F-35A Lightning II –coloana vertebrala a programului JSF – a fost declarat operational, si gata de lupta pe 2 august, de catre generalul Hawk Carlisle, comandantul Air Combat Command.
Prima unitate dotata cu F 35A declarata gata de lupta este escadrila 34 apartinand de “388th Fighter Wing”. In acest moment sunt in dotare 15 aparate, escadrila urmand sa dispuna in final de 24 de F 35A.
Generalul Carlisle a declarat ca avionul a indeplinit toate criteriile pentru a fi considerat IOC: antrenamentul pilotilor si pregatirea tehnicienilor, poate conduce operatiuni de tip CAS la un nivel de baza, interdictie aeriana si poate ataca si distruge (limitat) sisteme inamice de aparare anti-aeriana intr-un mediu ostil.
“I am proud to announce this powerful new weapons system has achieved initial combat capability. The F-35A will be the most dominant aircraft in our inventory because it can go where our legacy aircraft cannot and provide the capabilities our commanders need on the modern battlefield.”
Unul dintre cele mai importante criterii, pentru ca F 35A sa fie declarat IOC, este ca escadrila – cel putin 12 aparate – sa fie gata oricand pentru a fi dislocata oriunde in lume si a fi apta sa execute misiunile programate.
IOC, mai pe romaneste – si din punctul de vedere al operationalizarii aparatului, se refera de obicei la un anumit numar de aparate de zbor (aprox. 12 – un escadron) si numarul de piloti si personal de intretinere si logistica necesari sa sustina aceste aparate de zbor. Astea 12 sunt apte de lupta in momentul de fata si pot fi trimise in lupta daca un comandant din TO cere acest lucru. Probabil ca primele unitati de F-35A si F-35B vor fi desfasurate in teatrele de operatii incepand cu anul fiscal 2017, care incepe la 1 octombrie anul curent. Ce urmeaza, probabil, este Full Operational Capability (FOC) cu Block 3F, care o sa fie obtinut undeva in jur de 2020-2021.
In ani urmatori or sa tot operationalizeze unitati active si de rezervisti. Se pare ca anual sunt instruiti aproximativ 150 de piloti (numar care include si personal din tarile partenere ale programului).
F-35 va merge/merge si catre unitatile US Air Force Reserve si Air National Guard.
Infanteria Marina si-a operationalizat prima escadrila F 35B in iunie anul trecut.
Fata de problemele care inca mai persista in programul JSF stim urmatoarele:
– Ambele aparate (A si B) opereaza cu Block 3i software care este similar cu Block 2B, dar 3i inseamna lucruri noi pe partea de hardware, de tehnica de calcul, gen procesoare noi, etc. Block 3i reprezinta aproximativ 89% din codul final, 3F.
– Block 3F inseamna “full warfighting capability” cu lucruri precum data link imagery, full weapons, embedded training, etc. Aproximativ 98% din codul 3F este deja scris, testat si aprobat. Problemele cu scaunul Martin-Baker US-16E sunt pe cale de a fi rezolvate pana la sfarsitul anului. In general problemele de care se stie nu reprezinta un impediment in a opera avionul in general.
GeorgeGMT