Conform traditiei, programul F 35 isi continua parcursul sinuos. Cand vin vesti bune, cand vin vesti rele, dar asa usor, usor isi continua evolutia.
Ce s-a mai intamplat ?
– 2. august – USAF declara F 35A gata de lupta in faza initiala (IOC) – Gen. Bogdan – seful programului declara mandru „F 35 isi poate indeplini misiunea”
– 9 august – Directorul departamentului de testare al Pentagonului, Michael Gilmore, intr-un raport despre F 35, declara ca programul este foarte intarziat si departe de a atinge capabilitatea operationala deplina, testele nu au fost incheiate si deja inregistreaza depasiri mari ale bugetului.
Gilmore continua cu o lista lunga de critici. In concluzie, afirma ca proiectul este mai aproape de un esec decat de un mare succes.
– 16 septembrie – F 35A sunt retinute la sol dupa ce s-a gasit o izolatie a tuburilor de racire ale rezervoarelor din aripa cu defecte, respectiv nefiind rezistenta la kerosen, existand astfel pericolul exfolierii materialului si infundarii filtrelor de combustibil la motor.
Gen. Bogdan a declarat urmatoarele, incercand sa faca o comparatie pentru explicarea posibilului fenomen:
„Acest lucru este pur si simplu ca si la chiuveta, ai ceva infundat si nu poti scurge apa; daca incerci sa impingi apa, scurgerea devine tot mai infundata” – sau poate explicatia lui Stefan Banica e mai simpla (Veta, mi-ai stricat chiuveta!) .
Totusi e cam scumpa chiuveta d-ule Bogdan!
In total este vorba de 57 avioane, din care doua livrate in Norvegia, 11 ale USAF, restul fiind pe linia de fabricatie, inclusiv doua ce urmeaza a fi livrate Israelului in decembrie…
S-a stabilit ca este o greseala a furnizorului care a folosit un material defect, se va decupa din invelisul compozit ala aripii pentru acces si se vor inlocui izolatiile defecte.
-20 septembrie – Gen. Tod Wolters, comandantul fortelor aeriene Nato in Europa, afirma ca „Pentru rusi, angajarea in lupta contra F 35, este ca si cum ai intra in ringul de box sa lupti cu un Mohamed Ali invizibil”
– 23 septembrie – un F 35 de la Mountain Air Force Base a luat foc in timpul pornirii motorului. Incendiul a fost stins imediat. Nu se stie cauza, daca este legata de motor sau de avion si nici daca are vreo legatura cu izolatia defecta din rezervoare
Personal cred ca multe din astfel de incidente tehnice sunt inevitabile in proiectarea si dezvoltarea unui avion, mass media comentand doar aspectele spectaculoase, care sa atraga publicul si de aici interminabilele discutii si comentarii partizane (oricum povestea cu materialul neconform care nu rezista la combustibil e cam jenanta pentru nivelul acesta).
Se mai amesteca politicul, lupta departamentelor Pentagonului pentru bugete, costul imens al programului si de aici tot showul mediatic.
Saga va continua !
http://www.defensenews.com/story/breaking-news/2016/08/02/f35-ioc-air-force-operational-acc-combat/87948142/http://www.defensenews.com/articles/15-f-35-models-grounded-due-to-wiring-issuehttp://aviationweek.com/defense/repairs-grounded-f-35s-begin-next-weekhttp://www.defensenews.com/articles/f-35a-damaged-in-fire-at-air-force-base?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=F-35A%20Catches%20Fire%20at%20Mountain%20Home%20Air%20Force%20Base&utm_term=Editorial%20-%20Breaking%20News