Romania Military

F-35B probleme cu…sosonii!

images

Lockheed Martin este asa cum stim cu totii in varful industriei aeronautice militare de peste 50 de ani, fiind efectiv una dintre cele mai puternice companii din lume pe segmental produselor pentru aparare. F-35 este de altfel cel mai nou produs al LM si cu toate depasirile de costuri si termene lucrurile par a fi intrat pe un curs bun,  atat pentru companie cat si pentru produsul sau emblematic: F-35.

Ba mai mult decat atat Pentagonul si Lockheed au anuntat reduceri semnificative de preturi pentru urmatoarele loturi de avioane, asadar numai motive de optimism, sau poate nu?! Ei bine cu toate vestile optimiste din ultimul timp a aparut si una mai putin buna, adevarat ca aceasta veste nu are nimic de a face cu LM, dar are a face totusi cu avionul produs de ei, mai exact cu F-35 B.

Dupa multe zboruri de teste USMC, principalul beneficiar al variantei “B” a avut o revelatie deloc magulitoare fata de calitatea pneurilor care echipeaza avionul lor. Mai exact acestea rezista mult mai putin decat cele 10-11 cicluri decolare-aterizare, pentru care au fost proiectate. Cum pretul unui astfel de pneu este de aproximativ 1500 de dolari, se cauta solutii.

Producatorul  anvelopelor pentru F 35 este nimeni alta decat compania care a inventat cauciucul cu camera si anume Dunlop. Divizia Dunlop Aircraft Tyres Ltd. care le produce in Marea Britanie spune ca problema  provine de la modul de folosire al avionului, anvelopele  uzandu-se muuuult prea repede si astfel costurile cu mentinerea operativa a aparatelor cresc. Ca sa spunem tot adevarul problema rezistentei scazute a cauciucurilor trenului de rulare a aparut numai la versiunea “B” a F-35, A si C neavand astfel de necazuri. Cauza este desigur modul cum “B”-ul decoleza sau aterizeaza. Desi in mod normal avionul decoleaza scurt -STOVL – varianta “B”  poate decola si ateriza la punct fix, iar aceaste manevre uzeaza pneurile mult mai mult decat folosirea normala ca in cazul celorlalte doua variante ale avionului. Iar daca decolare se poate face si prin rulare, scurta cei drept, aterizare este verticala, iar cu ocazia acestei manevre uzura anvelopelor atinge maximum.

Practic pneurile pentru varianta “B” trebuie cumva intarite pentru a se inscrie si ele in rata de 10-11 decolari-atertizari, la un loc cu F-35A si C. Producatorul anvelopelor este acelasi care “incalta” si AV-8B Harrier asadar experienta are, doar ca F-35B este mult mai “grasut” decat Harrierul si astfel are nevoie de o anvelopa ceva mai rezistenta la solicitari.

Dunlop a declarat ca pana cum nu s-au inregistrat avarii ale avioanelor din cauza uzurii premature a pneurilor si nici  nu s-au inregistrat explozii ale cauciucurilor, dar compania este foarte constienta ca este necesar ca pentru varianta “B” sa se dezvolte un produs specific si care va fi dezvoltata alaturi de LM pana la sfarsitul acestui an.

De altfel F-35 A si C folosesc un alt tip de penuri fabricate de catre japonezii de la Goodyear Tire & Rubber Co.

Oricum una peste alta relatile dintre Lockheed Martin, Pratt & Whitney si Pentagon s-au imbunatatit semnificativ fata de anul trecut a declarat generalul Christopher Bogdan, asa ca totul pare OK pana la urma.

 

GeorgeGMT

Sursa: Defensetech

 

 

Exit mobile version