Prin “bune” intelegem tehnologia avansata, mai ales radarul si restul avionicii, capabilitatea aparatului de a fi greu observabil de radar, “Situational awareness” la un nivel superior si una peste alta un avion de generatia a V-a pe care oricine si l-ar dori in fortele sale aeriene, mai ales daca ai la granita un razboi in plina desfasurare si dronele/rachetele rusesti iti bazaie pe la urechi.
Sper din tot sufletul ca contractul pentru primele 32 de F 35A destinate Fortelor Aeriene Romane sa fie cat mai curand semnat si mai sper ca contractul sa fie unul bogat in munitii. De asemenea, tot la nivel de speranta, cred ca si restul de 16 aparate ar trebui cat mai repede luate in considerare.
In fine, trecem de la sperantele noastre si ne intoarcem la F 35A, aparat care o fi el o arma-minune dar are inca foarte multe probleme tehnice.
Intr-un raport publicat in februarie de catre Biroul Congresului pentru Buget [Congressional Budget Office (CBO)] optimismul ne este serios moderat. Din acest raport aflam ca rata de disponibilitate pentru aparatele F 35A apartinand US Air Forces a scazut din 2021 de la 65% la 54% in 2022. Situatia nu este mai buna nici pentru F 35B – 54% rata de disponibilitate si doar F 35C a reusit sa-si creasca procentul de “gata de misiune” cu 5 procente la 58%, in aceeasi perioada luata in considerare.
CBO ne explica ca perioadele prea lungi destinate intretinerii ca si problemele cu motorul F 135 sunt in mare parte cauza acestor procente ingrijoratoare. In cazul motorului, se pare ca materialul care acopera palele turbine se uzeaza prematur si deocamdata nu a fost indentificata o solutie pentru aceasta problema.
O alta institutie foarte respectabila in SUA – Government Accountability Office – GAO (un fel de curte de conturi de pe la noi) sutine exact acelasi lucru, rata de disponibilitate pentru F 35A este in anul 2023 de doar 55%.
Iar aceste procente sunt foarte ingrijoratoare fata de procentul de 90% gata de lupta pentru intreaga flota, procent care pare tot mai greu de atins, in conditiile in care procentul a scazut din 2021 fata de 2023 in loc sa creasca.
Aceste probleme ar avea legatura directa, sustine GAO, cu modul in care Lockheed Martin si grupul de companii sub-contractoare se ocupa de intretinerea in conditii de exploatare a F 35 – Maintenance in Operational Condition [MCO]. Costul cu forta de munca s-a dovedit extrem de ridicat.
„In recent years, DoD officials have realized that the MCO of the F-35 program is not sustainable in the long term due to high costs. Several of them have expressed to us their major concerns about labour costs among subcontractors,” spune GAO.
Dar nici Pentagonul nu a reusit sa-si dezvolte la nivel suficient infrastructura necesara intretinerii aparatelor, astfel atelierele de reparatii din bazele aeriene nu fac fata cererii si mii de componente ale F 35 asteapta inca sa fie luate la mana si din aceasta cauza componete care ar trebui reparate/verificate in bazele aeriene sunt returnate direct catre companiile producatoare intr-un procent foarte mare – 73%.
Ori acest lucru genereaza intarzieri, iar ca lucrurile sa fie cat de cat functionale, se comanda piese noi in asteptarea celor care au nevoie de reparatii sau verificari mai ample.
O alta problema gasita de GAO este una care pare absurda, tehnicienii US Air Forces nu au acces la baza de date a Lockheed Martin cand au nevoie sa caute o anumita piesa, in acelasi timp raportul mai constata ca pregatirea tehnicienilor pentru F 35 lasa mult de dorit la capitolul calitate. Multi dintre tehnicieni au parte doar de pregatire teoretica inainte de a fi trimisi la ateliere.
De bagat la cap si pentru noi, la final GAO constata o chestiune care daca n-ar fi trista ar putea parea inceputul unui banc bun: pentru ca 12 F 35A sa fie disclocate intr-o alta baza aeriana este nevoie de 13 aeronave de transport C 17 Globemaster III pentru a transporta cele necesare intretinerii aeronavelor, tehnicieni, piese de schimb, consumabile etc.
Solutiile pentru remedierea acestor necazuri sunt cautate de cele trei parti: Pentagonul, Lockheed Martin si Congres , poate intr-un final se va ajunge macar la un procet de 75% disponibilitate, dar pentru o aviatie mica, cu doar 32 de aparate in prima faza, 55% este un dezastru pentru ca asta ar insemna ca vom avea practic doar o escadrila din doua gata de lupta.
Iar noi nu avem nici banii de aruncat pe geam ai americanilor si nici uzinele in curtea proprie, asa ca un pic de intelepciune nu ne-ar strica deloc. Prin intelepciune ar trebui sa intelegem sa aruncam un ochi peste problemele intampinate de americani si acolo unde se poate sa le minimalizam: pregatirea personalului de intretinere sa fie facuta foarte serios, avioanele sa beneficieze de un stoc suficient de piese de schimb, iar odata cu intrarea in serviciul de lupta, sa fie alocate fonduri suficiente pentru a si mentine un numar rezonabil de aeronave operationale.
Daca F 16 ar putea sa ni se para scump de operat, apai F 35A s-ar putea sa fie si mai scump, dar daca stii din timp, pe baza experientei altora, cat te costa operarea unei escadrile de F 35A si te pregatesti, aloci resursele necesare, atunci lucrurile ar putea sa mearga foarte bine.
GeorgeGMT