Prima noutate este bifata in dreptul britanicilor, care au auzit din nou – dupa multi ani – vuietul unui motor cu reactie pe puntea unui portavion al Majestatii Sale. Adevarat portavionul este al lor, HMS Queen Elizabeth, dar aparatul era un F 35B al USMC.
Fericitul eveniment s-a petrecut pe 25 septembrie si a implicat doua F 35B care sunt folosite pentru antrenarea echipajului portavionului in operarea noilor aparate. Aproape trei luni Royal Navy isi va pregati personalul, cu un total de peste 500 de aterizari-decolari de pe nava.
Aparatele F 35B sunt imprumutate de la americani, pilotii sunt insa britanici.
Sa le uram fostilor (in curand) colegii de Uniune sa le mearga lucrurile cat mai bine. Din punctul de vedere al NATO britanicii sunt printre cei mai seriosi aliati.
A doua noutate este data de prima operatiune de lupta a unui F 35B in Afganistan. Pe 27 septembrie aparate ale Infanteriei Marine, decolate de pe nava de asalt USS Essex, au lovit tinte la sol in Afganistan.
Nu avem amanunte stim doar ca s-au folosit munitii (bombe) de precizie si totul a fost ok, aparatele si-au atins obiectivele, intorcandu-se linistite pe nava lor. Desi folosirea F 35B pe post de „camion pentru bombe” impotriva talibanilor este ca si cum ai vrea sa spargi geamul unuia folosind o racheta ghidata. Mergea si c-o piatra. Dar o misiune reala este o misiune reala, iar experienta de zbor se acumuleaza.
A treia noutate (la fel de normala ca si primele doua) este data de prabusirea primului F 35B. Incidentul s-a produs pe 28 septembrie in Statele Unite, pilotul catapultandu-se in siguranta. Cum tot ce se ridica trebuie sa si coboare, se mai intampla…
Si incheiem cu o veste buna pentru cei care au in lista de achizitii F 35, ei bine, preturile au inceput sa scada – asa cum promiteau atat Pentagonul cat si Lockheed Martin – astfel ca aparatele F 35A aferente Lot 11 au pret la poarta fabricii de 89,2 milioane de dolari, in scadere cu 5,4% fata de Lot 10.
Din LRIP 11 (low rate of initial production) fac parte 91 de avioane pentru americani, 28 pentru natiuni partenere si 22 de bucati pentru clienti care nu fac parte din grupul de parteneri.
Costul F 35B al USMC a scazut si el, la 115,5 milioane de dolari, cu 5,7% fata de LRIP 10, iar F 35C al US Navy a inregistrat cea mai substantiala reducere de cost – 11,1% fata de LRIP 10, la 107,7 milioane de dolari.
De retinut ca aceste preturi nu inseamna de fapt prea mult in economia achizitiei, stim deja ca pretul avionului la poarta uzinei poate reprezenta mai putin de jumatate din totul platit de utilizatorul final. Dar faptul ca preturile scad, daca mai tinem cont si de inflatie, este un lucru bun pentru toata lumea.
Extrem de important pentru programul JSF si pentru forta F 35, este faptul ca Lockheed Martin a produs deja peste 320 de aparate, in 15 baze aeriene pe intre globul, operate de 680 piloti si 6200 de tehnicieni. Flota F 35, la nivel global, a depasit 155 000 de ore de zbor.
Ori toate astea inseamna experienta acumulata in ritm rapid, in diverse zone geografice, lucru care va aduce beneficii foarte mari programului. De asemenea, aparatul este testat in diferite medii si diferite moduri de operare, toate informatiile si experienta strangandu-se in calculatoarele Lockheed Martin. Ori informatia asta este mai valoroasa decat aurul pentru orice producator de avioane.
Asa-zisa experienta in lupta a unui avion se refera de fapt exact la acest aspect, informatiile adunate de producator in urma operarii aparatului de catre diversi utilizatori, in cat mai multe si variate tipuri de misiuni. Asa ceva nu se poate cumpara, nu se poate simula, ai nevoie de pilot si tehnician plus avioane zburate cat mai mult.
GeorgeGMT