Romania Military

F 35A urmasul lui Panavia Tornado

Chiar si in Germania, Super Hornetul celor de la Boeing are ghinion si din invingator aproape medaliat, pierde contractul in fata Lockheed Martin si al sau F 35A Lightning II.

Guvernul german s-a hotarat sa cumpere F 35A, insusi cancelarul german a nominalizat aparatul american in discursul din fata parlamentului in care a anuntat cresterea bugetului pentru aparare. Cancelarul Olaf Scholz a spus:”The F-35 fighter aircraft is being considered as a carrier aircraft.”

Presedinta comisiei de aparare din parlamentul german, Marie-Agnes Strack-Zimmermann, a declarat: „The first step today is to put the ‘Tornado’ successor on the table. Now we need the F-35, the most modern combat aircraft in the world and used by many of our partners,” said the FDP politician. The war in Ukraine clearly shows that „attacks are carried out from the air and must be responded to or prevented accordingly”. Asadar „Now we need the F-35”, pai bine madam da cand l-ati dat afara pe bietul general care tocmai asta incerca sa va explice, atunci nu „need the F-35”?

Extrem de interesanta schimbare de opinie mai ales ca ne aducem aminte cu totii cum seful Statului Major al  Luftwaffe, Lt. Gen. Karl Müllner, a fost dat afara pentru ca a sustinut ca inlocuirea flotei de Tornado (un avion dedicat misiunilor de tip SEAD si care era certificat pentru folosirea bombei nucleare B 61) sa fie cu F 35A.

Tiganie peste tot…

Generalul german declarase: “The Luftwaffe considers the F-35’s capability as the benchmark for the selection process for the Tornado replacement, and I think I have expressed myself clearly enough as to what the favourite of the air force is.” Si avea bietul om perfecta dreptate, pentru ca nu stim cat de eficient este F 35A in lupta aer-aer, dar in mod sigur aparatul este cu adevarat in mediul sau tocmai in acest gen de misiuni, dar politrucii germani l-au dat afara, chiar sub mandatul doamnei Ursula von der Leyen, fost ministru al apararii german.

Lucrurile se linistesc si germanii par a se hotari pentru F/A-18 Super Hornet E/F Block III impreuna cu EA-18G Growler, se ajunge la un consens asupra numarului de aparate, 45 in total – din care 30 Super Hornet si 15 EA-18G.

„Ministra” apararii germane, doamna Annegret Kramp-Karrenbauer, ne anunta ca guvernul de la Berlin s-a hotarat asupra acestei arhitecturi si cu asta basta, se astepta ca noul guvern sa semneze contractul.

Ei bine, noul guvern al cancelarului Olaf Scholz s-a razgandit si acum doreste F 35A. Se discuta despre un numar maxim de 35 de aparate F 35A, nu stim despre ce buget vorbim si nici nu cunoastem daca au inceput negocierile intre cele doua guverne, cert este ca Boeing a pierdut un client important si 45 de aparate.

Spune lumea ca Super Hornet E/F nu era certificat pentru B 61 si chiar asa este, dar putea fi certificat la cererea Germaniei, intrega procedura ar fi durat cam doi ani si cel mai probabil ca Berlinul ar fi trebuit s-o faca pe banii lui.

Culmea este ca nici F 35A nu detine deocamdata o astfel de certificare dar exista intr-adevar planuri pentru a face acest lucru, pe banii Pentagonului, dar nu mai devreme de F 35A F4.

Surse de la Berlin sustin ca achizitia aparatelor F 35A nu pune deloc in primejdie finantarea proiectului comun cu Franta si Spania pentru viitorul avion de generatia a VI-a.

Ca o ciudatenie a sistemului militar german – si am mai discutat despre acest lucru, bugetul apararii in Germania este (fara sa luam in calcul cele 100 de miliarde de euro promise de curand si fara cresterea anuntata la 2% din PIB) mai mare decat cel francez, asta in conditiile in care Franta are forte strategice, lupta prin Mali, aparatele Rafale zboara, elicopterele la fel, francezii au un portavion nuclear, submarine nucleare, iar germanii stim cu totii au probleme grele pe disponibilitatea aparatelor de zbor, a munitiei si chiar la fortele terestre.

Iar la fortele navale au doar sase submarine clasice care nici ele nu prea sunt gata de lupta.

Ce-or face nemtii cu totii banii lor ei stiu, noi doar constatam ca Berlinul cheltuie mai mult decat o putere nucleara si tot nu sta bine. Chiar deloc bine…

Poate de acum incolo vom avea ce povesti.

Dar lucrurile se misca repede si daca tot au banii germanii au inceput sa se gandeasca si pe ce sa-i cheltuie. Unul dintre primele sisteme de armament luate in calcul este sistemul anti-balistic THAAD (sau Arrow 3) si modernizarea sistemelor Patriot avute deja in dotare.

Radarul GhostEye, adica un radar mare la120*, plus alte doua mai mici = 360*. sau, cum imi spunea cineva, radarul cu termopane…

 

In privinta Patriot, Berlinul este atras de noul radar la 360*promis de Raytheon – GhostEye (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor (LTAMDS) – care ar putea sa stea cu “ochii” pe tinte care depasesc viteza de 1,6km/s. De remarcat ar fi ca Berlinul are in dotare doar Patriot cu rachete AA – PAC 2 si nu si rachete anti-balistice PAC 3 MSE.

In acelasi timp, pare ca Germania a renuntat la propriul sau program de aparare anti-aeriana – MEADS [Medium Extended Air Defense System] – din cauza de costuri.

Despre optiunea THAAD, conform Reuters, germanii ar fi gata sa inceapa discutiile cu Washingtonul pentru achizitia sistemului anti-balistic, mai ales din perspectiva folosirii de catre rusi a rachetelor balistice in Ucraina.

Banii clar ca au, ceva militarie stiu, ramane acum doar ca Germania sa-si ia armata in serios, sa aloce resurse, sa cumpere munitie pentru avioanele sale si sa-si motiveze cum trebuie imensa industrie de aparare pe care o are in propria sa ograda.

Se mai aude ca si programul de dotare cu elicoptere de transport grele ar fi luat mai in serios. Programul era amanat datorita costurilor prea mari si avea in vedere doua optiuni: CH-53K King Stallion de la Sikorsky/LM sau CH-47F Chinook de la Boeing.

GeorgeGMT

Exit mobile version