoarelor la un nivel rezonabil.

 

Exit mobile version