Romania Military

F-35 va incepe zborurile operationale in 2015. Costuri cu ora de zbor.

images

Pentagonul a anunta in mod oficial graficul intrarii avioanelor F-35 in stadiul de operationalizare, astfel: USMC va incepe exploatarea normala a aF-35 in 2015, urmata de US Air Forces in 2016 si de US Navy in 2019.

Inceperea zborurilor operationale are legatura directa cu numarul de avioane disponibile, in sensul ca cele trei ramuri ale sistemului militar american, are nevoie, fiecare in parte, de un numar minim  de aeronave, pentru a se considera ca F-35 este gata de lupta si poate fi folosit in misuni reale.

Versiunea F-35B, cu decolare-aterizare verticala, va atinge un numar suficient de aparate in dotare in decembrie 2015 si acest lucru se va intampla cu o intarziere de trei ani, fata de termenul initial decembrie 2012, datorita problemelor aparute in dezvoltarea avionului.

In acest  moment se estimeaza ca fondurile necesare dezvoltarii programului JSF se vor cifra la suma de 391 miliarde de dolari, intr-o scadere de aproximativ 1% fata de precedenta previziune. Deocamdata cerinta de achizitie se pastreaza la 2457 de aparate F-35, in toate cele trei versiuni.

F-35 Helmet Mounted Display System

Pana ala 1 iunie 2013 au fost livrate deja 52 de avioane F-35, din care 14 aparate folosite pentru teste si 38 de avioane de serie. US Air Forces isi va incepe zborurile cu aparatele sale F-35 in decembrie 2016, folosind pentru inceput un pachete de softwere destinat USMC, preferand sa inceapa zborurile mai devreme si fara sa mai astepte punerea la punct a propriului sau pachete softwere numit Block 3F.

Aceste pachete informatice sunt considerate cele mai bune din lume la ora actuala si vor permite avioanelor F-35 sa foloseasca armament din cele mai diverse categorii, cum ar fi: bombe ghidate GPS JDAM, rachete AA Sidewinder, bombe ghidate laser Paveway II sau rachete ghidate radar AMRAAM, in calele interne sau pe acrosajele externe.

 

Costuri de exploatare

In privinta costurilor, cel mai recent raport american indica costul unei ore de zbor la 31923$, comparativ cu F-16C/D – 24899 $, iar previziunile indica scaderea acestei sume odata cu cresterea numarului de avioane operate, cu obisnuirea personalului de mentenenta. Se stie deja ca aceste costuri cu explotarea, in cazul unui avion militar nou, incep sa scada usor dupa un anumit numar de aparate intrate in dotare si dupa o anumita durata de operare, odata ce lucrurile se aseaza se se estimeza mult mai corect  stocurile de piese si  necesarul de menteneta.

Astfel putem aprecia ca diferenta dntre costul de exploatare al F-35 si cel al F-16C/D este, procentual vorbind, de doar 22%. Astfel F-35 este, mai exact va fi, cu 22% mai scump de operat decat F-16C/D, dar daca tinem cont de versatilitatea aparatului si de faptul ca cele 2457 de aparte vor inlocui un numar mai mare de avioane, si daca mai tinem cont ca AV-8 si F/A-18 au costuri de intretinere mai mari, totul cuplat cu faptul ca flota de avioane vechi americane, va fi inlocuita cu avioane noi, mult mai usor de mentinut si cu o diponibilitate mult marita, face ca pretul platit sa nu fie foarte mare.

Si bineinteles ca la absolut toate tipurile de avioane nou intrate in exploatare, costurile cu operarea au scazut odata cu maturizarea flotei.

Datele privind costurile de operare ale celor doua tipuri de avioane provin din Defense Acquisition Management Information Retrieval (DAMIR), publicat in mai 2013.

 

Sursa: Dodbuzz.com

GeorgeGMT

 Multumiri RomaniaTricolor si Alex

Exit mobile version