Adica F 35B al US Marine Corps a devenit operational!
Prima escadrila operationala este VMFA-121 stationata la baza de la Yuma -Arizona si are in componenta 10 avioane la standardul Block 2B. Aparatele pot desfasura operatii de atac la sol – CAS, lupta aeriana (ofensiva si defensiva), interdictie aeriana, misiuni de escorta si recunoastere, ca parte a Marine Air Ground Task Force.
Adevarat ca aceasta operationalizare este doar IOC (initial operational capability), dar una peste alta F 35B (cea mai complexa varianta din programul JSF) este un avion gata de lupta si se asteapta ca nu peste multa vreme si F 35A (in US Air Force) sa fie inrolat in serviciul activ.
Astfel drumul spre pensie pentru veteranul si respectabilul AV-8B Harrier este deschis desi pana la inlocuirea completa a Harrierului de catre F 35 B mai este muuulta vreme.
F-35 Road To USMC IOC
Deocamdata USMC are deja certificati peste 500 de tehnicieni si 50 de piloti care pot opera “B”-ul. Dupa VMFA-121, va urma la rand VMFA-211 sa renunte la AV-8B si sa preia noul F 35B anul viitor, iar in 2018 USMC va renunta la primele Horneturi C/D din dotare care vor fi inlocuite cu F 35C in cadrul VMFA-122.
F 35B la bordul unei nave de aslt din clasa „Wasp”
Scopul declarat al USMC este acela ca flota de F 35B sa atinga cat mai repede o rata de disponibilitate de 70-75%, adica trei sferturi din aparate sa fie gata in orice moment. Incet si foarte scump programul JSF devine dintr-o chestie pe hartie si departe de realitatea zilei un program care va fi testat in conditii reale de operare si intretinere. Vom vedea daca F 35ul chiar este un avion revolutionar, pentru ca acum chiar incepe sa zboare si sa fie folosit de piloti si tehnicieni aflati in serviciu activ nu de piloti de teste si tehnici de fabrica.
La final USMC va opera 340 de avioane F 35B si 80 de aparate F 35C, acestea din urma in locul F/A 18 SuperHornet C/D.
Vom vedea.
GeorgeGMT