Romania Military

F 35A si lectia iraniana

Discutam despre F 35A(I) Adir si despre raidul pe care aviatia israeliana l-a desfasurat asupra unor instalatii iraniene de maxima importanta in razboiul anti-aerian.

F 35A este un avion multirol capabil sa duca atat lupta aer-aer cat si era-sol, dar capabilitatile sale generate de invizibilitatea radar il fac ideal pentru misiunile de tip SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses), adica acele misiuni care au ca scop distrugerea capacitatii de lupta anti-aeriana a unei natiuni prin atacul punctiform, prin surprindere, asupra radarelor, instalatiilor de lansare a rachetelor sol-aer, centrelor de comunicatii si comanda.

Odata ce inimicul este “orbit” restul vine de la sine.

Raidul israelian a avut loc cu ceva timp in urma si de atunci multe informatii au aparut pe surse, dar o astfel de actiune este ceva prea important pentru a o discuta pe baza de zvonuri si desi israelienii au mai folosit F 35A prin Siria este pentru prima oara cand este atacata o tara, cu atat mai mult o tara (Iranul) care se astepta la un atac si era in alarma generala, in plus, dotata cu un puternic si bine inchegat sistem de aparare anti-aeriana.

Ei bine, amiralul britanic Tony Radakin  a abordat subiectul cu ocazia unei prelegeri publice si cu aceasta ocazie aflam lucruri extrem de importante.

Israelienii au folosit F 35A(I) in interiorul spatiului aerian iranian, spatiu pe care l-au traversat fara nici o problema, radarele de supraveghere nu au vazut avioanele, radarele sistemelor anti-aeriene n-au avut nici ele mai mult succes si discutam inclusiv despre sisteme rusesti S 300PMU 2. Evident ca iranienii aveau radare care puteau detecta (cel putin la nivel declarativ) avioane stealth (asa cum au si rusii sau chinezii) dar de la vorba la luat o racheta-n cap n-a fost mare distanta si radarele iraniene nici n-au dibuit vreun F 35A si probabil ca nici n-au apucat sa spuna ce s-a intamplat.

De asemenea, rusii au trimis Iranului radare special dedicate luptei impotriva avioanelor stealth americane, explicand persilor ca acesta pot detecta chiar de la mare distanta avioane precum B-2, F 22 sau F 35A. Au trimis radare Rezonans-NE care nu se stie exact ce au detectat, cert este ca israelienii le-au facut prastie centrele de comanda, lasandu-i pe iranieni sa cugete profund la cat de eficiente sunt fiarele rusesti si sa se bucure ca au avut de-a face doar cu F 35A si nu cu B-2 Spirit.

Rusii au mai dislocat radare anti-stealth si prin Siria (Nebo-M) dar asta nu i-a oprit pe israelieni sa zburde pe acolo cu avioanele lor.

Peste 20 de tinte de maxima importanta in lupta anti-aeriana au fost lovite si distruse, evidentiind capacitatea aparatului american de a lovi tinte la mare distanta de bazele propri cu maxima precizie, fara sa fie descoprit de inamic.

F 35I Adir este diferit de F 35A standard prin faptul ca israelienii au montat la bordul sau anumite sisteme locale de avionica, de razboi electronic, software ca si sisteme de arme locale (de exemplu, rachete aer-aer speciale pentru F 35, Python 5 si Derby), dar aparatul a zburat relaxat deasupra Iranului datorita, in principal, modului in care a fost proiectat si construit de americani.

Acum stim ca israelienii au reusit sa loveasca tinte de mare importanta adanc in interiorul teritoriului iranian, adica au avut de strabatut sute de km de spatiu aerian iranian. Puternicul radar AESA de la bordul F 35A – AN/APG-81 – a permis pilotilor sa detecteze si sa urmareasca tinte de la o distanta foarte mare, mult mai mare decat cea normala pentru un avion multirol modern, iar in conlucrare cu DAS (Distributed Aperture System), sistem care permite pilotului sa aiba o vedere panoramica asupra campului de lupta de 360*, a permis pilotilor sa identifice tintele si sa le angajeze de la foarte mare distanta cu maxima precizie.

Sa nu uitam ca radarul respectiv are si un mod aer-sol foarte performant.

In timpul atacului, israelienii au folosit in jur de 100 de bombe/rachete ghidate pentru a distruge cele peste 20 de tinte selectate, desi nici un avion nu s-a apropiat la mai mult de 160 km de tintele sale.

Pe zona sistemlui de razboi electronic (american, isarelian sau o combinatie intre cele doua) israelienii au reusit sa bruieze comunicatiile iraniene, sa le dea peste cap radarele, intr-un final reusindu-se performanta ca aproape intregul sistem anti-aeriana iranian sa fie distrus.

Cu aceasta ocazie, F 35A si-a demostrat nu numai exceptionala valoare in lupta ci si capacitatea sa de a strange informatii (ISR) si aceea de mini-AWACS, datorita radarului foarte puternic.

F 35A poate duce simultan lupta aer-aer, aer-sol, razboi electronic si poate strange si verifica informatii in timp real despre situatia de pe campul de lupta.

Si putem constata ca dupa atac Iranul a lasat vocea jos de tot macar si pentru ca si-a dat seama ca nu are absolut nici o sansa sa se apere impotriva aviatiei israeliene si este clar pentru toata lumea ca nu-si mai doreste ca F 35I sa mai faca excursii in grup in spatiul sau aerian, mai ales ca data viitoare ar putea fi insotit si de F 15 si F 16 cu multe tone de bombe sub aripi si din acest motiv lucrurile s-au calmat.

Ramane acum ca persii sa-i intrebe pe rusi de ce S 300 nu este bun de absolut nimic si sa spere ca macar Su 35S  (pe care intr-un final le-au cumparat din Rusia) sa le mai spele rusinea desi este foarte greu de crezut ca daca ar fi avut Su 35S situtia ar fi fost alta, poate cu exceptia catorva epave de S-35S fumegande, la sol.

F 35A nu este Su 57, nu este J 35A sau J 20 ci devine usor, usor un avion care incepe sa-si arate potentialul si, spre bucuria noastra, de prin 2030 ne vom putea si noi juca cu el.

Sa detii F 35A in flota ta este un factor major de descurajare pentru orice inamic si de aceea este bine ca ne-am hotarat sa le cumparam. Trebuie sa tinem cont ca o mana de F 35I au dat peste cap intregul sistem anti-aeriana iranian fara nici o pierdere, astfel incat cele 32 de F 35 Block 4 romanesti vor reprezenta o forta de temut pentru absolut oricine.

Iar Block 4 va veni dotat cu un radar si mai performant – AN/APG-85.

GeorgeGMT

Exit mobile version