Romania Military

F 35A pentru Romania?! (II)

F35A

Este necesară Part Deux, pe acest subiect, poate mai lămurim dacă este vorba de ceva serios sau de o simplă listă aruncată de Vice-amiralul Mathias Winter în faţa House Armed Services Committee ca să vadă congresmenii americani câţi peţitori are F-35-ul şi să-l mai lase în pace.

Paranteză

Gabriel Leş pentru Radio Romania Actualitati:

Primo Tempo. „Suntem prinşi în prima fază de achiziţie pentru avioanele F-35„. Adică e de bine, americanul ăla imperialist părea că ştie el ceva.

Secundo Tempo. „Mergem mai departe să vedem care va fi soluţia propusă de partenerul nostru strategic vizavi de cele 36 de avioane pe care dorim să le achiziţionăm…” Adică am vorbit cu americanii, văd ei ce trebuie noi să achiziţionăm.

Închidem paranteza

Şi acum mai larg despre noi – românii – şi F-35 A…

Evident, nu putem pune bază pe declaraţiile tomberonezilor locali de Dâmboviţa. Ăştia nici nu ştiu ce vorbesc, nici n-au habar de ce hotărăsc americanii, nici nu-i duce capul şi, pe cale de consecinţă (ţinând cont de faptul foarte probabil că ultimele noastre achiziţii nu le-au facut ei ci…americanii), trebuie să fim cu ochii şi urechile noastre fine pe ce spune Văru’ nostru de peste Marea Baltă.

Aşadar ştim cu toţii, Reuters ne-a anunţat, că suntem pe o listă de ţări care am putea cândva să cumpărăm F-35 A, că suntem printre potenţialii cumpărători ai aparatului de generaţia a V-a. Noi, ăia de zburăm încă MiG 21 Lancer şi ne chinuim de peste doi ani să zburăm şi F-16 MLU.

Totul pare băşcălie doar că imediat după ştirea de pe Reuters apare ministrul apărării polonez, Mariusz Błaszczak şi, în cuvinte simple, dă multă greutate ştirii iniţiale declarând că dacă informaţia a apărut în presă el este fericit, înseamnă că americanii o consideră informaţie publică si da, Polonia negociază achiziţia a 32 de F-35 A.

„I am happy with this information. As the US side talks about it publicly, it means that the purchase can be accelerated. I am glad that this information is not a surprise because we have already started negotiations, I have prepared legal and financial foundations to acquire at least 32 aircrafts of the 5th generation.”

Cu alte cuvinte, lista respectivă era măcar confidenţială dar din declaraţiile ministrului polonez rezultă că nu este doar lista cu „potenţiali” clienţi ci o listă cu ţări care au discutat/discută achiziţia cu Washington-ul.

O altă ciudăţenie care susţine, circumstanţial adevărat (dar susţine afirmaţia că nu discutăm doar de potenţiali muşterii ci de nişte clienţi care sunt în discuţii avansate), este lista aşa cum arăta ea când a fost iniţial înaintată House Armed Services Committee în urmă cu un an, prin martie 2018.

F 16V (Viper)

Pe lista iniţială figurau: Belgia (deja a optat pentru F-35), Finlanda (în curs de alegere a viitorului aparat multirol – dar nu cred că F-35-ul va ajunge în Ţara celor 1000 de lacuri), Elveţia (aproape de deschiderea competiţiei pentru un nou avion multirol), Grecia, Germania (retrasă pe motiv de nou avion împreună cu francezii), România şi Spania.

Dar Polonia nu era pe listă în urmă cu un an, astăzi o vedem, iar ministrul apărării de la Varşovia ne explică că este bucuros că documentul nu mai este confidenţial, cum că Polonia se afla deja în negocieri, de unde putem noi trage concluzia, tot circumstanţial adevărat, că nu este o simplă listă ci o enumerare de clienţi care deja au avut măcar discuţii exploratorii cu americanii, sau unii (cazul nostru) cărora yankeii le-au pus în labuţă o listă de cumpărături pe care figurează şi F-35 A…

Adică, Vice-amiralul Mathias Winter nu s-a uitat pe hartă, a ales câteva ţări şi a mers cu lista în faţa Congresului, o dovadă în plus fiind tocmai accederea Poloniei pe listă imediat ce a început negocierile de achiziţie, ieşirea Germaniei după ce a anunţat anul trecut că renunţă la F-35, scoaterea Belgiei, după ce a semnat cu Lockheed Martin etc…

În privinţa noastră, n-avem nici o treaba cu nimic, totuşi nu putem să nu remarcăm eşecul achiziţiei a încă 36 de F-16, aparate despre care noi ştim că s-a încercat a fi tot F-16 MLU, dar se pare că nu se poate. S-a încercat şi pista cu F-16 C/D Barak din Israel, dar după piciorul în gură primit prin Croaţia nu mai merită discutată. Posibil ca americanii să nu mai vrea să ne vândă F-16 A/B, posibil nici C/D-uri şi de aici necazul tomberonezilor noştri conducători de stat şi partid.

Poate, poate să ni se aprobe nişte F-16 C/D aduse la standard Viper şi restul F-35, deşi aici sunt doar speculaţii personale bazate doar pe (veşnicele deja) circumstanţe tot mai ciudate din jurul programului de dotare cu un nou avion multirol. Deşi domnul Gabriel Leş este cu totul pe dinafară, dânsul ne explică calm, să pricepem toţi, că dacă am opta pentru F-16 ar trebui să aşteptăm ca Lokcheed Martin să… redeschidă linia de fabricaţie.

Colegul de partid şi guvern al domnului Petre Daea nu ştie că există deja contracte ferme semnate pentru F-16 noi cu Bahrein (deja livrate), Slovacia, că aparatele F-16 A/B taiwaneze au intrat la modernizare (standardul Viper) etc. El nu ştie şi nici nu pare să priceapă dar important este că şi-a schimbat discursul, dacă până mai ieri ni se explica că nu putem opera două block-uri diferite de F-16, astăzi vorbim deja de aparate modernizate (în Romania?!) sau de avioane noi.

De doi bani speranţa? Analiză pe text? Caut semne prevestitoare acolo unde nu sunt, precum proştii care se duc la ţigăncile ghicitoare? Poate, poate nu, rămâne să trăim şi să vedem…

 

GeorgeGMT

Exit mobile version