Romania Military

F 35 zboara bine, lupta bine…

Varu” si cumnatu”. Te iei de unu” dai in amandoi…

Ei bine americanii si-au scos in premiera noul multirol – F 35A – la antrenamente comune cu restul avioanelor in cadrul „Red Flag”. Acest tip de exercitii seamana cu ceea ce noi am vazut prin tinerete in „Top Gun”, doar ca aici lupta simulata se duce mai ales dincolo de raza vizuala, se au vedere diverse proceduri, testari de echipamante, comunicatii, in general mult mai complex decat parea in realitate, totul tine insa de scenariul agreat.

Si, una peste alta, F 35 a obtinut niste scoruri foarte confortabile, astfel 15:1 in lupta de unul singur, 17:1 atunci cand a luptat acoperit de F 22 Raptor. Fara sa cunoastem foarte multe amanunte, stim totusi ca alaturi/impotriva F 35 au evoluat: EA-18G Growler, F-15C, F-16, F-22, B-1, precum si Eurofighterurile britanice si aparatele pentru avertizare timpurie australiene E-7A Wedgetail

Cu aceasta ocazie s-a verificat si capacitatea F 35 de a comunica cu aparatele incluse in exercitiu, peste 60 de avioane mentinand legatura si schimbul de date cu aparatele F 35, folosindu-se Multifunction Advanced Data Link (MADL) si Link 16.

Referitor la rata de succes (15:1) americanii nu au facut prea multe precizari, ce si cum a „doborat” F 35 cele 15 aparate „inamice”. pierzand o singura unitate, putem doar presupune ca aeronava a jucat mai multe roluri, de la lupta directa la misuni de tip SEAD, escorta, defensiva, etc.

Lt Col George Watkins, comandantul escadrilei 34 a declarat: “The F-35 mission was to get in undetected and hit targets, so we weren’t there specifically for air to air role. Our ratio has gotten better but I don’t have the final numbers. We saw an improvement in our pilot’s proficiency throughout Red Flag and that number was just F-35 kills and depth.”

Adica eficienta F 35 creste, lucru normal daca tinem cont de faptul ca pilotii se obisnuiesc incet-incet cu aparatul. Mai aflam ca de aceasta data aparatele F 35 au avut a face cu mai multe amenintari terestre (rachete AA cu baza la sol), iar in aer au infruntat simultan un numar de 20 de aparate „inamice”.

Aceasta ar fi stirea, nu avem prea mult de comentat, doar ca  trebuie sa aducem aminte ca in acest tip de „jocuri de razboi” cel mai important este scenariu de la care se pleaca, conditiile, etc.

Pentru ca ne mai amintim cu Suhoi 30MKi indiene au obtinut scoruri fulminante in confruntarile cu F 15 sau Eurofighter Typhoon, indienii s-au laudat cu ele, pentru ca mai apoi sa aflam ca F 15 a luptat in conditii net dezavantajoase pentru el, fara posibilitatea de a angaja avioanele indiene dincolo de orizont, fara sa poata folosi sistemele de razboi electronic, etc, de unde „tigania” indienilor, care desi cunosteau aceste lucruri s-au laudat ca au facut praf avioanele americane.

In situatia cu ET nu stim inca care au fost conditiile exercitiului, stim doar ca a fost unul de lupta la vedere. Indienii s-au laudat din nou, englezii le-au aratat obrazul, lasand sa se inteleaga ca daca ar fi fost pe bune nu mai vedeau malurile Gangelui decat reincarnati…

Asadar scorul este impresionant, dar sa nu uitam ca asistam totusi la un exercitiu care are in vedere in primul rand verificarea sistemelor de la bordul F 35 si nu cunoastem deloc care au fost scopurile, care au fost conditiile, asadar sa luam „cu paine” informatia si sa asteptam niscai lamuriri ceva mai concludente.

In alta ordine de idei US Air Forces se gandeste sa incetineasca productia de F 35 pe motiv de bani. Astfel cu cat mai multe aparate ies acum de pe linia de fabricatie cu atat vor cheltui in viitor pentru a le aduce la standardul Block 4. Deja 108 aparate americane (Block 2B sau 3i) se pregatesc sa intre la modernizare (nu foarte mare – 3F), astfel: 26 de aparate au nevoie doar de up-gradarea softului – merge repede, 19 aparate au nevoie si de un nou procesor de semnal – 3 zile per avion, 18 aeronave au nevoie si de montarea noi casti (helmet mounted display system) pe langa softwere si procesor – 15 zile per avion.

Restul 45 de aparate (primele iesite din uzina) au nevoie de o modernizare mai extinsa (atat softwere cat si hardwere), in total 26 de componente de inlocuit – 30 de zile per avion, montarea si verificarea.

Nu-i nimic deosebit in aceasta modernizare, dupa cum stim aparatele F 35 isi primesc progresiv diferitele sisteme electronice si softuri, pe masura ce avioanele sunt construite si intra in dotare.

Daca totul merge cat de cat bine standardul Block 3F va fi implementat la avioanele care ies de pe linia de fabricatie incepand cu 2018, iar standardul final (sa-i spunem asa) Block 4 in 2021.

GeorgeGMT

Exit mobile version