Programul de dotare cu avioane de generatia a V-a F 35A a Fortelor Aeriene Romane pare sa fi prins viteza si conform tuturor surselor din piata, o semnare a contractului este iminenta in toamna acestui an.
In principiu este asteptat acordul final al guvernului american fata de cererea facuta de guvernul de la Bucuresti. Achizitia este una de tip guvern-guvern, nu implica offset sau alte tipuri de implicare a industriei romanesti.
Pretul oficial este in acest moment 6,5 miliarde de dolari pentru primele 32 de aparate, urmand ca mai tarziu sa mai fie comandate inca 16 unitati. Cel mai probabil ca Bucurestiul va semna pentru F 35A Block 4 (varianta matura a F 35A) si conform unor surse americane, primul F 35A romanesc ar putea sa iasa pe portile uzinei in anul 2028 si ar trebui sa ajunga in tara in 2030.
Pretul nu include doar aparatele in sine ci si suport logistic, pregatire piloti/tehnicieni, piese de schimb si evident un pachet de armament. Cele 6,5 miliarde de dolari, fara TVA, reprezinta suma maxima aprobata de parlament, dar pretul final negociat cu americanii este de asteptat sa fie ceva mai mic.
Deocamdata nu stim exact cand vor sosi toate cele 32 de aparate, dar MApN are de gand sa inceapa retragerea F 16 MLU prin 2034, iar ultimul aparat ar fi sa fie trecut in rezerva in anul 2040. Astfel incat putem specula ca Fortele Aeriene se asteapta ca in 2034 sa aiba deja o escadrila completa sau aproape completa de F 35A, iar la orizontul anului 2040 F 35A sa fie complet operational si toate cele 32 de aparate in dotare.
Daca insa ar fi sa speculam un pic am putea sa spunem ca RoAF va trage de F 16MLU atat timp cat aceste avioane vor dispune de resursa de zbor, pentru ca ar fi ilogic sa treci in rezerva avioane care inca pot indeplini misiuni de lupta si pentru care ai inca piese de schimb (si vor fi destule), piloti si tehnicieni.
Intentia este ca totalul de F 35A sa ajunga la 48 de aparate, dar discutia pentru urmatoarele 16 unitati va fi probabil deschisa atunci cand primele doua escadrile se vor apropia de numarul nominal de aparate.
Programul F 35A in Romania a demarat in 2019, atunci cand guvernul de la Bucuresti a trimis guvernului american o Letter of Request (LOR) pentru Price and Availability, cerand practic informatii si conditii de achizitie prin FMS. In octombrie 2023 parlamentul a aprobat cumpararea primelor 32 de aparate.
In noiembrie 2023 a fost trimisa catre Washington Letter of Offer and Acceptance (LOA), document prin care Romania si-a oficializat optiunea ferma de a cumpara 32 de F 35A.
Pentru ca avioanele pot fi cumparate cand ai bani, dar pilotii sunt mult mai greu de obtinut, Bucurestiul s-a alaturat programelor de pregatire al pilotilor β Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) inca din 2017 si NATO Flight Training Europe (NFTE) din 2021. In acelasi timp Fortele Aeriene Romane folosesc si filiera americana pentru pregatirea pilotilor de F 16 β Air Force Security Assistance Training Squadron (AFSAT), iar centrul de pregatire al pilotilor de F 16 deschis la baza aeriana de la Fetesti tocmai ce a scos prima grupa de piloti romani. Deocamdata pilotii nostri se pregatesc pentru F 16.
Din punct de vedere legislativ, Ministerul Apararii de la Bucuresti a publicat pe 28 august proiectul de lege pentru achizitia celor 32 de avioane, o lege care permite guvernului sa semneze contractul si sa achizitioneze aparatele prin FMS, semn ca americanii isi vor da in curand, in mod oficial, aprobarea pentru achizitie. In acest proiect de lege, MApN explica si ce are de gand sa faca cu flota de F 16MLU, cand este ea programata pentru retragere si care sunt conditiile generale ale achizitiei. Mai stim si ca personalul care va lucra la F 35A va avea un spor de 50%, iar asta indica probabil faptul ca militarii se tem sa nu piarda tehnicieni si ingineri dupa efectuarea pregatirii.
De mentionat ca F 35A va fi primul avion de lupta nou achizitionat de catre RoAF dupa MiG 29. Sa fie intr-un ceas bun si sa ne ajute Dumnezeu sa le vedem pe toate in Tara, si cand o veni vremea sa le retragem sa fie tot atatea aparate ca atunci cand le-am cumparat.
PS De bagat la cap ar fi ca in acest moment Bucurestiul asteapta doar aprobarea Washingtonului si este gata sa semneze, iar cu americanii nu avem emotii β a existat un foarte puternic lobby pentru F 35 in Romania, Lockheed Martin avand deja o pagina dedicata Romaniei.
GeorgeGMT